• Lovisa1

Gällivare - vad göra där med 6 månaders och 3-åring?

Vilsen skåning utan någon som helst snövana ska bo på Dundret i 3-4 veckor med två killar 6mån och 3 år. Mannen jobbar hela dagarna, så hur och vad gör jag!? Kan man putta vagn och dra pulka samtidigt tex? Alla förslag mottages tacksamt!

• Svar på tråden Gällivare - vad göra där med 6 månaders och 3-åring?
  • LillaÄrtan

Finns nog inte så mycket att göra på Dundret vad jag själv vet.. Du kan ju promenera lite o så men det är ju mest skidbackAr & en jättefin pulkbacke som 3åringen kan åka i

Vart på Dundret skall ni bo? Hotellet eller stuga? Om det är Okej att jag frågar!

-Sofie, mamma till två Underbara töser, Julie 051215 & Klara 071022-
  • LillaÄrtan

Om du har tillgång till bil så kan du ju promenera nere på stan. Finns öppenlek också på måndagar & tisdagar

När man sätter sig ner o funderar så ska jag vara ärlig att jag inte kommer på så mycket alls... Vi spinger på stan, åker pulka på Dundret på våren o sånt.. Redan nu har vi fina dagar ibland, men är ofta rätt kallt ute känns det som..

• sara sofia

Visst kan man dra pulka och putta vagn samtidigt. Flört
    Ja vad kan man hitta på här?
    3-åringen har garanterat kul i pulkbacken på dundret.

Säger som LillaÄrtan, ni kan ju gå på öppen lek. Har du tillgång till bil? Det är inte en så promenadvänlig väg ner från Dundret till stan.
    Köp, hyr eller låna längdskidor, så får ni testa det också. Det finns skidspår som går alldeles intill gångstigen. Då kan du gå med vagnen samtidigt som 3-åringen provar på skidor.

• Lovisa1

Låter ju perfekt med snöspår brevid gångstig - blir absolut ett måste. Hoppas han vågar sig på pulkabacken - har ju aldrig lekt i snö stackarn.... Hade förhoppningar om att kunna gå in till stan, men det verkar dessvärre int evara någon hit men bil har jag så det blir npg öppen lek någon dag. Var och när hittar jag det måntro?
    Vi ska bo i stugor som är rätt nya tror jag. Fjällbyn? elelr nåt sånt.

Tack för tipsen - jag har sån resfeber så jaghåller på att gå upp i limningen - kul och läskigt.

• LillaÄrtan
    Lovisa1 skrev 2008-02-26 20:14:24 följande:
    Låter ju perfekt med snöspår brevid gångstig - blir absolut ett måste. Hoppas han vågar sig på pulkabacken - har ju aldrig lekt i snö stackarn.... Hade förhoppningar om att kunna gå in till stan, men det verkar dessvärre int evara någon hit men bil har jag så det blir npg öppen lek någon dag. Var och när hittar jag det måntro?Vi ska bo i stugor som är rätt nya tror jag. Fjällbyn? elelr nåt sånt. Tack för tipsen - jag har sån resfeber så jaghåller på att gå upp i limningen - kul och läskigt.
    Det är en ganska bra bit o jag tror inte det finns en enda stig du kan gå efter. Kanske inte så kul att gå med barn efter bilvägen!
    Öppenlek håller till i Lapphärbärget intill Gellivare gamla kyrka nere vid älven. Nedanför Fjällnäs ligger det och rätt nära Kalgrens slakteri... Svårt att förklara när du inte sett Gällivare ännu!

Fråga gärna om du har mer funderingar!
    Öppenlek har öpper måndagar & tisdagar mellan 09.30-12.00
  • krypet fem

Undrar (ungefär) när ni kommer vara här, så kan du kanske få skräddarsydda tips.

• Lovisa1

kommer söndag 2 feb och stannar några veckor - varsågod å skräddarsy sånt gillar vi!

• krypet fem

2 mars menar du väl.

Då tipsar jag:

- http://www.visit.gellivare.se/scripts/SE/index.asp

- Kvarnbacken (pulkbacke) vid Gällivare Camping, kan vara soligare där än i Dundrets pulkbacke

- Öppen lek, men det har du ju fått info om ovan. Ska även finnas en öppen lek i Malmberget hos Missionskyrkan på torsdagar, och så brukar dom ha sångstunder: http://www.kyrktorget.se/missionskyrkan.malmberget

- tycker att du ska lämna kidsen en stund och göra en gruvtur, vet inte om dom har turist-turer på vintern, men det kanske går att ordna "privat" (ska din man kanske jobba med nåt sånt?)

- åka skidor med barnen. Det brukar gå jättebra att gå med vagn bredvid spåret. Om du utgår från Sandviken eller skoterklubbens stuga och går ut på isen eller efter Kulturstigen (den delen mellan Sandvikens badplats o skoterklubben) så kan du promenera med vagnen. Där finns även grillplatser med vindskydd och ved (brukar dom då ha) så ni kan grilla en korv.  Barnens Vasalopp tror jag är den 19/3, men din 3åring kanske är för liten...?

- Gällivare marknad, den 3:e helgen i mars, tror jag, rätta mej om jag har fel

Sen finns det inget mer att göra.

• Lovisa1

Oj - det finns ju hur mycket som helst!!! Å marknaden har jag hört om så vi lyckas pricka in den - vad kul! Jag intresserar mig för kultur i dess flesta former med betoning på människan och bygden så samerna är absolut intressant. Hoppas nu jag vågar ta mig ut med bilen..... min man (han är norrlänning) hävdar alldeles bestämt att skåningar inte kan köra bil så det ekar väl lite i skallen när jag ska ge mig ut i vinterväglag.

Tack så mycket för alla tips - idag far vi till fjälls!

• krypet fem

Men väl på plats så vet ju dom på Dunret vad som finns att göra. Samiska grejs finns det att kika på också. Vi har ett hembygdsmuseum i stan i gamla centralskolan, men vi uppskattar det inte speciellt, så ingen har nämnt det. Där finns ett fik också, Vetehatten, poppis mamma-ställe

• majbebis

Hejsan! Hoppas du har/haft jättetrevligt i Gällivare! Jag är våldigt avundsjuk, önskar faktiskt att jag hade kunnat åka upp en gång till i vår, det är verkligen speciellt där uppe när det börjar bli varmare men ändå finns snö kvar... Det är en superhärlig tid!! (Jag får dock inte flyga längre (har passerat v30 i grav..) och jag vill inte åka tåg ensam nu.)

Jag fick åka på konstrunda på Österlen istället.

Ha det!!

Svar på tråden Gällivare - vad göra där med 6 månaders och 3-åring?