• Despinetta

    Efterlysning! Du som har en Connecta bärsele!

    Dela med dig av dina erfarenheter av denna bärsele! vad är bra/dåligt?

    Jag funderar på att skaffa en som jag kan ha kortare stunder när jag hämtar på dagis och liknande. Den ska användas regelbundet ihop med en just nu 4-månaders bebis och fram till i augusti ungefär. Jag kommer nog inte att använda den så ofta till att bära långa stunder, och jag kommer inte att bära på ryggen.

    Kan den vara något för mig? Ergo/Patapum känns lite avancerat för detta ändamål, Beco verkar helt underbar men lite för dyr. Vad tror du?

  • Svar på tråden Efterlysning! Du som har en Connecta bärsele!
  • MuminMy

    hmmm, det är väl en slags mei tai med spännen va?


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • herilane

    Åh, äntligen en till på FL som har upptäckt Connectan!

    Jag är jättenöjd med Connectan. Vi hade den som vår huvudsakliga bärmojäng rätt länge (från typ 6-7 månader till typ 14 månader). Numera är den mest för kortare stunder, till och från dagis till exempel.

    Bra med Connectan:
    Smidig, lätt och liten. Lätt att packa ner och ta med. Jättelätt att ta på, mycket snabbare än långsjal. Lätt att justera när den är på. Snygg.
    Bekväm. Jag provade en Patapum först men den var ruskigt obekväm - dels det stela midjebandet och dels att man måste ha axelbanden på ryggsäcksvis. Connectans tunna midjeband tycker jag är mycket skönare. Och det känns mycket bättre med axelbanden korsade, oavsett om jag bär på mage eller rygg.

    Dåligt med Connectan:
    Avlastar inte fullt lika bra som mei tai eller långsjal. Jag började märka att ryggen och axlarna började bli trötta efter typ en halvtimme när barnet kom upp i drygt 10-11 kg. Fram tills dess var det inga problem.
    Inget huvudstöd, dvs längre barn kan inte sova så bra i den. Däremot är den relativt hög i sig, högre än Ergon i alla fall tror jag, så den ger bra stöd åt kortare barn.

  • Despinetta

    herilane, det var tack vare dig jag upptäckte den!

    Jag surfade runt på sjalbarn i jakt på tips om bärselar och fastnade för din hyllning! Jag hade blivit tipsad om nya Beco Butterfly, men den är ju ack så dyr. Sen såg jag att Connenta fanns i samma tyg som jag velat ha en Beco i, Carnival.

    Efter mycket stötande och blötande blev det ändå så att jag har skickat efter en Patapum på prov en månad. Den är ju helt annorlunda, men kanske har ett större användningsområde. Vid närmare eftertanke kanske man vill kunna bära lite längre stunder på utflykter och så nu när det blir vår och sommar. Dessutom kanske den passar bättre för min man att bära i.

    Men, men, vi får väl se! Den kanske inte alls passar mig, kanske jag kommer vilja ha en mjukare variant och då ligger absolut Connectan närmast till hands!

    Tack så mycket för dina synpunkter, mycket värdefullt! Kom gärna med mer om du kommer på något! En fråga; den känns inte sladdrig och så? kanske iofs beror på vilket tyg den är sydd i. Tyckte när jag tittade på slideshowen att en del såg stadigare ut och en del lite sämre i fasthet så att säga.

  • Miamiri

    Jag har haft en connecta till vår dotter som nu är 16 mån. Vi köpte den när hon var runt 5 mån. Den ÄR HEEELT FANTASTISK! Har älskat den, så himla skön för både mig att bära henne i och för henne att bli buren i. Lätt och praktisk, inga konstigheter. Dessutom har hon med nackstödet kunnat somna väldigt bra i den, speciellt till nytta när vi varit i miljöer med mkt liv och intryck där hon annars haft svårt att somna. Dock börjar hon bli för stor för den nu, men använde den faktiskt senast i förrigår då hon pga av tandsprickning varit gnällig och svårsövd. Det var det enda som hjälpte just då.

    Kan mkt varmt rekommendera connectan, tycker den är överlägsen på allt!

    Lycka till!

Svar på tråden Efterlysning! Du som har en Connecta bärsele!