• Praid

Ni som bytt från Gonal-F till Menopur

Jag har en fråga. Vid mitt första försök så hade jag Gonal F 225 IE. Det blev 7 ägg, 6 befruktades. Nu inför nästa försök har vi diskuterat oss fram till att byta till Menopur, samma dos. Inte för att läkaren egnentligen tyckte att det var motiverat, utan bara för att "prova något nytt".

Vad har ni andra fått för resultat? Är det dumt att byta, kanske ska jag försöka få till att ha Gonal F även denna gång, men med lite högre dos? Blir jätteglad för reflektioner.

• Svar på tråden Ni som bytt från Gonal-F till Menopur
  • Joboli

Hej!

Jag hade Gonal-f vid mina 3 första försök och Menopur vid mitt 4:e försök. Jag tycker det verkar konstigt att du ska byta om allt såg bra ut. Du fick ju många befruktade ägg. Menopur innehåller ett till hormon som inte finns i Gonal.f (LH-hormon) det kan göra så man får bättre kvalité på äggen men ibland färre ägg.

Jag fick inte bättre kvalité på mina ägg av Menopur. Men mina ägg är väldigt dåliga.

Är det något mer du undrar över, så fråga på bara.

Kram/Leijon

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • tickan

Sex befruktade ägg låter ju toppen! Du fick alltså ett tillbaka och fem till frysen?? Jag tycker det låter som ett vinnande koncept!

• Höstanemon

Praid, håller med tickan. Svårt att se varför du skall byta om du fick så fint resultat. Det var ju många till frysen!
    Jag har haft Puregon (samma som Gonal F) vid tre färskförsök. Det har givit 9-6-9 ägg. Men efter odling har de decimerats till 1-3-1. Inte bra resultat alltså.
    Böt till Menopur vid min andra 3-pack och fick ut 8 ägg varav 5 var av mycket fin kvalitet. Två till mig och tre till frysen. Så jag reagerade väldigt fint på Menopur.

Många kliniker, såvitt jag har förstått, ser ju ungefär 8-10 ägg som en optimal mängd. För många ägg riskerar att ge sämre kvalitet och risk för överstimulering.
    Lycka till!
    /H

• Praid

Tack för era svar. Jag börjar luta åt att jag måste ringa kliniken för att få en second opinion.

De sex som befruktades delade sig normalt till dag två allihop. Ett till mig och fem till frysen. Sen gjorde vi ett FET där de tinade upp ett som klarade sig och såg bra ut och sattes in. På FET nummer två ville vi testa att odla vidare en dag till. Och då gick det inte lika bra. Alla fyra kvarvarande tinades upp, två hade tappat två celler och växte inte vidare. Ett stannade av efter en dag, ett utvecklades normalt och fick 7 celler på dag 3. Det sattes in. Men fortfarande ingen graviditet alltså.

Ska man tolka detta som att äggen hade dålig kvalitet och att vi skulle tjäna på ett byte till Menopur, eller är det här bra kvalitet och vi riskerar att bara mixtra till det för oss med att byta till Menopur?

Jättegärna fler reflektioner!

• Joboli

Hej!

Jag tycker inte att du ska tolka det som dålig äggkvalité, men jag är ingen läkare och du bör ju först och främs lyssna på dem. Men får du så många fina som går till frysen och dessutom klarar upptining så bör du vara nöjd. Att få ägg till frysen, får man bara om äggen är fina.

För mig är dålig äggkvalité sånna ägg som jag har. Jag har under mina 4 IVF:er bara fått ägg till frysen en gång, och de dog vid upptiningen, de har aldrig varit av toppkvalité. Jag har varit med om att inget ägg blivit befruktat vid äggplock (de var omogna ägg) så jag fick inget tillbaka. De måste göra ICSI och AH på mina ägg, men det går inte iaf. Jag har bara 2-4 ägg vid äggplock fast 25 äggblåsor alltid punkteras.

Lycka till.

Kram/Leijon

• Praid

Tack igen, Leijon! Nu har jag beställt en ny telefontid hos kliniken med en annan läkare, för att höra vad han har att säga...

Vad är er plan nu? Kan ni tänka er ÄD?

Lycka till, kram

• Joboli
    Praid skrev 2008-02-29 11:04:05 följande:
    Tack igen, Leijon! Nu har jag beställt en ny telefontid hos kliniken med en annan läkare, för att höra vad han har att säga... Vad är er plan nu? Kan ni tänka er ÄD? Lycka till, kram
    Min Läkare i Falun vill att vi gör ett "sista" försök, vi kanske bara behöver betala hlava beloppet för att det inte ser så bra ut. Han vill då ta bort lite mediciner som jag dagligen äter och göra korta metoden, dvs ingen spray och nedreglering. Han är så fundersam över varför jag får så måååånga tomma blåsor jämt och de enda ägg vi får ut är kassa. Så han vill försöka hitta felet, men om han inte gör det så nämde han ÄD som ett alternativ för oss. Det är många års kö i Sverige till ÄD och jag tror att ett försök kostar 50.000, så det är många tankar i huvudet jusst nu. Jag har alltid trott att "kan man inte få barn på naturlig väg, så kan man alltid göra IVF för då är man garanterad barn" Men guuuud så fel jag kunde ha. Vi har valt att vänta ett tag nu, vi gjorde nyss våran 4:e IVF då vi fick 2 ägg tillbaka, den misslyckades 15/2 då jag fick mens, nu kanske vi startar upp i april/maj, behöver lite andrum. Jag ska gå på fest och må bra nu.

Många kramar
  • Katterärbäst

Får man ägg/embryon till frysen har man rimligen inte dålig embryokvalitet. Jag vet inte vad de exakta siffrorna är idag, men jag tror att det handlar om en majoritet som inte får ägg/embryon som håller för en frysning ? speciellt inte om man är lite äldre.

Dessutom läggs det alltför starkt fokus på "kvalitet", inte minst på forum som detta. Helt klart är de kriterier man idag använder för att bedöma de befruktade äggens kvalitet otillräckliga. Självfallet måste ägget dela sig på ett rimligt sätt och i en rimlig takt, men därutöver tror jag att det är oerhört svårt att sia om vilka chanser man har att bli gravid utifrån de befruktade äggens synbara kvalitet. Jag har alltid haft sämsta tänkbara kvalitet på mina befruktade embryon (bortsett från att de alltid delat sig på normalt sätt), men har ändå fullföljt en hel graviditet.

Har förstått att vissa får bättre resultat med Menopur, men det finns också en risk att misslyckas helt. Mitt enda försök med Menopur gav inga ägg alls - och då har jag vid tidigare försök (med Gonal-F/Puregon) fått många. Utifrån mina egna erfarenheter skulle jag inte rekommendera Menopur ? särskilt inte om man fått så goda resultat som du trots allt verkat få.

• Praid

Tack igen. Leijon - festa och må bra nu! Och kom tillbaka med förnyad styrka i vår. Katterärbäst: jag förstår verkligen vad du menar. Vi har ju motsatt erfarenhet mot dig: vi får alltid höra att det ser så bra ut och vi har jättebra embryokvalitet. (Men varför fastnar de inte då?!) Uppenbarligen är det något som inte riktigt stämmer med klinikernas kvalitetsbedömning.

• Joboli
    Praid: Jag tycker att det var bra att du beställde en telefontid med en annan läkare, alltid skönt att höra vad andra tycker. lycka till
  • entjej
    Katterärbäst skrev 2008-02-29 11:36:14 följande:
    Får man ägg/embryon till frysen har man rimligen inte dålig embryokvalitet. Jag vet inte vad de exakta siffrorna är idag, men jag tror att det handlar om en majoritet som inte får ägg/embryon som håller för en frysning ? speciellt inte om man är lite äldre.Dessutom läggs det alltför starkt fokus på "kvalitet", inte minst på forum som detta. Helt klart är de kriterier man idag använder för att bedöma de befruktade äggens kvalitet otillräckliga. Självfallet måste ägget dela sig på ett rimligt sätt och i en rimlig takt, men därutöver tror jag att det är oerhört svårt att sia om vilka chanser man har att bli gravid utifrån de befruktade äggens synbara kvalitet. Jag har alltid haft sämsta tänkbara kvalitet på mina befruktade embryon (bortsett från att de alltid delat sig på normalt sätt), men har ändå fullföljt en hel graviditet.Har förstått att vissa får bättre resultat med Menopur, men det finns också en risk att misslyckas helt. Mitt enda försök med Menopur gav inga ägg alls - och då har jag vid tidigare försök (med Gonal-F/Puregon) fått många. Utifrån mina egna erfarenheter skulle jag inte rekommendera Menopur ? särskilt inte om man fått så goda resultat som du trots allt verkat få.
    Det var uppmuntrande för mig att man kan bli gravid även om äggens kvalité inte är så bra. Iofs delade mina ägg sig lite för långsamt också men det borde väl kunna skilja sig åt mellan gångerna. Vad menar du med "sämsta tänkbara kvalitét"? Vet du vad äggen hade för brister?
  • Katterärbäst

Svar till "entjej".

Om jag förstått saken rätt finns det kliniker som gör en bedömning av de befruktade embryona enligt en poängskala. Andra använder en procentsats för att bedöma möjligheterna till graviditet. Många på den här typen av forum använder uttrycket "guldägg", vilket enligt min mening är oerhört missvisande.

Det man tittar på när man bedömer det befruktade äggets kvalitet är bland annat antal celler, cellernas form (jämna/ojämna) och fragmentering. Fragmenteringen (som väl kan beskrivas som överskottsmaterial som omger cellerna) ska helst inte överstiga 30 %. Detta är, såvitt jag kan förstå efter att ha läst en del vetenskapliga artiklar i ämnet, ett ganska tunt underlag för att dra alltför långtgående slutsatser om embryots fortsatta livskraft.

Men denna okulära bedömning är trots allt det enda man har att gå på och därför tillskrivs den väl viss betydelse. Det är också värt att notera att det inte nödvändigtvis är ägget det är fel på ? de problem som uppstår när ägget befruktas kan lika gärna bero på spermierna.

Därför är det naivt att tro att ett perfekt embryo som får högsta poäng på alla kriterier nödvändigtvis har så mycket större chans att leda till graviditet än ett embryo med ett mindre perfekt utseende. Självfallet måste dock embryot uppfylla en viss grundnivå.

I mitt fall ? för att äntligen svara på din fråga ? är det så att de befruktade embryona alltid innehåller en hög andel fragmentering. Däremot delar de alltid på sig som de ska (så "sämsta tänkbara kvalitet" är kanske en överdrift, även om jag fick en mycket låg procentsiffra för chansen att lyckas ens med två ägg utifrån embryonas utseende). Eftersom jag blivit gravid tre gånger och fött ett barn har den här fragmenteringen uppenbarligen ingen betydelse. Medan andra som hela tiden producerar sk "guldägg" och får ett överskott för infrysning ändå aldrig lyckas.

Kort sagt, jag tror inte man ska koncentrera sig alltför mycket på kvalitetsfrågan. Skillnaden mellan ett embryo som nätt och jämnt är OK och ett av toppklass verkar inte vara så stor. Det är så oerhört många andra faktorer som spelar in.

Svar på tråden Ni som bytt från Gonal-F till Menopur