• Lisette84

Transportbur till hund

Hej hej!
    funderar på å köpa en bur till bagaget till vovven.
    nån som har tips på vad man ska tänka på eller vart man kan köpa billigt?
    vill ju gärna ha en som tar upp så lite plats som möjligt i bagaget men ändå som ger tillräckligt utrymme för hunden.

tack tack

• Svar på tråden Transportbur till hund
  • DenDär

Ska du ha en krocksäker eller bara en bur där hunden ska vara? Rätt stor prisskillnad!

• TereseW

Vi har jeppe grindar. Det beror lite på vad du har för bil och vad du har för hund. Vi har grindar med mellanvägg så att vi ska kunna ha barnvagnen bak. dessutom så var grindarna billigare än bur.

• Lisette84

vill ju att det ska va krocksäkert med.

grejen med det hela är ju lite att maja (hunden) ska sitta säkert även sen när det kommer va en barnvagn bak i bagaget.
    barnvagn och bur blir de tight lr? (i en mondeo)

• DenDär
    Svar på #4
    Lisette84 skrev 2008-02-27 15:20:06 följande:
    vill ju att det ska va krocksäkert med. grejen med det hela är ju lite att maja (hunden) ska sitta säkert även sen när det kommer va en barnvagn bak i bagaget.barnvagn och bur blir de tight lr? (i en mondeo)
    vet inte hur en mondeo är i bagaget men vi ska köpa en volvo v70 o den är stor i bagaget, ändå blir det tajt med kombivagn + hundbur. Det bagaget är ca 110cm i bredd.
    Om du ska köpa krocksäkert får du räkna med mellan 2-5000:- för en halv bur beroende på vilken du väljer. Burar som inte är krocksäkra kan du få för 200:- hos gekås/Jula/hundshop.
  • snuttP

När jag hjälper kunder med hundburar så brukar jag säga. Ta med den bilen du ska ha buren i och ta med hunden. Så provar vi på plats direkt. Kanske kan nån butik i närheten hjälpa dig med det också.

Det finns en mäng olika burar. Allt från billiga i plast till tygburar till stålburar. Så det är lite vad du är ute efter som är frågan.

• Tokmamman

Jag rekomenderar MIM-buren!! Detta pga att den är krocksäker både för hunden och den som sitter i sätet framför. Något man lätt glömmer då man köper hundbur att de flesta krocksäkra burar trycks fram i baksätet vid ev krock bakifrån!! Kan vara förödande för den som sitter där....

MIM-buren finns som halvbur om man vill ha barnvagn brevid och är även ställbar till viss del.

Köpte en själv för en månad sedan och är jäätenöjd! Tyckte den var ful på bild men köpte en eftersom mina barns säkerhet går före allt annat! Men väl på plats tycker jag att den är fin!

På deras hemsida finns mått och lista på vilka modeller som passar till vilka bilar!

• Pansarhamster

Tänk på att täcka över buren på sommaren, så att din hund inte steks därinne... Lite långt fram o tänka på det nu mitt i ovädret men, kan ju vara bra att ha en bur med tak på.

• TereseW

vi blev tvungna att köpa en mindre barnvagn, men har du lastgaller så är grindar lika säkra som en bur. desutom så kan du använda hela utrymet med bur blir det små "fack" som du inte kan ha grejer i.

• DenDär
    Svar på #7
    Tokmamman skrev 2008-02-27 15:55:53 följande:
    Jag rekomenderar MIM-buren!! Köpte en själv för en månad sedan och är jäätenöjd! Tyckte den var ful på bild men köpte en eftersom mina barns säkerhet går före allt annat! Men väl på plats tycker jag att den är fin!På deras hemsida finns mått och lista på vilka modeller som passar till vilka bilar!
    Får jag fråga vad du gav för den? Var det en halvbur? Vi har just köpt ny bil (får den på fredag) o ska köpa "riktig" bur själva o undrar lite vad Mim kostar.
  • DenDär
    Svar på #10
    DenDär skrev 2008-02-27 18:43:48 följande:
    Får jag fråga vad du gav för den? Var det en halvbur? Vi har just köpt ny bil (får den på fredag) o ska köpa "riktig" bur själva o undrar lite vad Mim kostar.
    Det var inget - hittade prisinfo på Huveröds hemsida. verkar prisvärd!
  • Lisette84

galler kanske vore en ide. med tanke på allt döutrymme de blir med en bur.
    men hur säkert sitter hunden med bara galler?

pansarhamster: det blir väl inte varmare i buren än vad det blir om den sitter i bagaget utan bur???
    fattar inte riktigt vad det har med saken att göra...

• Lisette84

funderar på å köpa en vanlig bur istället. en som inte e krocksäker. är ju sån hiiiiimlans prisskillnad.
    nån som har en sån? funkat bra?

• Kickiliina

En "vanlig" stålbur kan bli en dödsfälla vid en krock... Svetsnigen släpper och de vassa pinnarna kan gå rakt in i hunden... Värt att tänka på!

Vi har Jeppegrindar och godkänt lastgaller i våran bil....med mellanvägg vid behov....
    Är det en bur man är ute efter så skulle jag inte vara snål och utsätta mina juveler för fara... UTAN välja en krocksäker OCH godkänd transportbur.

¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
  • DenDär
    Svar på #13
    Lisette84 skrev 2008-03-02 11:00:14 följande:
    funderar på å köpa en vanlig bur istället. en som inte e krocksäker. är ju sån hiiiiimlans prisskillnad. nån som har en sån? funkat bra?
    Vi har en vanlig utställningsbur nu. Dels så tycker jag den tar större plats eftersom den är helt kvadratisk o dels så är den inte krocksäker så det är inte värt det. Nu när vi köper ny bil så blir det en ordentlig bur. Vill ju inte att något ska hända små stjärnorna. Nu har de åkt osäkert på tok för länge.
  • Pansarhamster
    Lisette84 skrev 2008-02-27 19:53:31 följande:
    galler kanske vore en ide. med tanke på allt döutrymme de blir med en bur.men hur säkert sitter hunden med bara galler?pansarhamster: det blir väl inte varmare i buren än vad det blir om den sitter i bagaget utan bur???fattar inte riktigt vad det har med saken att göra...
    Menade att solen inte behöver lysa direkt på hunden om man har en bur med tak på. Det kan ju gassa ordentligt på sommaren.
Svar på tråden Transportbur till hund