• Anonym

Id kort, pass

Vad händer om jag visar ett en månad gammalt Id kort för ex.vis kassan på Bolaget? Eller...jag pluggar- bor i Sthlm och har köpt det billigare SL kortet- om en SL kontrollant ser att Id kortet är en månad gammalt?

Om jag ska visa Id kort på Bolaget- visar passet istället, är det ok?

• Svar på tråden Id kort, pass
  • Nyfiken gul

Passet är lika med ID.. så använd passet istället och klipp isär ditt gamla ID-kort..

Jag har jobbat i butik o vi var stenhårda med att id-kort/körkort/pass måste vara giltigt  - även om jag ser att åldern är rätt..

• Anonym

Bra...så jag (hrm...min glömska rättare sagt!) inte blir ifrågasatt för att jag lämnar fram passet istället när jag ska betala osv.

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2008-02-27 16:11:08 följande:
    Bra...så jag (hrm...min glömska rättare sagt!) inte blir ifrågasatt för att jag lämnar fram passet istället när jag ska betala osv.
    Nej absolut inte!  Många fler än du tror använder passet som "leg" vid shopping och så...
  • Anonym

Nej, det trodde jag inte...trodde att någon ev höjer på ialladall ena ögonbrynet om man tar fram passet när man handlar- i vilket butik som helst.

Nyfiken gul skrev 2008-02-27 16:14:38 följande:

Nej absolut inte!  Många fler än du tror använder passet som "leg" vid shopping och så...
  • sulinajo

Nej gud ingen som bryr sig alls då man har pass som id. Har använt mitt i minst 1år då jag inte kommit till skott att fixa nytt idkort. Har aldrig varit nåra som helst problem eller konstiga miner!

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2008-02-27 16:21:22 följande:
    Nej, det trodde jag inte...trodde att någon ev höjer på ialladall ena ögonbrynet om man tar fram passet när man handlar- i vilket butik som helst.Nyfiken gul skrev 2008-02-27 16:14:38 följande:
    Som gammal kassörska kan jag säga att betydligt fler visar sitt pass än sitt körkort/id-kort..

Dom som inte har körkort visar sitt pass helt enkelt...

Det är många som nu har E-leg via nätet o som därmed sköter sina "pappersärenden" via nätet  typ bankärenden och försäkringskassan och som därmed bara leggar sig med passet när dom ska handla på stan.
  • Anonym

Tack för svaren! Nu kan jag lugnt vänta med att ev fixa nytt Id kort!

• Anonym

OH, jag måste hoppa in här...står nu med ett icke giltigt id och även ett pass som snart går ut... Avskyr dessa foton man måste ta är det fortfarande öronfoto som krävs eller???? Någon som vet priser för id på bank? Även pris för fotografering? (lite tråkigt att man måste behöva betala för att bevisa vem man är, haha)

• Anonym

Jag gjorde pass 2006- inga öron, inget diret leende heller. Fotades där. Pris...minns inte- men, kolla på polisens hemsida.

Kollade pris på en bank...350 kr, hos polisen 400 kr. Hos ploisen tar de fotot då.

Anonym skrev 2008-02-27 18:11:05 följande:
    OH, jag måste hoppa in här...står nu med ett icke giltigt id och även ett pass som snart går ut... Avskyr dessa foton man måste ta är det fortfarande öronfoto som krävs eller???? Någon som vet priser för id på bank? Även pris för fotografering? (lite tråkigt att man måste behöva betala för att bevisa vem man är, haha)
  • Anonym

Vassego! :-P

Anonym skrev 2008-02-27 18:48:13 följande:
    Åh tack ska du ha
  • Anonym (*)
    Anonym skrev 2008-02-27 16:40:20 följande:
    Tack för svaren! Nu kan jag lugnt vänta med att ev fixa nytt Id kort!
    Tycker det är bättre att använda id-kort än pass. Pass är dyrare och spärras lätt om man tappar det. Pass ses mer som en värdehandling och kan missbrukas mer än ett id-kort.

Mitt råd bara.
  • Anonym

Helt rätt Men med ett pass så får man liksom 2 i 1, id-handling samt att man kan resa med det (utanför EU), och då kan det kännas lite dumt att skaffa id bara för att identifiera(stavas?!) sig om det har gått ut... för oss som inte har körkort då dvs
    Men jag förstår dig helt och hållet!
    Anonym (*) skrev 2008-02-27 19:02:29 följande:

Tycker det är bättre att använda id-kort än pass. Pass är dyrare och spärras lätt om man tappar det. Pass ses mer som en värdehandling och kan missbrukas mer än ett id-kort.Mitt råd bara.
Svar på tråden Id kort, pass