• PaolaCastro

Planerat kejsarsnitt/ akut kejsarsnitt någon skillnad???

Undrar om det är skillnad på snittet om det är planerat eller akut kejsarsnitt..
    Allså gör dom snittet på samma sätt eller gör de snitten olika. Har hört att när det är planerat så bör det ett ganska litet snitt precis vid bikinilinjen (snittet blir som en liten halvmåne),och när det blir akut snittar de från naveln ner,allså ett rakt stort streck över halva magen.
    Stämmer de eller är jag helt fel ute..

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt/ akut kejsarsnitt någon skillnad???
  • Mälaröbo

På akut snitt och planerat snitt är det inte så stor skillnad. När det gäller urakut snitt kan det däremot skilja en hel del.

Jag är snittad urakut och då sövs man och barnet ska vara ute på 5 minuter. De skär upp det som krävs. Jag klarade mig med ett ganska långt snitt vid bikinilinjen, men det kan även bli som du beskrev eller tom ett T.

Vid akut snitt har de ca en timme att få ut barnet och då kan man tom vara vaken precis som vid planerat snitt.

• hej att

Mja, akutsnitt är egentligen inte jätteakuta, och jag har för mig att man kan göra ungefär som vid ett planerat snitt.

Katastrofsnitt är annorlunda, då sövs man för att det ska gå fort och pappan får vänta utanför.
    Ärret beror nog på förutsättningarna tror jag...är det en del ärrvävnad eller andra hinder lägger man snittet på ett annat sätt.

Fast nu är jag bara ute och trevar utifrån gamla minnen!
    Du vill ju ha svar från någon som vet såklart.

• PaolaCastro

Tack!nej jag bara frågar efter som min bebis låg i sätesbjudning förra veckan och sm tur är lyckades läkaren vända rätt på babyn. Men min oro är att om babyn åter igen vänder sig till säte så kanske de blir ett planerat snitt eller så blir det akut vid själva förlossningen..men jag hoppas att bebisen ligger kvar som den ska i några dagar till. När ska ni ha??Själv ska jag ha den 3mars.

• hej att

Håller tummarna för dig!
    Här är det 14 mars som är bäst före..
    Om jag inte blir igångsatt då.

• Mälaröbo

Min äldsta fyller 6 den 3 mars!!
    Hon kom som hon skulle, men sonen kom med urakut snitt för snart 3 år sen.

Akutsnitt är inte speciellt dramatiskt, särskilt inte om det beror på sätesbjudning. Det är ju ingen "fara" för barnet att ligga så.

Lycka till!

• PaolaCastro

tackar!jag önskar mig själv lycka till ibland..skratt..men vet ni någon somm har fött i säte? för jag vill föda vaginalt även om de skulle vara så att barnet ligger i säte.

• Mälaröbo

Jag hade två väninnor som väntade barn ungefär samtidigt.
    Nr ett födde i säte och tyckte inte det var speciellt hemskt.
    Nr 2 blev då så lugn inför sin egen förlossning (vanlig) att hon istället blev chockad av hur ont hon tyckte det gjorde.

Verkar bero mer på smärttröskel och bäckenmått än något annat.

• strålöga

Jag hade planerat snitt med andra pojken, 8/10 men blev akut snitt 5 v tidigare pga för tidig fostervattenavgång.
    Däremot snittet hade gjorts likadant på mig varken det varit planerat än som det blev akut snitt.  Ett snitt från ljumske till ljumske, ett Joel Cohen snitt. Inget annat var lämpligt pga tidigare bukoperationer efter första första förlossningen -03.

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt/ akut kejsarsnitt någon skillnad???