Beskära äppelträd när?
Är helt nollställd när det gäller trädgård o ändå har man precis skaffat sig en ;)
Är det någon som vet när man ska beskära äppelträden, hösten eller våren?
Är helt nollställd när det gäller trädgård o ändå har man precis skaffat sig en ;)
Är det någon som vet när man ska beskära äppelträden, hösten eller våren?
man kan gra det närsom helst under året men det är ju skönt att göra det nu innan våren då det inte är några blad på....
Unga äppelträd går bra att beskära på våren, äldre träd ska beskäras på sen sommaren-hösten. Om du beskär ett gammalt äppelträd på våren är risken stor att det kommer massor av vattenskott som du sen får hålla på och klippa bort i flera år.
Men beskäring är inget man måste göra varje år. Unga träd beskärs för att de ska växa och formas bra. Äldre träd behöver inte beskäras om det inte finns nån orsak till det.
Alltid när du beskär ett träd ökar risken för att det ska få nån sjukdom, tex kräfta. Om du inte vet hur du ska beskära, låt bli så gör du mindre skada.
Kan jag beskära min 1 år gamla äppelträd i helgen? Bor mellan Uppsala och Stockholm. Har varit över 0 grader på natten och 4-6 plusgrader cirka.
Ska man beskära så unga träd? Har ett liknande men det är ju knappt några grenar på... Vilka ska jag ta bort i så fall?
Såg på tv när äppelodlare beskärde sina träd mitt på vintern men då var det äldre trän'
jarovean) Vad jag har läst ska man först beskära vid planteringen om inte plantskolann gjort det. Man frågar om de inte säger något när man köper trädet. De första åren beskär man trädet varje år för att trädet ska bli kraftigt isället för mång tunna grenar. När trädet börjar bli kraftigt och halvvuxet kan man beskära mindre. beror lite på hur man vill ha trädet. Hur mycket plats som finns osv.
Kan tipsa om att kolla på bokrean. Hittade en bok om beskäring. Bilder och förklaring. Inte med det sagt att det inte är svårt. Jag är alltid nervös att det ska bli fel. Framförallt nu när jag har unga träd.
Jag beskärde mitt äppelträd för ett par dagar sedan -riktigt hårt dessutom, det stackars trädet har knappt inga grenar kvar. få väl se om det överlever kan nämna att jag inte har någon som helst erfarenhet av hur man beskär träd, utan tog lite som jag ville