• BellaBecca

Giftstruma!!!

Hej! Jag fick ganska nyligen diagonsen Hypertyreos-Giftstruma. Har ätit medecin sen ca 3 veckor tillbaka och har väll inte direkt märkt nån skillnad än. Är nu lite nyfiken på hur ni andra med hypertyreos mår/mådde när märkte ni nån skillnad, eventuella biverkningar och har gick det sen?

• Svar på tråden Giftstruma!!!
  • Jenny81

Det finns inget som heter giftstruma. Det är hypertyreos. Giftstruma är endast i folk-mun för att det ska låta farligare än vad det är. Att äta levaxin är inte ett dugg farligt, det är ett hormon som påverkar ämnesomsättningen.

• BellaBecca

Nä, jag vet att det inte heter Giftstruma..Men det är ändå vad många( inkl. min läkare) kallar det...

Jag har själv inte börjat men Levaxin än. Ska först "stänga av" sköldkörteln med hjälp av annan med. Tacapzol. Äter även Inderal.
    Eftersom jag inte känner någon annan med den här sjukdomen vore det trevligt att komma i kontakt med andra i samma sits.

• mita78

jag har inte diagnosen men min mamma har och har haft det i ca 5 år. hon klara sig på bra på sina medeciner och jobbar på som vanligt. ska du bli opererad med?

• BellaBecca

Ska äta medecin till att börja med i ca 2 år, kommer det tillbaka sen blir det operation.

• MinSeth

Hej hej!

Jag undrade varför jag inte blev med barn, jag trodde att det berodde på den tunga cellgiftbehandling jag tidigare fått, men vid utredninen visade det sig att jag hade hypertyreos och därmed ingen ägglossning. Jag hade inte haft några märkbara symptom av sjukdommen!
    Jag åt också thacapzol och levaxin och senare Tiotil. Under min första graviditet blev värdena ganska bra och nu snart 3 år senare är de fortfarande helt ok, fortfarande lite höga TRAK-värden men ok.
    Kommer struman tillbaka så tänker jag också operera.
    Lycka till!

• Carolina73

Jag har haft "giftstruma". Åt två olika medciner under ca 1,5 år sedan behövde jag inte tabletterna mer. Idag är jag helt frisk från det.

De starkaste symtomen på mig var att mina händer skakade ständigt, krypningar i benen (hade svårt att sitta still med benen),var ständigt väldigt väldigt trött. Nu är det ju ett par år sedan men jag tror medicinen hjälpte ganska fort.

Krya på dig!

• BellaBecca

Tack för era svar!

Det känns skönt att veta att man inte är ensam, och att andra faktist har blivit bättre. Jag äter Inderal och har inte längre hjärtklappning eller skakningar. Men känner mig väldigt nedstämd, växlar otroligt mycket i humöret och är väldigt "uppjagad". Men jag antar att det bara är att härda ut.

Hur ofta går ni som är "friska" på kontroller, är det så att man måste fortsätta kolla sina värden livet ut?

Hur funkar det när man är gravid, kan det vara farligt för barnet om man samtdigt har hypertyreos?

• Nektarin71

Hej!

Jag har också hypertyreos. Har ätit medicin i ca 2 år men har inte blivit bra. Nu väntar jag på operation och hoppas att jag ska må bättre efter den. Jag är jättenervös inför operationen. Någon här som har gjort operationen? Hur gick det för er? Blev ni friska efter den?

• BellaBecca

Hej Nektarin71!

Hur har du mått under dom här två åren? Har det gått upp och ner eller har du mått ungefär lika hela tiden?
    Har du fått vänta länge på operation?

• MinSeth

Fostret/barnet kan påverkas negativt av mammans sjukdom. Man ska absolut INTE bli gravid under behandlinga med Thacapzol. Detta kan medföra fosterskador. Jag vet.

Svar på tråden Giftstruma!!!