• Anonym (ledsen)

Depression? Utbränd? Vad är det för fel på mig?

Om någon där ute skulle kunna ge mig lite kommentarer kring min situation, skulle jag bli otroligt tacksam. Jag har fastnat i en massa negativa tankar och kan inte se mig själv objektivt.

För ungefär tre år sedan började jag märka skillnad på mig själv - istället för att vara nöjd nästan jämt och uppskatta småsaker i min omgivning, var jag nästan alltid missnöjd med något. Jag oroade mig inte särskilt, för jag hade precis kommit hem från att ha studerat utomlands och det är vanligt att man är nere då.
    I vilket fall så fortsatte den här konstanta känslan av att något var fel, men jag lyckades dölja den för alla runt mig. I samband med några tråkiga händelser i min omgivning (en omtyckt släkting gick bort, min syster hade en mängd problem t.ex. social fobi och depression) tillät jag mig ibland att gråta ut hos vänner, men de trodde alltid att jag grät bara på grund av de här händelserna. Jag var så klart mycket upprörd i samband med det här, men på något otroligt sjukt sätt var en del av mig lättad, för det innebar att någon tillfälligt brydde sig om mig, ringde och kollade att allt var bra och så vidare.
    Jag har flyttat runt mycket på sistone (fyra städer i tre länder på bara några år) och det innebär att jag inte direkt har några långtidsvänner som jag träffar regelbundet. Därför upptäckte ingen att jag egentligen var ledsen nästan hela tiden.
    Nu de senaste månaderna har varit helt upp och ner. Jag älskar egentligen mitt jobb, även om det ibland är stressigt, men just nu är jag helt totalt ointresserad av allt som har med det att göra, trots att min chef tycker att jag gör ett riktigt bra jobb och jag gillar min arbetsplats.
    På sistone har jag haft gråtattacker kanske fem gånger om dagen i snitt, när jag låser in mig på en toalett någonstans tills det går över. Jag är trött jämt, otroligt negativ, tycker jag själv är värdelös (trots att min logiska sida VET att jag är jäkligt bra på vad jag gör). Jag är otroligt envis och målinriktad och det är enda anledningen till att jag faktiskt masar mig till jobbet nästan varje dag, trots att jag nästan börjar gråta på bussen.
    Min chef är den enda som vet om min situation just nu. Det märks att han bryr sig, men jag tror inte att han har så mycket erfarenhet.
    Jag fattar att jag behöver någon slags hjälp, för jag håller på att tappa kontroll över hela mitt liv. Jag har varit för att boka tid hos doktorn (de hade inga tider, så jag ska tillbaka på fredag) och en psykologisk mottagning (de hade inte tid förrän mitten av mars). Jag höll på att bryta ihop helt när jag gick därifrån, för det tog så lång tid för mig att övertala mig själv att jag måste göra något åt det här och nu måste jag vänta och vänta. Jag vet inte vad jag ska mig till för att vara ärlig. Fram tills nu har jag på något övermänskligt sätt lyckats bita ihop och se till så att jag åtminstone äter ordentligt, tvättar håret och allt annat, men jag vet inte hur länge jag orkar.

Det blev rätt långt, sorry. Jag vet att det finns många, många därute som har mycket värre problem än jag, men det här håller på att äta upp mig inifrån och kommentarer, hur korta eller långa som helst, skulle verkligen uppskattas. Vad är det för fel på mig? Vad tycker ni att jag ska göra medan jag väntar på att få professionell hjälp?

• Svar på tråden Depression? Utbränd? Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (Frida)

Hej..
    Jag tycker att du ska söka akut. Det låter mer drastiskt än vad det är, men det betyder ju bara att du begär att få en akuttid på vårdcentral eller att du åker till en akutmotagning och ser till att få bli sjukskriven (pga utmattning eller stess!)

Sedan vilar du upp dig rejält. Försök att inte tänka så mkt de första dagarna, bara VILA och ta hand om din kropp. Tillåt dig att bara ligga i soffan och se på film eller sova i flera dagar.

Sedan tycker jag att du måste få prata med någon. Kan din chef förmedla en samtalskontakt? har ni ingen företagshälsovård? Annars kan du få det när du väl besöker läkaren du fått tid till i mars.
    Många kramar.

• Mavros

Hej! Jag kan känna igenom din situation... Det som slog mig när jag läste din berättelse var följande mening "Jag vet inte vad jag ska mig till för att vara ärlig". Vet inte om du menar mot dig själv eller andra.... Jag skulle förmodligen ransaka mig själv för att hitta mitt svar på frågan...vad är det du sörjer?

Jag tycker inte det är konstigt att bli dissillusionerad och deppig när man har flyttat på sig som du har gjort. Men det du upplever nu är mycket djupare som påverkar din vardag. Du har redan tagit flera steg för att förbättra din situation.

Du har erkänt att du behöver någon form av hjälp, sådant som du inte kunde få av dina vänner. Du har tagit kontakt med en psykolog vilket är jättebra, även om du nu måste vänta. Ibland kan det hjälpa en att bara få berätta, berätta och berätta.

Om du innerst inne vet vad det är som trycker dig, kanske du kan prata om det, skriva om det eller uttrycka på annat sätt. Om du inte vet kanske du kan fundera, när det började, hur det utvecklades, vad det är du känner, när du känner det, i vilka situationer, med vilka människor. Vad är det som får dig känna dig illa till mods? Hur sover du? Vad drömmer du om? Kan du skriva ner drömmarna?

Jag är ingen psykolog, så du behöver inte lyssna på mig....

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar. Jag bor utomlands just nu, så jag vet inte vad det finns för extra möjligheter till hjälp, förutom de två jag provat. Vad gäller sjukskrivning så är min situation lite speciell eftersom jag inte har fasta arbetstider. Om jag behöver ta några dagar ledigt kan jag göra det (men om jag är borta en längre tid vill jag så klart ha ett sjukintyg för att förklara varför produktiviteten minskat). För tillfället har min chef och jag (eller egentligen mest min chef) bestämt att jag ska komma in till jobbet varje dag, även om det bara är för att åka hem direkt igen. Jag vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt. På ett sätt gör det mig stressad att komma in och börja tänka på allt jag inte gjort, men å andra sidan ger det en slags struktur till varje dag. De flesta människor jag känner i den här staden är genom jobbet, så jag vet inte om jag riktigt vågar stanna borta för mycket utan att först ha etablerat kontakt med någon professionell. Jag är rädd för att bli för isolerad.

Jag vet inte varför jag började känna så här och det finns ingen uppenbar anledning, för allting (förutom jag då) är bra och har varit bra i mitt liv. Jag har försökt vrida och vända på allting, men det finns ingen riktig början och slut.

• Anonym (Frida)

Nu vet jag ju inte vilken stad du bor i, men kanske finns Svenska kyrkan som du kan gå till? Kanske kan de hjälpa till att förmedla en samtalskontakt. Alternativt en annan kyrka( även om du inte är troende..)?

Har du berättat för någon hemma i Sverige om hur du mår? Din familj, vänner..? Eller håller du skenet uppe? Kanske skulle det underlätta att berätta för någon här hemma. Kanske kan du ta en vecka ledigt och åka hem? Det låter som om du skulle behöva bli omhändertagen lite, man orkar inte vara ensam och stark hur länge som helst.

Har också bott utomlands i perioder och trots att det är roligt och spännande så är det ju samtidigt väldigt ensamt. Man kan känna sig helt utelämnad även om allt på ytan fungerar bra och man "borde" vara lycklig.

Kanske får man fundera på vad som verkligen gör en lycklig. Hur skulle du innerst inne vilja leva?

Svar på tråden Depression? Utbränd? Vad är det för fel på mig?