• GoaAnna

Receptfria hostmediciner som funkar??

Ja som frågan lyder..
    Jag håller på att få ett nervsammanbrott vilken sekund som helst.
    Jag hostar.. Som f*n oxå.. mina stackars lungor klarar inte många timmar till. jag hostar tills jag kräks.. :S
    Jag känner mig inte speciellt sjuk i övrigt, utan tycker mest synd om mig själv & bebisen i magen som får stå ut med detta.. H*n är måttligt lycklig över magen som studsar upp & ner i hostattackerna.
    Jag är föga sugen på att sätta mig på akuten på en hård bänk i 4 timmar för att sen få svaret att jag ändå inte kan få nåt utskrivet pga graviditeten.?!
    Finns det nåt recepfritt som funkar??

Dricker te med mängder av honung.. Hjälper en kort stund, men resulterar i att jag få ta med täcke & kudde in på dass för att jag inte hinner somna innan det e dax att gå upp & pinka.. Gaahhh!! Blir tokig!

Vore toppentacksam för er hjälp!

• Svar på tråden Receptfria hostmediciner som funkar??
  • JenJa

kolla www.apoteket.se där finns det alla mediciner och du bara kolla där
    Sen vilken sort du ska ha beror på om du vill ha hostdämpande eller slemlösande. Nu vet jag inte vilka du kan ta i och med att du är gravid så du borde ringa läkare bara för att rådfråga...

• Smilla75

Jag fick hostmedicin idag hos läkaren, ska snart föda och orkar inte mer....Den hette typ Cossiolana någonting. Jag blev väldigt trött av den men enligt läkaren är det bara den som hjälper.

• GoaAnna

Smilla75

Suck.. ja jag får kanske pallra mig iväg till vårdcentralen eller nåt då.. Skall oxå föda snart & känner att man är trött & hängig så det räcker redan innan.. Som det är nu orkar man inte fixa klart det sista.. Så.. Tack för tipset!

• HEL

Finns slemlösande (tex Bromhexin o Bisolvon) och hostdämpande (Noskapin o Nipaxon) receptfritt och båda är okej om du är gravid.

~Embla ღ 060404~ ♥ ~Lill-Bebbe v. 24 ღ BF 080622~
  • Smilla75

ja, gör det för det är ju illa nog i alla fall. Enligt min (gravida) syster så skall hostan släppa på ett dygn. Hoppas det, det gör så ont i revbenen att hosta och inte får man ju sova heller. Cocillana-Etyfin heter den och det är kategori A, dvs det går bra när man är gravid.

• JenJa

Smilla75: Du menar cociliana den finns bara på recept....

• JenJa

Smilla75: Ja den är bra, de andra är nog för lindigare hosta tycker jag....Klart man vill ha något som funkar!

• GoaAnna

Noskapin har jag testat & tycker e helt värdelöst..
    Är riktig ret & torrhosta så nåt slemlösande är jag väl iofs inte ute efter.. Skitsamma..
    jag har ringt & pratat in på våran ökände distriktsläkares telefonsvarare, så får se om han hinner slå mig en pling idag..
    Gud bevare mig om min mamma får reda på att jag ringt honom.. Då blir jag retad i all evinnerlig evighet.. :S

Tack för eran hjälp iallafall!

• polaris

Cocillana är verkligen det enda som hjälper. Hoppas du får det utskrivet. Ta det lugnt med doseringen bara om du liksom mig inte tål morfin särskilt bra.

• Smilla75

Skit, morfinerar jag mitt stackars barn nu? Ja, hur som helst stod jag inte ut längre! Hmmm, han känns lite lugnare...

• HannaGD

En helt ofarlig huskur (fick den av min husläkare) som hjälper mot hosta:

Hacka upp en lök.
    Häll på lite honung.
    Låt det dra.
    Använd såsen som bildas som hostsirap.

Det luktar/smakar som det låter... men HJÄLPER!

Svar på tråden Receptfria hostmediciner som funkar??