• Doktorinnan

Förmånsbil??

Nån som har förmånsbil via jobbet?

Vi ska köpa ny bil och funderar på om det är ett alternativ - men jag har SÅ dålig koll på vad som gäller. Hur ska man räkna på den "faktiska" kostnaden? Och för vem lönar det sig? Beror på bil, skattesats mm - eller? *känner mig lite obildad här* Och har olika företag olika avtal, eller är det samma som gäller för alla (förutsatt att man kan få förmånsbil då såklart)

De bilar vi är mest sugna på är antingen en Saab 9-5 kombi (fast den drar lite för mycket enl min mening) eller en Toyota Avensis kombi (är ev lite liten men drar mindre).

• Svar på tråden Förmånsbil??
  • Doktorinnan

Puffar lite och förtydligar frågan.... Har hittat ett antal sidor där man kan beräkna förmånsvärde etc, men vad ingår? Betalar man bara bensinen själv eller tillkommer skatt, försäkringar etc? Alltså: hur räknar jag ut den totala kostnaden för att köra bilen/ mån jämfört med att köpa privat och äga samma bil?

Den typen av förmånsbil som jag menar är den som inte körs i tjänsten i princip alls utan bara är en ren löneförmån... Alltså inga avdrag för mil i tjänsten osv.

• häxvrål

Min sambo har förmånsbil, men han kör ju i tjänsten också. Det är väl rätt ovanligt med en bil man endast kör privat.

Ju mer du kör privat ju mer lönar det sig däremot. Jag tror också att olika företag gör olika. Min sambo har ett bensinkort som hör till bilen, som företaget betalar. De min han kör själv redovisas och de får han betala, samt förmånsbeskattning osv.

Den största fördelen med att ha en förmånsbil är ju ändå att man har en relativt ny bil, samt att sådant som däckbyte, service mm betalas.

Min pappa hade också en förmånsbil, men där fick han lägga ut för bensinen, och så fick han tillbaka på lönen. Men det är nog olika...jag vet faktiskt inte.

• Doktorinnan

Ja, det verkar ju klart vanligast att man kör i tjänsten om man har förmånsbil - alla beräkningar osv jag hittat baseras på det! Kanske betyder det att det inte lönar sig annars? Eller så brukar man inte erbjudas det annars...?

Det lustiga är att min man fått erbjudande om det via jobbet, men det verkar liksom inte vara någon där heller som egentligen vet vad som gäller.... skumt! Kanske det är bilfirman som vet?

• Majsan70

Jag har E-bil

Min månadskostnad är just nu 2690 kronor per mpånad då allt utom bensin är inkluderat. ( försäkr. skatt, service, alla ev. verkstadskostnader, tvättar, förbrukningsmaterial samt hyrbil) På detta läggs ca700 kronor på lönen som en förmånsbeskattning.

Svar på tråden Förmånsbil??