• Löparpappa

    Göteborgsvarvet.

    Hej,
    Jag kommer inomn några dagar att vara en nybliven förälder.
    BF var i lördags och födseln borde äga rum inom den närmaste tiden.

    Min fru har under en lång period pratat om att hon vill att jag ska springa Göteborgsvarvet i maj. Argumenten har varit i stil med "Du måste springa en 10:e gång" och jag kan även ana att hon har planerat att träffa kompisar som också ska dit.
    Tidigare tränada jag mer regelbudet och då brukade min fru komma med kommentar som "måste du springa idag" / "kan inte du va med mig isället" osv.

    För min egen del känner jag mig inte speciellt sugen. Förra året kom jag till start med ganska otränad, plus att jag har gått upp ca 5kg/år de senaste två åren.
    Första milen var helt okej, men efter ca 11km var jag ganska trött på att springa. Funderde flera gånger på att bryta, men av någon anledning kom jag till slottskogen.

    I ett svagt ögonblick råkade jag anmäla mig och funderar
    nu på hur jag ska dra mig ur detta.

    Ett visst hopp har väckts av mina jobbarkompisar som har antytt att man inte har tid för någon hobby när man blir förälder.

  • Svar på tråden Göteborgsvarvet.
  • AYE

    Du behöver ju inte dra dig ur...
    345 spänn åt skogen är ju inge kul, då kan man ju lika gärna hanka sig runt banan även om det sker på en sämre tid än du är van.

    För min del ska jag springa Göteborgsvarvet för första gången i år. Lovat mig själv att göra det innan jag blir 30 o i år fyller jag 29 så det är liksom sista chansen lite grann... (även om jag ska bli farsa i april)

    Lade upp en profil och ett träningsschema på en hemsida som heter www.funbeat.se där man kan registrera sin träning och göra bra uppföljningar grafiskt i efterhand. Jag är absolut ingen löpare men jag har som mål att ta mig runt på 2 timmar och tack vare den sidan blir jag motiverad. (Man kan även se vänner o bekantas träningsschema om de har en profil där, hitta löparpolare osv osv)

    Anyways, lycka till med det kommande barnet! (Det finns ju alltid joggingvagnar )

  • Wipperman

    Det är aldrig för sent att ge upp och bli fet
    Imorgon bitti ska jag ut och springa, 0500.
    Visst, sängen är varm och det kommer att säkert regna.
    Betydligt enklare att ge upp och sova den där timmen.
    Men, latmasken får inte vinna.
    Barn och hobby.
    Tror att det är än mer viktigt att säkerställa en privat zon när man har barn.
    Gäller båda parter naturligtvis.
    Själv kör jag träning och har djup mekanisk (obesvarad) kärlek till två bilar

  • Papito

    Vill du inte springa ska du inte göra det. Jag kan förstå din fru som tror att du kanske kommer att vara stolt över att ha sprungit tio ggr men det är ändå du som ska vilja det. Du nämner att du gått upp lite i vikt, hon kanske hintar lite om det utan att vilja vara elak?

    Vad har det med kompisarna med saken att göra, även om du inte springer kan väl hon/ni åka in och träffa dem? Kanske t.o.m kan ta med en picknick-korg om du inte springer.

    Jag tror att hon menar väl och visst ska du vara stolt..men vill du inte ska du inte behöva hitta på ursäkter. Säg som det är och köper hon det inte så föreslå att hon springer själv nästa år istället.

  • Löparpappa

    Igår var jag ute och joggde 13km. Det tog ungfär
    10min mindre än mitt personbästa på 21km.
    Men det kändes väldigt bra och jag har inte känt
    mig så sugen på att springa på länge.

    Har skapat konto på funbeat och satt upp som
    mål att jag ska träna 120min per vecka fram till maj.
    Det känns som en bra och realistisk "lägstanivå".

    Det känns skönt att ha något mer att tänka på än
    att vi har gått över tiden med 8 dagar.

  • Wipperman

    Bra kämpat!
    Lägga aldrig ner löpningen.
    Jag tänkte skaffa en garmin forerunner 305, har hittat för bra peng i UK, 1.6t.
    Ger lite motivation/inspiratation till de där sega passen.
    Alla minuter >0 är en seger.
    Med risk för att vara tjatig.
    Bra jobbat.
    Och lycka till med nytillskottet.
    Jag har skattat cykelvagn, då kan man köra runt kidsen o samtidigt få motion.

  • AYE

    Gott o höra att du kommit igång lite grann!
    Det väcker ju ett sug i kroppen när man väl börjat springa. Jag längtar ut! Och funbeat har varit en bra påminnare för mig när jag inte längtat ut lika mycket...
    Lycka till med både löpning och papparoll! Jag är övertygad om att det kommer att gå bra att kombinera dem båda.

Svar på tråden Göteborgsvarvet.