• Lillkorvens mamma

ris och pasta till 6 månaders

Hej på er.
    Här kommer en eventuellt dum fråga. I de barnmatsrecept jag har står det alltid att det ska serveras med potatis. I den färdiga barnmaten finns ofta pasta med. Visst kan man ge pasta och ris till en 6-7 månaders? Hur gör ni? Ska riset mixas?

• Svar på tråden ris och pasta till 6 månaders
  • Busbellan

Visst kan du ge ris och pasta om bara barnet vill äta det. Min  dotter på 7 mån klarar inte av bitarna än, så hon får bara potatis, annars får hon bara kväljningar.
    Riset vet jag faktiskt inte om det går att mixa, men jag rekomenderar inte att mixa pasta, det blir som klister.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss geisha

prova couscous, lagom grynig pasta för bebisar

• Helene m Olivia o Sigrid

Det finns bra pasta som ser ut som stora riskorn och är bra just till barnmat! Risoni heter det!
    Ris går också jättebra att ge men jag förstår inte varför du ska mixa det?? Det är ju jättesmå korn!

Jag brukade bara lägga en hög med ris (eller pasta när jag introducerat gluten) och kokta grönsaker på bordet så fick de äta själv!

Sigrid åt BARA plockmat från det att hon började med smakisar vid 6 mån. Jag satt aldrig och skedmatade henne! (och kommer aldrig att skedmata en bäbis igen!!)

• Busbellan
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-28 09:34:23 följande:
    Det finns bra pasta som ser ut som stora riskorn och är bra just till barnmat! Risoni heter det!Ris går också jättebra att ge men jag förstår inte varför du ska mixa det?? Det är ju jättesmå korn!Jag brukade bara lägga en hög med ris (eller pasta när jag introducerat gluten) och kokta grönsaker på bordet så fick de äta själv!Sigrid åt BARA plockmat från det att hon började med smakisar vid 6 mån. Jag satt aldrig och skedmatade henne! (och kommer aldrig att skedmata en bäbis igen!!)
    Vill man hemskt gärna att ens barn ska äta ris så kan det faktiskt vara en bra idé att mixa det. Min äldsta dotter var nog 1 år innan hon klarade av att äta ris utan att det km upp igen, såna kväljningar fick hon.

Och det där med plockmat, alla bebisar klarar nog inte plocka i sig mat vid 6 mån, finmotoriken är ju inte särskilt välutvecklad då.
    Och gav du aldrig något som inte gick att plocka upp? Gröt t.ex? Ingen kritik eller nåt, jag är bara nyfiken
  • Lillkorvens mamma

Jag vågar nog inte ge henne riskorn än. Vad ger/gav ni för kolhydrater till maten?

Nogula skrev 2008-02-28 09:38:32 följande:
    Vill man hemskt gärna att ens barn ska äta ris så kan det faktiskt vara en bra idé att mixa det. Min äldsta dotter var nog 1 år innan hon klarade av att äta ris utan att det km upp igen, såna kväljningar fick hon.Och det där med plockmat, alla bebisar klarar nog inte plocka i sig mat vid 6 mån, finmotoriken är ju inte särskilt välutvecklad då.Och gav du aldrig något som inte gick att plocka upp? Gröt t.ex? Ingen kritik eller nåt, jag är bara nyfiken
    Nej, hon åt bara själv! (inte bara "torr" mat dock utan även rätt kladdig mat men inte gröt)
    Och jag anser att om de inte kan plocka mat själva och föra till munnen och äta så är de inte redo för mat helt enkelt! Då helammar vi ett tag till.
  • Lillkorvens mamma

Men näringsbehov och motorik har inget samband!

• Busbellan
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-28 10:26:49 följande:
    Nej, hon åt bara själv! (inte bara "torr" mat dock utan även rätt kladdig mat men inte gröt)Och jag anser att om de inte kan plocka mat själva och föra till munnen och äta så är de inte redo för mat helt enkelt! Då helammar vi ett tag till.
    Fast det där om de klarar av aatt stoppa in maten kan ju varierar nåt helt otroligt i ålder.
    Min dotter på 7 mån nu har redan ett perfekt pincettgrepp, men sonen var nog närmare året innan han fixade det och så länge hade han aldrig nöjt sig med ersättning.

Lillkorvens mamma skrev 2008-02-28 10:29:59 följande:

Men näringsbehov och motorik har inget samband!
    Klart det har!

Detta är en del av tecknen på att barnet är redo för annan mat:

- kan sitta och balansera huvudet

- tungreflexen trycker inte ut maten

- kan sträcka sig efter mat själv

Nog har ju det med motoriken att göra!!

Blir bara ledsen när jag ser folk ha sina småbäbisar liggandes i babysitter och trycka i den sked efter sked med mat och hälften trycks ut igen och mammorna bara skrattar och tycker det ser så gulligt ut!
  • Dis

Va? Är det så, vilka källor har du? Känner mig träffad. Min grabb är stoor och blir inte mätt på amningen, älskar vanlig mat, och jag trodde det var bra :O och han har ingen finmotorik för fem öre..

• Busbellan
    Dis skrev 2008-02-28 10:47:33 följande:
    Va? Är det så, vilka källor har du? Känner mig träffad. Min grabb är stoor och blir inte mätt på amningen, älskar vanlig mat, och jag trodde det var bra :O och han har ingen finmotorik för fem öre..
    Blir han inte mätt på amningen och gillar vanlig mat så är det klart han ska få äta det
    Min son var en stor kille som inte nöjde sig med ersättning i matväg särskilt länge (jag ammade bara i 2 mån)
    Han fick defenitivt "vanlig" mat innan han klarade av att stoppa in den själv. Annars hade han fått vänta nästan ett år om han skulle äta själv och det tror jag inet varit bra ur näringssynpunkt.
  • Lillkorvens mamma

Min dotter kan inte gå ut själv, betyder det att hon inte är redo för utevistelse....?

Allvarligt talat - Jag ville ha råd om ris och pasta!

• Busbellan
    Lillkorvens mamma skrev 2008-02-28 11:03:00 följande:
    Min dotter kan inte gå ut själv, betyder det att hon inte är redo för utevistelse....? Allvarligt talat - Jag ville ha råd om ris och pasta!
    Ja, svaret på din fraåga är ju ganska enkelt.
    Ja, du kan ge ris och pasta Men som sagt, mitt råd är att inte mixa pastan, den blir inte aptitlig, hellre då mosa den lite med en gaffel.
    Lycka till med matlagningen!!
  • Dixie

jag har mixat både ris och pasta - oftast i en sås, tex spagetti och köttfärssås, och tycker jag inte det blir så kladigt som om mam mixar pastan själv.

• Jiiipppiii

Jag har nånstans sett minipasta, sån som ofta är i soppor typ varma koppen. Nu när jag vill ge min lilla vore det ju perfekt med sån men jag vet inte var det finns. Någon annan som vet?

Ang. att mixa pasta så skulle jag krossa torra makaroner och koka sen, kortare tid då, för att det inte ska bli så smetigt. Har inte provat till min tjej än men ska göra storkok i helgen...

Jiiipppiii skrev 2008-02-28 11:42:10 följande:
    Jag har nånstans sett minipasta, sån som ofta är i soppor typ varma koppen. Nu när jag vill ge min lilla vore det ju perfekt med sån men jag vet inte var det finns. Någon annan som vet?
    Risoni.
    Finns i rätt små paket bland all annan pasta!
  • camelen

Finns små paket med sk sopp-pasta oxå i vissa butiker, mini stjärnpasta tex.
    Dock kan min dotter ej äta det, då de innehåller ägg som hon är allergisk emot
    Jag hade glad i hågen plockat fram ett paket & skulle introducera pasta då jag upptäckte ägg i innehållsförteckningen...suck!

• Jiiipppiii
    camelen skrev 2008-02-28 12:46:54 följande:
    Finns små paket med sk sopp-pasta oxå i vissa butiker, mini stjärnpasta tex.Dock kan min dotter ej äta det, då de innehåller ägg som hon är allergisk emot Jag hade glad i hågen plockat fram ett paket & skulle introducera pasta då jag upptäckte ägg i innehållsförteckningen...suck!
    Är nog det jag tänker på,visste inte att det var ägg i - typiskt!!! Får prova risoni
Svar på tråden ris och pasta till 6 månaders