• folia

Ni som blivit förstoppade efter förlossningen...

Jag fick min ditter för 2½ vecka sedan och har haft problem med att få igång magen sedan dess.

Hur har ni andra med det här problemet gjort?

Jag har köpt hem katrinplommonjuice och druckit några dagar och även provat microlax vid ett tillfälle. Funkade väl hyfsat men jag vill helst inte köra mer microlax då min BM sa att det kunde "skämma bort" tarmen och göra att problemet varade längre.

Jag fick sy några stygn i mellangården som inte helt har läkt än och det kanske kan vara en orsak till problemet.

Suck...känns iallafall rätt jobbigt...

• Svar på tråden Ni som blivit förstoppade efter förlossningen...
  • EwaJ

Hej!
    Grattis till bebisen!!
    Usch ja va det är jobbigt när magen krånglar.
    Jag hade väldiga problem under graviditeten. Köpte då psylliumfrön (loppfrön). De fungerar som bulkmedel för tarmen, alltså drar till sig vätska så att avföringen blir mjukare, det gäller bara att man dricker MYCKET vatten då. De fungerade jättebra för mig! Jag hällde bara i dem i muslin. De finns att köpa på välsorterade Ica affärer.
    Om de inte fungerar så kan du ju annars köpa Lactulose på apoteket. Det är också ett bulkmedel som drar till sig vätska men är inte någon risk för att man skämmer bort tarmen som microlax är.
    Lycka till!

• slovenly

vill oxå slå ett slag för psylliumfrön!

å grattis till lill-tjejen!!!

♥Rasmus 070209♥
  • Ossie

drick mycket - speciellt om du ammar. fiberrik kost som grönsaker e bra, men skippa bröd som innehaller hela korn, müsli etc tills magen kommit igang igen eftersom det kräver ännu mer vätska. motion är. annars bra

• Kajsa3

Hej och grattis till tjejen!
    Vatten!!! Massor om du ammar. Drick så fort du står upp eller går förbi köket eller närsomhelst när du kommer ihåg. Sen är det viktigt att äta fibrer. Inget vitt bröd. Nyttig mat är det som gäller. Inge pommes och bearnaise (som jag smällde i mig för att jag var såå hungrig). Lactulose funkade också bra för mig, jag fick det redan på BB. Sen finns det Relaxit att köpa på Apoteket också mot riktigt hård avföring.
    Hoppas att det går över snart.

• folia

tack för era tips! Måste försöka bli bättre på att dricka vatten, glömmer lätt bort det under dagarna och det blir mest när man äter.

Vad händer om man tar psylliumfrön men glömmer att dricka mycket? Förvärras det då?

• slovenly

kan väl va en risk... ja brukade dock lägga ett par matskedar frön i ett fullt glas vatten å låta det stå ett par timmar... blev otroligt slemmigt men då är liksom redan fröna inkapslade å kan inte göra nån skada om du glömmer dricka!!

♥Rasmus 070209♥
  • Kajsa3

Fröna funkade inte för mig... märkte ingen skillnad. Fast att lägga dem i vatten innan verkar ju smart!

• Lallin79

Fibrer och frön funkade inte alls efter förlossningen. Laktulos var jättebra! Och man måste inte dricka litervis som man ska om man äter extra fibrer o dyl. Dricka mycket måste man ju ändå pga amningen!
    Det tog 1 månad för mig innan magen var okej igen. Jag tog inte Laktulos varje dag, men när jag kände att det behövdes.

• folia

Kanske ska försöka ta mig ut och inhandla lite Laktulos idag då. Det verkar lättare än fröna. Tänk vad glad man ska vara när allt fungerar som det ska...Sånt man inte tänker på i vanliga fall eftersom man tycker att det bara ska fungera.

• Nienna

Jag hade stora problem att få igång magen efter förlossningen, syddes en del och det gjorde så ont att man knappt vågade tänka på att bajsa... Fick nåt laxerande på BB men det funkade inte alls. För mig brukar kaffe vara den bästa behandlingen, så när jag kom hem drack jag tre koppar på raken och så var problemet löst

• folia

hmmm...det låter ju som en bra idé! Tog en kopp imorse, men ingen verkan av den. Kanske får pimpla lite mer o se om det händer något.

Det värsta är ju att man kan ju inte sitta och trycka inne på toa hur länge som helst när man är ensam hemma med lillan Men det kanske går snabbt med lite kaffe.

• Milliemolly

Jga har glömt vad det heter men det var ett pulver jag fick på BB, Finns att köpa på apoteket.

Sedan drack jag det 2 ggr om dagen i ca 2 veckor tills jag var läkt.

Det gjorde avföringen mjuk så det gjorde inte ont alls att gå på toa och höll igång magen.

Är mycket fibrer, knäckebröd, havregröt och som redan sagts - drick!!!!!!!!!!!!

• Tygtiiger

Jag kokade trollmos (mammas recept, hon är bm) - ta en påse katrinplommon och en påse torkade aprikoser, lägg i blöt några timmar och koka kräm på det. Du kan röra ner lite psylliumfrön eller linfrön också. Krämen ser förfärlig ut, jag mixade den i tron att den skulle se mer aptitlig ut men det gjorde den inte och toksöt! Ät en ordentlig portion och drick mycket vatten!

Apoteket har katrinplommonjuice i tetraförpackningar som är bra.

Kiwi är också lösande.

(och laktulos - tänk bara på att när du har fått igång magen ska du inte sluta tvärt, utan ta halva dosen i ytterligare någon vecka så att du märker att du inte blir förstoppad igen!)

• folia

ok, nu har jag varit till Apoteket och köpt Laktulos så ska börja min dos imorgon

Ska prova att hälla i mig lite kaffe ikväll oxå o se om det blir någon effekt! (+ dricka mer vatten...)

Svar på tråden Ni som blivit förstoppade efter förlossningen...