• Anonym

Advokat eller annan kunnig?! (Fukt & mögel skador)

Hejsan,

Undrar om det finns nån kunning här när det gäller hus köp!

Har sålt ett bostadshus (Villa) för 1.5 år sedan, fick idag ett brev från en advokat med en reklamation från köparna. Att de funnit mögel & fuktskador i huset.

Dessa skador hade jag ingen aning om att de fanns när jag sålde!

De vill nu häva köpet eller få prisavdag...

Nån som vet hur detta fungerar och om jag är skyldig att betala detta efter 1.5 år?!

• Svar på tråden Advokat eller annan kunnig?! (Fukt & mögel skador)
  • Anonym

Du får nog kolla upp detta, det finns dolda fel o osynliga fel...Dolda fel ska du ersätta, osynliga behöver du inte.
    Frågan är vad detta räknas som..

• Anonym (jejja)

Köparen har en undersökningsplikt (lagstadgad) och sådanna fel som han borde ha upptäckt vid en sådan undersökning kan han inte kräva prisavdrag på. Däremot kan man kräva prisavdrag och häva köpet vid sk dolda fel men jag är tveksam till att en mögleskada kan ses som ett dolt fel för en sådan skada bör man väl upptäcka om man gör en ordentlig undersökning av huset innan köpet. Tror att köparen försöker med detta trots att han egentligen vet att han inte kan nå ngn framgång med kravet.

• Minerad

Han kan också kräva ersättning eller hövning om han tror att ni har brustit i er upplysningsplikt, dvs att han tror att ni kände till problemet och höll tyst.

• Anonym
    Anonym (jejja) skrev 2008-02-27 17:55:34 följande:
    Köparen har en undersökningsplikt (lagstadgad) och sådanna fel som han borde ha upptäckt vid en sådan undersökning kan han inte kräva prisavdrag på. Däremot kan man kräva prisavdrag och häva köpet vid sk dolda fel men jag är tveksam till att en mögleskada kan ses som ett dolt fel för en sådan skada bör man väl upptäcka om man gör en ordentlig undersökning av huset innan köpet. Tror att köparen försöker med detta trots att han egentligen vet att han inte kan nå ngn framgång med kravet.
    Hoppas verkligen att det är så! Ville verkligen inte lura nån med försäljningen.. och jag sa att de gärna fick ta dit en granskare att gå igenom huset noggrant! De som slutligen köpte huset kom och tittade 3 ggr, en gång hade de med sig en "kunnig" som de sa...

Om det klassas som ett dolt fel, vad kan jag då bli ersättnings skyldig för samt hur ska jag svara på detta brev till advokaten?

Många frågor...Gråter
  • Glitterboll

Nä jag tror inte att köparen kan begära något faktiskt. har för mig att fuktskada inte räknas som dolt fel.. det hamnar nog på löparens undersökningsplikt. Men jag är inte säker. Jag skulle nog vända mig till en jurist för lite råd faktiskt. (inte här på familjeliv :-P) Dom brukar ju ha juridisk rådgivning på biblioteken om du inte har pengar...

• Anonym
    Glitterboll skrev 2008-02-27 18:04:14 följande:
    Nä jag tror inte att köparen kan begära något faktiskt. har för mig att fuktskada inte räknas som dolt fel.. det hamnar nog på löparens undersökningsplikt. Men jag är inte säker. Jag skulle nog vända mig till en jurist för lite råd faktiskt. (inte här på familjeliv :-P) Dom brukar ju ha juridisk rådgivning på biblioteken om du inte har pengar...
    hehe FL advokaterna kan va bra ibland! Blir nog tvungen att gå till en advokat då faktist..

Är höggravid just nu och sen brevet damp ner har jag haft massa onda sammandragningar, kanske detta kan räknas som färdknäppen?
  • Anonym

Nån som vet vad som ingår i en köpares undersökningsplikt? huse är gammal från 1800 talet med totalrenoverat 89-91..

• Anonym (jejja)
    Anonym skrev 2008-02-27 19:16:54 följande:
    Nån som vet vad som ingår i en köpares undersökningsplikt? huse är gammal från 1800 talet med totalrenoverat 89-91..
    Har för mig att jag läst ett rättsfall där köparens undersökningsplikt ansågs omfatta även bjälklaget på vinden, dvs ett för ögat helt dolt område.
  • Anonym

Aha.. Jag fick väldig dålig info från advokaten om var de funnit mögel, har begärt in besiktnings protokollet nu så jag får se.. Har själv gjort en fuktmätning år 2004 men där fann de inget alls.. sålde alltså 2 år efter min egen "granskning" så jag trodde allt var bra ju...

• Anonym (jejja)
    Anonym skrev 2008-02-27 19:23:05 följande:
    Aha.. Jag fick väldig dålig info från advokaten om var de funnit mögel, har begärt in besiktnings protokollet nu så jag får se.. Har själv gjort en fuktmätning år 2004 men där fann de inget alls.. sålde alltså 2 år efter min egen "granskning" så jag trodde allt var bra ju...
    Du behöver nog inte oroa dig. Eftersom du gjorde en mätning 2 år innan så kan dom inte komma och påstå att du inte fullgjort din upplysnigsplikt.
  • Pallas Athena

Vi rådfrågade min pappa ("advokaten") om en skada där det läcker in vatten i vårt hus när det regnar på hösten (vi köpte det under vintern och hade alltså ingen möjlighet att veta det förrän hösten därpå) - för oss är det ett helt uppenbart dolt fel. Men min far sa att det inte ens är någon idé att försöka ta det rättsligt eftersom det enligt honom är enormt svårt att få rätt när det gäller dolda fel. Jag tror alltså att du inte har något att oroa dig för.

• Anonym

Vad berodde fuktskadorna och möglet på? Berodde det på dålig konstruktion av huset - dvs. något du ev. borde ha vetat eller beror de på någon skada i huset som har skett efter att du har sålt huset - dvs. något som ligger utanför ditt ansvar?
    En förutsättning för att köparen ska kunna kräva dig på något är ju att felet fanns redan vid köpetillfället.

Du har alltså inte känt till dessa problem så länge du bodde i huset? Hade du gjort det så hade du ju haft en upplysningsplikt till säljaren.

Köparen har också en undersökningsplikt. Som köpare får man inte åberopa fel som man borde ha upptäckt redan vid köpet. I ett gammalt hus kan det finnas många fel och då är det mycket som man som köpare måste kontrollera noggrannt innan köpet.

Kanske är det bäst att du anlitar en advokat som kan hjälpa dig i frågan. Kolla om ditt rättsskydd i din hemförsäkring täcker advokatkostnader i ett sånt här mål.

• Pallas Athena

Äh, det blev fel, jag menade "pappa advokaten" (vi kallar honom så lite skämtsamt), han är alltså advokat på riktigt, inte "advokat"!

• Anonym

Grunden för att köparen ska kunna kräva dig på ersättning är att felet skadan etc. inte kunnat upptäckas vid besiktning av huset som köparen är skyldig att göra före köpet samt att du inte hållt inne med kända brister. Har köparen haft med sig någon kunnig dvs inte kvalifiserad besiktningsman, har han svårt att få igenom krav på dig då han brustit i sin undersökningsplikt.

För att kunna bedömma det påstådda felet måste du få kopia av den nu gjorda besiktningen samt gärna också få reda på vad som hänt dvs varför besiktigades huset först nu.. och av vem...
    samt klargöra huruvida felet är sånt som skulle ha upptäckts om man besiktigat huset före köpet.

• Pallas Athena
    Anonym skrev 2008-02-27 21:30:18 följande:
    Grunden för att köparen ska kunna kräva dig på ersättning är att felet skadan etc. inte kunnat upptäckas vid besiktning av huset som köparen är skyldig att göra före köpet samt att du inte hållt inne med kända brister. Har köparen haft med sig någon kunnig dvs inte kvalifiserad besiktningsman, har han svårt att få igenom krav på dig då han brustit i sin undersökningsplikt.För att kunna bedömma det påstådda felet måste du få kopia av den nu gjorda besiktningen samt gärna också få reda på vad som hänt dvs varför besiktigades huset först nu.. och av vem...samt klargöra huruvida felet är sånt som skulle ha upptäckts om man besiktigat huset före köpet.
    Även om man har med sig en auktoriserad besiktningsman (det hade vi) så kan de inte se allt. Det skulle ta dagar att gå igenom hela huset på allt som kan finnas - och trots det går det sällan att kräva säljaren på ersättning..
  • Anonym

Ni inger mig verkligen hopp!!!

Skadan är verkligen inget jag vetat om, har inte haft nån misstanke om mögel så länge jag bott där! Vi gjorde en undersökning "bara för att".

Köparna hade bara med sig en bekant, som de sa var ganska sakkunnig! Men de tittade inte ens in i underskåpen under diskbänk osv..

Fick inte veta nåt i brevet var de hittat skadan och varför.. bara att de ville häva köpet eller få nån kompensation i form av pengar!

Svar på tråden Advokat eller annan kunnig?! (Fukt & mögel skador)