• Malte75

Sockerfritt jordnötssmör?!

Vet någon vart man kan köpa sockerfritt jordnötssmör och vilket märke det är? Jag kör GI och har hittat ett recept på kakor med jordnötssmör i som jag vill göra!

• Svar på tråden Sockerfritt jordnötssmör?!
  • Juppepuppe

JaG har aldrig sett jordnötssmör med socker i... Jag köper på konsum, kommer inte ihåg märke.

• Lourdes
    Malte75 skrev 2008-02-28 08:38:32 följande:
    Vet någon vart man kan köpa sockerfritt jordnötssmör och vilket märke det är? Jag kör GI och har hittat ett recept på kakor med jordnötssmör i som jag vill göra!
    Jag vill gärna ha receptet
  • Mary Cherry

Kung Markatta har ett som det bara är nötter och salt i, här i stan köper man det på Ica Kvantum.

• Malte75

Här kommer receptet!!

Jordnötsmörskakor

Bjud på en krispig liten kaka till kaffet.

Ingredienser:
    Till 40 st behöver du:
    125 g sockerfritt jordnötssmör med stora bitar
    2 dl grädde
    75 g hackade pecannötter
    1 vaniljstång
    2 ½ msk sötningsmedel
    2 msk sojamjöl
    1 tsk bakpulver
    Du behöver också:
    bakplåtspapper

Så här gör du:
    1.
    Värm ugnen till 200°. Lägg bakplåtspapperet på en ugnsplåt.
    2.
    Hacka pecannötterna grovt. Dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Blanda samman jordnötssmör och grädde. Rör ner pecannötter, vaniljfrön, sötningsmedel, sojamjöl och bakpulver.
    3.
    Klicka ut smeten, 1 tsk per kaka, på bakplåtspapperet. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 10 minuter eller tills kakorna är lätt gyllenbruna. Låt svalna.

• Micaela Erlandsson

Jag har smakat ett jättegott jordnötssmör, utan socker.
    Märket är Sevan.
    Jag hittade det på City gross.
    Leta väl dock, det är inte all gånger jag hittat det bland jordnötssmörerna, utan ibland är det vid baksakerna med (har köpt det på olika city gross-butiker)

• Apmor2

jordnötssmör ska väl inte innehålla socker... man kan alltid göra själ. Mixa jordnötter med olja=jordnötssmör!

Svar på tråden Sockerfritt jordnötssmör?!