• häxvrål

Trotsig dotter, sambon tror det är något fel på henne...

Har en dotter som är 2 år och 2 månader. Sista veckorna har hon varit otroligt jobbig. Allt är bara fel och "nej". Ingenting vi föräldrar gör passar damen. Hon får stora utbrott och bara ligger och skriker och gråter om det inte är som hon tänkt sig.
    Sambon, som har två barn sedan tidigare tycker att det måste vara något fel på henne. Inget av hans andra barn har varit så. Jag tror däremot att det bara är "vanligt" tvåårstrots.
    Jag skulle vilja hitta någon text (gärna på nätet) att trycka upp i ansiktet på honom så han ser att det är normalt med trotsande tvååring. Har ni några tips?

• Svar på tråden Trotsig dotter, sambon tror det är något fel på henne...
  • mariemamma

att vara trotsig i den åldern är helt normalt. Barn har mkt olika temperament, så det är inget konstigt att de andra två inte varit likadana. Vissa barna har väldigt mkt temperament och reagerar mkt starkare.

• häxvrål

Jo, jag vet, men jag måste hitta något att visa sambon. för han tror inte att det är normalt.

• Lotten

Alla barn är som sagt olika när dom e trotsiga. När min dotter på 4år är trotsig så lyssnar hon inte men inget annat medans sonen på snart 2 säger nej till saker, lipar när man nej så får du inte göra eller så blir han arg och slänger saker omkring sig eller slår nån som är i närheten. Alla barn är trotsiga på sitt eget sätt

• sorba

Gå på bokrean och köp en bok om barns utveckling, vet ja!

• häxvrål

Joag har funderat på det, men jag har INGA pengar den här månaden, så det vore så bra om man kunde hitta något på nätet.

• Maggiepuh

Min son är likadan fast han inte hunnit bli 2 änn (fyller 2 den 9/3) och när jag ska hämta honom från dagis lägger han sig på golvet och skriker. Likadant hemma om jag säger att han ska ha overall och vinterkängorna då skriker han "Nej jacka" och "Nej pippi, bob bob" (pippi=vinterkängorna, bob bob= byggare bob skorna). Oftast får han då jackan om han går med på termobyxorna men byggare bob skorna gäller om det är varmt ute och det är tort.

• cavat

Om du har god kontakt med sköterskan på BVC så hade jag ringt upp henne och förklarat läget och bett henne om att ni båda fick kómma och prata om saken. Då hade hon säkert kunnat förklara för din man att er dotter är väldigt "normal" och kanske gett honom tips hur han kan bemöta hennes trots. Just sådana frågor är ju faktiskt BVC till för.

Någon forskare har räknat ut att föräldrar med barn i trotsåldern har i genomsnitt en konflikt var tredje minut med barnet, under denna period!!

Lycka till.

• häxvrål

Ja, det där med var konflikt var tredje minut känner jag till

Det känns bara så tråkigt att sambon tror det är något fel på henne (ADHD eller liknande). Men tipset med BVC var rätt så bra.

• C060908

Har exakt samma problem fast min dotter är bara 1,5 år. Hon ska ha på sig gummistövlarna hela tiden, allting är nej och stora utbrott för att hon inte får som hon vill

Svar på tråden Trotsig dotter, sambon tror det är något fel på henne...