• Anonym (hjälp)

Vad ska man inte äta om man har problem med gallan??

Hej! Hoppas nån kan svara!
    Jag har besvär med känningar från gallan, kommer och går. Glömde att jag har haft besvär innan (!) och har typ levt på omeletter,äpplen och päron pga illamående. Visste inte att det var vanligt med besvär från gallan när man var gravid men tydligen producerar man mer gallsafter. Till frågan:
    Vad ska man undvika att äta? Har inte koll på det mer än just ägg och päron. Är det fet mat också?

• Svar på tråden Vad ska man inte äta om man har problem med gallan??
  • Lottis77

Tror att det ät fet mat också. Mamma hade gallbesvär och kunde inte äta det du nämnde i TS, fet mat samt räkor och andra skaldjur.

Är det inte semester snart???
  • Anonym

Fet mat och grillad mat är svårt för min mamma som har det.

• j 3 n N y

Har själv opererat bort gallan och innan operation blev jag rekommenderad att undvika gröna äpplen och päron (det är det gröna i skalet som kan utlösa anfall tydligen) och räkor. Och fet mat, men det visste du redan.

• lilaki

Jag brukar bli jättedålig av tacos och texmexmat. Något med kryddorna och att det blir fett med osten. Förstod inte varför jag blev magsjuk efter tacos jämt och att ingen annan blev det. Sen började jag misstänka gallproblem.

• polaris

Fet mat gör mig jättedålig!

Även morfin vilket jag upptäckte under min första förlossning - inte roligt! Kan vara bra att veta innan...

• Janneman

Här kommer lite tips från mig som lever med konstanta besvär!
    Äpplen, päron, svensk husmanskost, ost, rökt mat och pålägg.
    Kaffe, The, snus,

• Anonym (hjälp)

Oj, tack för alla svar!!
    Tyvärr har ni räknat upp det mesta som jag inte spyr upp
    Jag som äter både mycket äpplen och ost (spyr av anda mjölkprodukter än hårdost). Lite grillad kyckling och räkor är typ enda proteionet som stannar! Vad skall jag äta nu?! Typiskt... får kanske köpa kalktabletter? Blir man dålig av konserverade päron och röda äpplen också?

• Anonym (hjälp)

Förresten, äter rostat bröd ca 2gr om dagen, klarar inte annat bröd nu. Kan man fortsätta med det tro? Är det den brända ytan eller att grillad mat ofta är inoljad o så ?

• lilaki

Du får prova dig fram. Alla livsmedel behöver inte ge besvär just för dig. Jag kan äta det mesta som räknas upp här, men inte tacos.

• Anonym (hjälp)
    lilaki skrev 2008-02-26 15:38:46 följande:
    Du får prova dig fram. Alla livsmedel behöver inte ge besvär just för dig. Jag kan äta det mesta som räknas upp här, men inte tacos.
    Ja, så kan det ju förstås vara Är bara så rädd att jag ska behöva opereras med Liten i magen o allt, kan göra rejält ont ibland, so små små "värkar" fasti gallgången
Svar på tråden Vad ska man inte äta om man har problem med gallan??