• Tompaslillsyrra

Katter - flockdjur?

Jag har lite funderingar angående mina 2 katter...
    Den första skaffa jag för 3 år sen, så han e ju ca 3år. Den andra fick jag av en vän i somras, han närmar sig väl ett år nu.
    Problemet är med maten mest, de kan ju aldrig samsas.. den yngre är ju lite mer dominant och tar för sig som han vill medans den äldre är lite harig och går faktiskt undan från matskålen och "väntar på sin tur" istället. Varför kan dem inte äta samtidigt?
    Den äldre blir nog lite sur för han morrar o fräser när den lille kommer o tränger sig på, men ändå drar han sig hellre undan än att ta ut sin rätt.
    Hörde av de som jag fick den lille av att han hade varit lite utstött bland sina syskon men de märks inte här.. Är det så att den lille är harig men den äldre är ännu harigare?
    Hur kan jag öka den äldres självförtroende? =)

Till sist, ser inte katter sin rang, ser dem aldrig oss människor som den som står högst? Behöver dem ingen flockledare?

• Svar på tråden Katter - flockdjur?
  • Majsan70

Nej, katter är inga flockdjur i grunden. De trivs bäst i små grupper och ibland helt ensamna.

Katter ser aldrig människan som ranghög som en hund gör. Flockledare har de och de kan göra upp ganska brutalt ibland.

Våra katter härhemma byter avvarandra som ledare. Kastraten är den som styr för det mesta, men när vår hona är dräktig tar hon över styret helt.

• Tompaslillsyrra
    Svar på #2
    Jo de får lov att ha varsin skål, då brukar jag ge den lille först för han tränger sig på, men sen när den äldre får sin skål klarar inte den lille det och lixom vill ha båda skålar för sig själv.
  • Majsan70
    Tompaslillsyrra skrev 2008-02-26 19:21:00 följande:
    Svar på #2Jo de får lov att ha varsin skål, då brukar jag ge den lille först för han tränger sig på, men sen när den äldre får sin skål klarar inte den lille det och lixom vill ha båda skålar för sig själv.
    Ge dem mat var för sig då i varsitt rum eller nåt kanske?
  • Lady Dahmer

nej katten är inte ett flockdjur. de accepterar dock ofta att leva i flock men ser ingen rang som hunden gör. (lejon är undantag dock)

i deras små huvuden är de envåldshärskare och gudar!! hahaha

• Ellenor
    ladydahmer skrev 2008-02-26 19:25:53 följande:
    i deras små huvuden är de envåldshärskare och gudar!! hahaha
    Detta stämmer såå bra in så på min kisse! Han är kung i detta huset. Han styr över hundarna som om de vore små marionetter. Alla ska dansa efter hans pipa =) Men ack så jag älskar den lilla hårbollen. Men som sagt, allt ska ske efter HANS humör =)
  • emiam

Jag tycker inte det låter så värst fel eller konstigt. Flockledare har katter och i kattflocken som regerar i ditt hem är tydligen minstingen det och då får "gamlingen" ge plats. Så länge dom inte slåss så att dom skadar sig på allvar, båda får äta sig mätta fastän någon av dom får vänta på sin tur och ingen katt verkar vara deprimerad så är det helt normalt och inget du borde lägga dig i.

Människan ser dom inte som flockledare. Vi är nog mer betjänter. :P

• tintilar

Nu ska tilläggas att katter är olika. En del är ganska domesticerade medan andra har mycker naturliga instinkter kvar. Generellt är de dock ganska naturliga på så sätt att de i regel klarar av ett relativt naturligt liv i Sverige. Den svenska hus-/bondkatten härstammar främst från den asiatiska vildkatten.

KATTER är inte flockdjur och har därför inget sådant rangsystem som hundar, hästar och människor har. Katter lever ensamma men i "samhällen" vilket innebär att de kan bo i närhet till andra revir. Katter kan också hjälpas åt tex när de har ungar, att ta hand om varandras kullar och annat.

I ditt fall behöver det inte alls handla om självförtroende. Min ena hona vägrar att äta med de andra nuförtiden. Men det är inte hon som backar om de önskar samma yta i sängen, då är det dom andra som går undan. De vill ha det så. Jag har heller ingen anledning att tvinga henne att vilja äta med de andra utan sätter fram två skålar åt dem så att de kan äta samtidigt, trots att de har fri tillgång.

Katter är självständiga, egensinniga djur som faktiskt kan ta hand om sig själva i allra flesta fall och inte heller ser på värden som vi människor. Varför vi heller inte ska överföra våra värderingar på dem. Låt dem äta som de vill, även om det för oss kan liknas vid utanförskap eller mobbing. Djur har andra sätt att se på saker och ting.

• annmi

Nej,katter är inga Flockdjur men olika såklart.
    Som min ras är vääldigt sällskapssjuka

Jo,mina ser iallefall mig som högst rankad sedan kommer äldsta kattfröken,sedan husse & sén lillkissen & sist min lite mer försiktiga kisse..Det ser man tydligt ♥

Katter i flock gör upp om rangordningen,den är viktig!

Svar på tråden Katter - flockdjur?