• lollipop21

Förlossning i Malmö eller Lund?

Hejsan !
    Skall föda i Juni månad och har lika långt att köra till förlossningnen i Malmö som till Lund.
    Undrar om någon som kan ge till respons med fördelar och nackdelar på dessa bägge orters förslossningsavdelningar.
    Maj-Juni är enligt statistik de månader som det föds flest barn och vet någon om det är mer fullt på förlossingen Malmö än i Lund ?
    Har dålig erfarenhet av Malmö pga barnmorskan hade 3 förlossningar samtidigt när jag var där med mitt 3:e barn och jag kände mig bortglömd och min man fick förlösa mig eftersom barnmorskan var iväg och inte hann in i vårt rum förrän tösen var ute.

• Svar på tråden Förlossning i Malmö eller Lund?
  • Flickis71

Malmö flyttar ju till sin nya förlossningsavdelning i april (med fler rum och därmed större "kapacitet", vad jag förstår).

Jag har valt Malmö (ska föda när som helst, hoppas jag) för att jag bor i Malmö, och för att det verkade väldigt bra där när vi var på besök. Lugnt och harmoniskt.

Jag vet att det finns folk som är missnöjda med Malmö, men jag har hört samma sak om Lund. Jag har en kompis som råkade ut för exakt samma sak som du - fast i Lund. Hennes man fick gå ut i korridoren och ropa efter barnmorska, som i princip bara hann fånga upp bebisen när hon kom.

Jag tror det har mycket att göra med personkemi och hur läget är just när man kommer dit.

• Bubblan99

Jag födde i Malmö, bor i Malmö och är nöjd. Hade eg ett plan snitt, men pga olika olyckliga omständigheter blev det akut och allt gick väl. Är nöjd med personalen på alla instanser- inskrivning förlossning- op-bb avdelning. Hade enkelrum alla dagarna pga mina andra svåra sjukdomar. Nya förlossningen ska bygga ut med flera rum o fräscha lokaler och förväntas snart vara klart. Jag tror det finns för och nackdelar med båda städerna, men du- gör ett studiebesök och bilda dig en egen uppfattning.
    Kanske känner du dig lugnare då?
    Lycka till

• Cortes123

Jag födde min äldsta dotter i Malmö och den yngsta i Lund.

Stor skillnad tyckte jag.

I Malmö såg jag till bm när jag kom in till förlossningen kl11 och knappt något mer. Det var också den enda gången de kollade hur öppen jag var(3cm). En praktikant var med och hon var toppen, klämde nästan sönder hennes hand vid värkarna. Fick epiduralbedövning och det var sååå bra och praktikanten slapp "lida" mer. Vid 15 frågade jag bm när hon trodde min dotter skulle komma och jag fick till svar att det skulle dröja till kvällen tidigast då jag var förstföderska. En kvart senare 15.15 behövde jag verkligen gå på toaletten och kallade på bm. De ville hämta en potta då jag fått bedövning men jag ville till toaletten. På väg till toaletten var jag tvungen att stanna upp och knipa igen då jag trodde jag skulle bajsa på mig. Satte mig på toaletten och kunde inte ens kissa så jag kallade på bm som frågade om jag ville försöka lite till eller gå tillbaka till rummet. Jag bestämde mig för att gå tillbaka och var tvungen att stanna upp 4 ggr och ställa benen i kors och hålla tillbaka det som tryckte på och då sa bm att hon skulle kolla om jag öppnat mig nåt mer. Jag la mig ner och hon öppnade dörren och skrek ut i korridoren "akut förlossning", och sa till mig att jag ser hennes huvud. Två krystningar, ca 1 min så var min dotter ute 15.25 Det visade sig senare att min dotter hade gulsot och hon fick åka tillbaka och sola 24 timmar, praktikanten påpekade detta till bm när de kollade moderkakan men hon sa att det var inget gult där.
    Hon föddes i v 36+0, jag åkte hem innan de hade stuckit henne i hälen, så jag åkte tillbaka till sjukhuset för att göra provet. När jag kom hem hade jag ett meddelande från sjukhuset på hälprovet där de sa att jag skulle komma in akut och att min dotter var tvungen att ligga kvar över natten och att vi skulle komma in så fort som möjligt. Det var fruktansvärt att höra på telsvararen och inte veta vad som var fel. Jag ringde tillbaka och de sa att jag skulle komma in meddetsamma och att vi skulle bli kvar minst en natt utan att ha förklarat för mig vad felet var. Till slut skrek jag och bad att få reda på vad det var för fel på henne och de sa "jaha har du inte fått reda på det, hon har gulsot". Vi åkte in och solade 24 timmar och sen behövde vi inte återvända dit.

I Lund var det helt annorlunda, jag hade bm i rummet precis hela tiden. Jag kom in vid 02.45 i v 39+0. Lite övertalning för att ge mig epidural då de sa att den drar ut på tiden. Min första förlossning tog totalt 7 timmar och denna tog 4 timmar, med epidural på båda. Fick epiduralen vid 04.00 De kollade mig med jämna mellanrum hur mycket jag öppnat mig, så det kändes tryggt att veta att de höll koll på mig och visade sitt intresse av att vara i rummet med mig hela tiden. Det var en helt annan stämning och bm kändes mycket lugnare och gav mig lugn och trygghet. 06.00 föddes min andra dotter.

Nu är jag i v 36+4 och ska föda på Danderyd, får se hur det går?

Svar på tråden Förlossning i Malmö eller Lund?