• Diorlover

Vad för tema & mat till festen i sommar?

I juli ska jag & sambon slå ihop våra födelsedagar å ha fest tillsammans. Jag blir 20 och han 27, plus det blir infltynningsfest. Blir minst 70 per vi bjuder. och många åker en bra bit. runt 5-6 timmar för att komma så dags att skicka ut inbjudan å planera. Vi vill ha festen utoomhus i vår trädgård, grill plus annan mat. så kom gärna med tips. buffe liknande.. va för dekoratiosn tema som ska passa till?

• Svar på tråden Vad för tema & mat till festen i sommar?
  • Sagoprinsessan

Jag körde 21sallad, m kyckling ¨pasta m sås och bröd på min 30 års skiva i somras, 40 -50 st kom. Det blev jättebra, lätt mat att äta, förbereda och äta =)
    Efter kaffe och chokladkaka...

• Fruochmamma

Åh vad roligt.

Det finns oändligt massa gott att  på buffen men jag skulle definitivt rekomendera allt sådant som ni kan förbereda dagarna innan och sedan bara värma på/snygga till. Potatissallad, pastasallad, för-grilla köttet, kyckling, pajjer, bröd med ost, frukter, massa kalla såser, grönsallader.

Arla.se har en massa bra buffétips där man kan få hur bra ideer som helst.

• Fruochmamma

.. fast jag hade nog övervägt att använda catering för en del av maten.

• cec

Vad härligt med en bamse fest! =)

Vad det gäller tema så kan ni antingen utgå från er själva alt. hitta på eget. Om ni inte redan har gjort inbjudan så kan ni tex ta text från gamla mjölkpaket (finns på arla.se) och ha på ena sidan. Temat blir då "landligt". Då kan man lätt hitta på lekar etc kring det.

Det finns hur mycket som helst att välja. Jag hade tex Polarn och pyret tema (alla fick komma klädd randigt). Annars kan man ha årtal etc etc

Buffe till 50 pers kan vara väldigt jobbigt! Plockat mat till så många kräver sina förberedelser samt skålar. Då det är sommar så kan ni annars bjuda på en stor pastasallad alt kokt lax med romsås och potatis. Det brukar vara det billigaste alternativet.

Lycka till!

• emet

Årtals fester kan bli roliga, att män ska klä sig till kvinnroch vice versa kan bli skoj, själv hoppas jag kunna ha en piratfest någon gång har en förkärlek till döskallar och pirater =)

Jag var på en fest med 130 tjejer med madonna tema det var väldigt skoj, då alla tog med sig en egen rätt och gud vad mat det blev också ett alternati inte madonna temat kanske...

Hoppas det blir skoj!

• Diorlover

Okej sambon är kock så han vill gärna stila lite i köket. men ska klart var lätt lagat med. funderade på att grilla en hel gris men den tar hela dagen. men ska ju inte ha fest förräns på kvällen. barn kommer oxå bjudas så ska antställa två "barnvakter" för kvällen. så man kan ta ett glas vin & så om man nu vill.

tänkte nog ha ett marockanskt tema. men ingen speciell klädesel dp vi bjuder mkt äldre folk oxå som min mormor osv. kanske inte orkar hoppa på den idden men med dekoration och mat så blir det nog något sånt.

Svar på tråden Vad för tema & mat till festen i sommar?