• Stor mamma

vilket blir billigast att klä om huset till??

Ja vi har eternitplattor nu. Vad blir billigast. Träfasad diretk över eterniten. Ta bort eterniten o ta trä. Plåtfasad?? Ja vad finns det mer för alternativ??

Någon som är duktig på dett i denna djungel av byggmatrial.
    Huset är stort, 2 vån.
    Jag är sjukskriven o mannen pappaledig så det måste vara billigt

• Svar på tråden vilket blir billigast att klä om huset till??
  • KaeJ

Man kan ju alltid revitera det. Alltså spruta på puts. Det är nog det som är minst krävande i framtiden. Då behöver ni inte måla om på 20-30 år om ni inte vill.

Vet dock inte vad det kostar.

Kolla lite på huset. Skulle det passa bra med trä? eller kanske putsat... beror ju lite på hur det ser ut.. om det är suteräng (hehe hur fasiken stavas det?) eller tvåvånings eller enplans...
    Nu ska jag inte yra mer! :)

• Eofrysina

Varför inte behålla eterniten? Har den gått sönder?

Eternit kanske inte är världens snyggaste, men det är underhållsfritt och man kan t.ex. välja att göra snygga foder kring fönstren istället. Men man kan ju måla eternit också.

Att putsa huset som ovanstående har tipsat om är ofta både dyrt och kan ha kort livslängd. Målar man sedan med fel färg på den putsen så håler den inte länge alls.

Plåtfasad är ju fulare än eternit!

Om huset inte haft eternit från början så ta reda på vad det har under eterniten. Om där suttit en träpanel så är den oftast kvar inunder. Då har man bara plocket bort locklisten för att sätt på eterniten. har man sådan tur så är det bara att plocka av och sätta upp locklist. Om huset varit putsat så kan man plocka av och fixa till putsen... men var isåfall vaksam så du får en puts som är i samma kvalitetstyp som originalet... annars håller lagningar dåligt. Om huset är byggt med eternit från början... då skulle iallafall jag fundera på att behålla den permanent. det kommer att få ökat värde med tiden. Om vissa eternit plattor spruckit kan man komplettera med ny eternit... för jo det finns nytillverkning som inte innehåller asbest

• KaeJ
    Svar på #2
    Man måste anlita en bra murare att göra detta.
    Vårat hus är från -46. Bara putsat en gång. Det vi gjorde när vi målade våran puts var att vi tog md ett litet prov av putsen till färghandeln där de kollade vad det var målat med för färg och vad det var för puts så vi fick rätt färg.
    Om man gör allt rätt är ju putsat eller reviterat hus väldigt underhålls fritt.
    Eofrysina skrev 2008-02-28 10:38:53 följande:
    Att putsa huset som ovanstående har tipsat om är ofta både dyrt och kan ha kort livslängd. Målar man sedan med fel färg på den putsen så håler den inte länge alls.
  • Eofrysina

Hmm jo man kan ju gå till en vanlig färghandel, men det är inte alltid de har bra färger.. fast det vert man u inte förrän den börjar bete sig knepigt efter några år.

Varför jag varnar är för att jag måste se många putsfärgsskador i mitt jobb och jag blir bitter på hur folk köper dyr färg som intehåller måttet. Mitt mått är att färgen SKA hålla mer än 10 år även på utsatta ställen... eller vara fullständigt diffussionsöppen och att man därför accepterar ett tätare underhåll. ... men TS fråga är efter något som är billigt och bra... och d¨är faktiskt puts bara att rekommendera om hon har ett tidigare putsat hus under eterniten.

• Nena72
    Stor mamma skrev 2008-02-28 09:03:54 följande:
    Ja vi har eternitplattor nu. Vad blir billigast. Träfasad diretk över eterniten. Ta bort eterniten o ta trä. Plåtfasad?? Ja vad finns det mer för alternativ??Någon som är duktig på dett i denna djungel av byggmatrial. Huset är stort, 2 vån. Jag är sjukskriven o mannen pappaledig så det måste vara billigt
    Vi har också eternit på vårt hus. När vi byggt ut vårt hus (nästa sommar) ska vi "slå" på timmerpanel utanpå eterniten.
    Om man plockar bort eternitplattorna ska det ske på ett speciellt vis och de måste lämnas in på miljöstationen och det kostar stora pengar. Man får lägga på brädfodring eller liknande så länge man upplyser om detta vid eventuell försäljning eller liknande.

Jag kan hålla med om att etrnitplattorna är bra på det viset att det är underhållsfritt, vi upplever att huset inte blir så varmt invändigt på sommaren och att det bibehåller värmen bra under vintern men jag tycker defenitivt inte att det är vackert
  • Nena72
    Nena72 skrev 2008-02-28 13:42:02 följande:
    Vi har också eternit på vårt hus. När vi byggt ut vårt hus (nästa sommar) ska vi "slå" på timmerpanel utanpå eterniten.Om man plockar bort eternitplattorna ska det ske på ett speciellt vis och de måste lämnas in på miljöstationen och det kostar stora pengar. Man får lägga på brädfodring eller liknande så länge man upplyser om detta vid eventuell försäljning eller liknande.Jag kan hålla med om att etrnitplattorna är bra på det viset att det är underhållsfritt, vi upplever att huset inte blir så varmt invändigt på sommaren och att det bibehåller värmen bra under vintern men jag tycker defenitivt inte att det är vackert
    Lägga brädfodring eller liknande utanpå eternitplattorna alltså
  • FamFredriksson

Enligt min karl (han är snickare) så är det billigast med trä och ta bort eternitplattorna innan för det är ju inget hälsosamt materiel som byggs med längre! Vi var på väg att köpa min mans farmors hus, 2-vånings med eternit, så vi har nästan "varit där" en gång... Lycka till!

• Eofrysina

Om det nu är fult eller snyggt därom tvista de lärde

Om några år kommer det finnas en halv generation som gillar eternit och en halv som fortsätter hata det ...

Hursomhelst man kan väl klä in det, men då bygger man ju på fasaden på ett sätt som brukar bli fult.

Kolla först vad ni har under eterniten!
    På många kommuner har man restriktioner, men de behöver inte vara så jobbiga. Oftast tror jag man måste intyga att man plastar in skräpet ordentligt. I min kommun får man fritt plocka ner, men måste anmäla när man transporterar bort det. Privatpersoner ska inte behöva betala för deponi... däremot blir det skyhöga priser på deponi om man har en frima som gör jobbet för de måste alltid betala.

• Stor mamma

huset är orginellt eternit. Woe nytillverkning på eternit. Måste googla på detta om det finns i plattor med volang. För det har vi nu. Våre jättebra att bara kunna byta de trasiga plattorna

• Eofrysina

Jag tror att du ska försöka leta upp den här på ditt bibliotek.

Byggnadskultur nr 4/07
    Tema: Underhåll av moderna material
    Artiklar

* Varför är det så svårt att vårda modernismen?
    * Originalmålat med plastfärg
    * Konsten att restaurera när materialen inte finns
    * Vård och underhåll av masonit
    * Krönika: En ny fas
    * Fönstren som inte kan underhållas
    * Projekten som ska effektivisera energin
    * Docomomo vakar över hotad modernism
    * Restaurering av modern arkitektur i Finland
    * Arkitektens smak - och allmänhetens
    * Modernt kulturarv i vittrande betong
    * 49 kommuner berättar om det moderna samhället
    * Fasadmosaik kan omfogas och bevaras

Jag kommer inte ihåg vilken artikel som nämner nytillverkningen på plattor, men är ganska tvärsäker på att det är i detta numret. Om inte annat kan du ringa ditt närmsta länsombud i den föreningen och fråga.

Svar på tråden vilket blir billigast att klä om huset till??