Alla goda råd mot hård mage?
Det är inget som brukar drabba mig, så jag har inte så god koll Jag har druckit mycket vatten och knaprat katrinplommon
Fibrer hjälper väl inte i det mer "akuta" läget, eller?
Det är inget som brukar drabba mig, så jag har inte så god koll Jag har druckit mycket vatten och knaprat katrinplommon
Fibrer hjälper väl inte i det mer "akuta" läget, eller?
Det drabbade inte mig heller förrän jag blev gravid.
Det ENDA som hjälpte mig var att:
Börja dagen med att dricka 3 glas ljummet/varmt vatten och sen äta en kiwi. Varje dag.
Det hjälpte !!!
Lycka till
Tips från min BM: Psylliumfrön ("loppfrön") 1 msk blandas i 1/2 glas vatten morgon+kväll. Drick 1/2 glas vatten efter. Tror att dessa frön kan köpas på hälsokostbutiken.
Ljummet vatten är bra smörjmedel för magen, var en sjuksköterska som sa det till mig. (men värm vattnet i vattenkokare eller nåt). Skönt att börja dagen med =)
Sen kan du testa att ta en långpromenad.
Undvik saker som förstoppar som tex banan och te.
Jag körde också frön, katrinplommon, vatten och promenader.
Det enda som hjälpte var Laktulos!
Hade jag börjat ta det direkt magen började krångla hade jag sluppit månader av krystande och tårar på toaletten.. men, men.. det är lätt att vara efterklok! ;)
Inte allls trevligt med förstoppning. Har du provat torkade fikon eller aprikoser.Andra födoämnen som kan fungera mot trög mage är filmjölk, messmör.
Finns även lunelax oralt dospulver med ispagusskal.(sockerfri/glutenfritt). Detta normaliserar tarmfunktionen vid både hård och lös avföring.
Jag tackar för alla tips Jag kommer att testa dem efterhand tills jag lyckas
Så fortsätt gärna fylla på!
(Jag kan ju tillägga att under förra graviditeten så hade jag snarast problem åt motsatta hållet. Fast de började när jag började med Niferex, och än så länge har jag för bra Hb för järntillskott.)
Jag dricker kaffe! Det fungerar utmärkt vid hård mage!
Jag kör med Vi-siblin......finns receptfritt på apoteket! Min mage har krånglat så mycket att jag tillochmed varit inlagd för jag trodde att det var förvärkar....men det var antagligen bara tarmarna som inte tyckte att jag skulle äta järntabletterna!!
Sen äter jag fiberhavregrynsgröt med linfrön i varje morgon!!
Lycka till å hoppas att det blir bättre!!