ni som blivit igångsatta, hur upplevde ni det??
kommer att bli igångsatt ca en vecka innan bf,och är skit rädd för det...
om ni gämför med att föda normalt utan att bli i gångsatt vad är skillnaden??
kommer att bli igångsatt ca en vecka innan bf,och är skit rädd för det...
om ni gämför med att föda normalt utan att bli i gångsatt vad är skillnaden??
Jag kan inte jämföra med att föda utan att bli igångsatt, eftersom jag bara fött en gång.
Min förlossning tog knappt 6 timmar och visst blev det lite intensivt, men jag fick endast sy 3 stygn, och barnmorskan sa att det var lite för att vara förstföderska.
Jag använde mig av värmekuddar i början, ville prova tens -men barnmorskan sa att det nog inte skulle hjälpa mig för jag hade för ont, så då tog jag lustgasen istället...som jag först hade sagt att jag inte ville ha. Men den hjälpte si sådär, men blev ändå som ett beroende tillslut.
Sen blev smärtan för jobbig och jag var helt slut (hade inte sovit mer än ca 3 h på 2 dygn), så då fick jag EDA. Vilken befrielse!!! Då fick jag krafterna tillbaka.
Jag tycker inte att du ska vara rädd. Det kan nog vara en nackdel att vara rädd. Jag var det och blev därför lite sömnlös dom sista veckorna innan förlossningen. Hade jag varit utvilad så hade det nog inte varit lika jobbigt.
Du kan läsa mer i min blogg -förlossningsberättelse om du vill.
Jag födde i v36+6.
Vart igångsatt i v40+5, gick jätte fort och bra. Läs gärna i bloggen.
Jag har iof sig bara fått ett barn (så jag kan inte jämföra direkt) och då blev jag igångsatt pga att vattnet gick men inga värkar ville ge sig till känna.
Jag kom in på KK på morgonen, fick gelen vi 10, som svider lite, fick sedan ligga ner i 1 timme för att den inte ska rinna ut. Lite långtråkigt att bara vänta så mannen o jag läste, fikade och vid lunch så gick vi ut och käkade. Vid 13 tiden började det kännas som kraftig mensvärk och vid 14 fick jag en ny dos gele (som man får vid behov var 4:e timme). Då tyckte jag att det var jobbigt eftersom jag var tvungen att ligga ner när jag helst ville röra mig pga värkarna. Vid 18 satte krystvärkarna igång, så ingen ny dos behövdes och kl 20 föddes dottern.
Jag kan tänka mig att den stora skillnaden är att du inte kan vara hemma och ex bada, ta det lugnt i hemmamiljön utan måste vara där... kan som sagt bli lite långtråkigt.
Men oroa dig inte, det kommer att gå fin-fint! Lycka till!
Jag blev igångsatt på 39+1 med hinnhåltagning, då jag redan var öppen 3 cm. Anledningen var att det var för lite vatten inne hos bebisen, och att jag gått i tio dagar med riktigt onda förvärkar och inte fått mycket sömn. Mellan kl 9:30(då de tog hål på hinnan) och kl 14-14:30 nånting var det hanterbart med lustgas, sen visade det sig att jag stått stilla på 5 cm öppet i några timmar, så då fick jag värkstimulerande dropp (och en EDA). Det var då det blev fruktansvärt jobbigt och tiden mellan 15 och 18:30 är ganska dimmig. Första tiden efter förlossningen kom scener framför ögonen. Vid 18 blev det annorlunda, förmodligen för att det började bli dags. 18:37 kom hon ut!
Så här nästan 8 månader efteråt är jag helt läkt efter förlossningen och är så otroligt glad och stolt över att jag har fött min dotter! Tänk vad min kropp klarar!
Lycka till när det är dags - för dom allra flesta går det bra! Och det ÄR jobbigt att föda barn, det gör väldigt ont och det tror jag gäller oavsett om man blir igångsatt eller inte, men smärtan GÅR ÖVER. Försök hålla det i minnet, det är svårt, men försök.
För mig var det en jobbig upplevelse på ca 72 timmar, medans de i rummet bredvid fick det avklarat på några timmar!
Det är jätteolika hur det funkar.
Tycker däremot inte att det ska vara något du ska oroa dig för! Barnet kommer ut på ett eller annat sätt! Snart får du träffa din skatt!
Blev igångsatt, ingen kul upplevelse direkt. Helt olika för varje person och förlossning tror jag.
Finns beskrivet i min blogg.
Blev igångsatt med gel i v.39+2 och det tog 27 (13 av dom med aktiva värkar) timmar innan dottern kom ut. Hade havandeskapsförgiftning, det var därför jag blev igångsatt. Det jobbiga var att det tog sån tid att bli fullt öppen, själva utdrivandet gick jättebra!
Har också förlossningsberättelse i min blogg om du vill läsa!
Men jag säjer som fluffisarna, bebben kommer ut på ett eller annat sätt och att bli igångsatt är inget du behöver vara rädd för Det kommer gå jättebra!
har barn sedan tidigare, så nog vet jag att dom kommer ut på ett eller annat sätt
har bara hört så mycket att det blir så mycket kraftigare värkar att det går snabbare och risken för att spricka blir större.
ville höra era erfarenheter, och nu känns det som att övervägande har det gått bra för och inte haft mer onte en när man går i gång av sig själv.
så jag ska lugna mig lite och försöka intala mig själv att det kommer att gå jätte bra
tack för att ni svarade.
föresten räknas att ta hål på hinnorna som igång sättning?? är man inte igång redan bara att man hjälper till lite för att det ska gå fortare?? blir det någon skillnad på före och efter en håltagning på hinnorna??
Jag har blivit igångsatt helt omogen en gång och startat spontant två.
Det var grymt att bli igångsatt tycker jag och jag hade en oavbruten lååång värk. Att starta av sig själv är i princip smärtfritt i jämförelse.
Jag blev igångsatt och fick min drömförlossning! Jag har en berättelse i bloggen! Kram!
Samma här!!! Var jätteorolig men allt gick väldigt bra. Finns en berättelse i min blogg också, under rubriken "älskade knytte".
Har blivit igångsatt 2 ggr och båda har gått jättesnabbt och jag tror inte att det kändes mer än en vanlig förlossning (har bara blivit igångsatt). Den första gjordes i v 34 och då var kroppen inte mogen för det, men det tog 5 timmar och 45 minuter från att jag sattes igång till pojken var ute. Utan smärtlindring sista timmen!
Den andra sattes igång i v 37, men då hade jag öpnnat mig 3 cm och då gick det ännu snabbare, ca 3 timmar, ryggmärgsbedövning och lustgas, men ryggbedövningen hann inte börja verka för att det gick så snabbt. Inte ett stygn här inte!!!