• Anonym (orolig)

Sjukhussjukan hur smittsam? rätt att göra såhär?

Jag vill gärna vara anonym i detta fall då mamman till detta barn inte vill gå ut med detta. Ni som tror sig veta vem jag är säg inget i tråden.

Vet inte var jag ska börja men i allfall så jobbar min syster på en förskola där ett barn nyligen fått redan på att denna har detta. Barnet har varit på förskolan i 3 veckor ja längre men under de senaste 3 veckor har detta barn testats.
    Nyligen fick de reda på att barnet har sjukhussjukan.
    Min syster är rädd att hon kan vara bärare av detta och rädd att smitta min son som är infektionskänslig. Hon har varit här och strax efter besöket började min son bli dålig i magen som tyder på en infektion. Avföringsprov ska skickas.
    Jag hoppas att det inte är det som min son har för jag vet inte om han klarar av det.
    Det sämsta i hela alltet är att mamman till det sjuka barnet inte vill gå ut med detta så alla barn på förskolan kan vara smittade inga föräldrar vet något bara personal.
    För man göra så?
    Hur smittsam är denna sjukdom någon som vet?
    Jag har kontaktat mitt barns läkare om detta och väntar på svar.

Hoppas denna tråd får ligga kvar detta rör mig/oss och en massa andra och jag vill inte gå ut helt och hållet. Men jag tror att här finns några som kan förstå att jag och jag så snälla nämn inget om mig eller sonens sjukdom i tråden.

• Svar på tråden Sjukhussjukan hur smittsam? rätt att göra såhär?
  • Anonym

Ja, men vad vill du ska hända då? Barnet med sjukhussjukan kan ju inte vara hemma för all framtid! Det går ju inte som sagt att bota den om den inte ger symptom!

För det andra så är det betydligt fler som bär på den smittan utan att de vet om det! Kolla det med din läkare så får du se!

Verkar mer som ditt barn har magsjuka...

• Anonym (orolig)

Hm nä självklart ska det barnet inte vara hemma för all framtid barnet är ju hemma nu när de fått provsvaren.
    Varför låta så spydig i ditt svar förrästen? Sedan så är det ingen vanlig magsjuka som min son har man märker skillnaden.

• Anonym

Lät hon snäsig?? tycker jag inte....

• Anonym (ok)

Menar du MRSA när du säger sjukhussjukan?

I så fall behöver du inte vara orolig, det smittar INTE lätt. För att smittas måste du vara i kontakt med den smittade genom t.ex öppna sår. Det smittar inte genom vanlig kontakt. De som smittas är dessutom oftast äldre och redan sjuka personer eller de med mycket nedsatt imunförsvar.

Ingen orsak att gripas av panik alltså!

• Anonym ((s))

"sjukhussjuka" är ett brett begrepp, inte en speciell bakterie eller sjukdom. allt man får på sjukhus, oavsett om man smittat sig själv eller fått det av någon annan kallas det vårdrelaterad infektion. (kan vara att man har bakterier från att man varit på toa sen pillar i ett sår. då är man själv smittokällan fast eftersom det uppträder i samband med sjukhuskontakt blir det vårdrelaterad infektion.)ibland kallar man vanliga stafylokocker sjukhussjuka. ibland MRSA. ibland andra infektioner.

innan man vet om det smittar måste man veta VAD barnet är smittad med?

modern borde vara informerad om sjukdomen innebär. iofs så behöver ju inte det betyda att hon följer detta...

Svar på tråden Sjukhussjukan hur smittsam? rätt att göra såhär?