• mysrester

Jag tänker avsiktligt döda en katt med mina egna händer

Gör det mig till en sämre människa än dig som dödar insekter, spindlar, möss eller andra skadedjur? Isf, varför?

OK, jag ljög, självklart skulle jag inte döda en katt, men behövde en provokativ rubrik.

Det jag vill komma fram till är iallafall varför vi människor (majoriteten av oss iallafall) anser oss ha rätt att bestämma över vissa djurs dödande (sådana vi inte gillar) men sen kan vara väldigt starkt emot dödanmdet av andra djur.

Vad gör en katt eller en hund till så mycket mer värd än en husmus som man lockar in i en fälla med en bit ost, så att den ska få nacken bruten när den smäller fast?

Varför är man en sämre människa om man dödar en katt än om man dödar en mus? För att inte tala om alla kossor, grisar, fåglar och fiskar som får sätta livet till för att vi ska få mat. Vad gör dem mindre värda?

• Svar på tråden Jag tänker avsiktligt döda en katt med mina egna händer
  • Snorkis

Möss är skadedjur... det är inte katter!

• Hannah76

För att vissa djur tenderar vi att personifiera. Och det ger dem högre status.

• Lurvenpajsaren

Inget är rätt.

• smurfette
    Snorkis skrev 2008-02-28 12:39:39 följande:
    manniskor ar det storsta skadedjuret pa planeten jorden, sa da far jag ga ut och doda nagra manniskor bara for att det finns for manga?

vem i helvete tror manniskan att den ar nar den ska ge titlar till vilka arter som ar skadedjur och ej, vem som skall dodas eller ej, nar vi ar den storsta parasiten jorden nagonsin har haft??
  • MILF

Personligen tycker jag att katter är skadedjur. Skulle dock aldrig skada en katt för det.

Snorkis skrev 2008-02-28 12:39:39 följande:
  • mysrester

Katter kan göra skada de med. Jag har mer problem av katter än jag har av möss. Grannens katt kommer upp och pissar på min veranda och rev mig en gång när jag skulle låsa upp min egen dörr.

Men, varför är det värre att döda en katt eller en hund, än det är att döda en mus eller spindel?

• Lillaskrutten

På sommarn brukar det vara en massa myror överallt man går, jag brukar skutta över dem så gott det går för jag vill inte döda dem medvetet då jag anser att dem är levande varelser ochså som förtjänar att leva. Det har nog blivit så idag för att jag dödade mycket insekter när jag barn och som vuxen ångrar jag mig och gör allt för att inte skada dem. Djur stora som små djur alla betyder något.

• Dino78

Dödar insekter och sånt av "misstag". När jag kliver på dom och så. En mygga slår jag ihjäl av reflex, jag känner nåt som sticker mig och jag slår. Reflex och "självförsvar".
    Skulle aldrig få för mig att döda ett större djur, med andra ord inte ens en insekt som jag SER. En myra ser jag inte men en stor skalbagge ser jag. Och myror är lite svåra att undvika även om man ser dom. Finns ett ställe där jag går ofta och på sommaren myllrar det verkligen av dom och det går inte att undvika att kliva på dom.
    Försöker annars alltid släppa ut flugor, bin, getignar och humlor. Spindlar är jag livrädd för så dom släpper sambon ut.

Sen jämför jag inte insekter med katter, vi har näringskedjan och katten hamnar längre upp på den än en insekt.
    men jag personligen dödar ingen/inget medvetet.
    Däremot är jag köttätare och bidrar visserligen till djurdödande genom det men då sätts min försvarsmekanism i bruk i form av något freudianskt som gör att jag inte tänker på det.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    mysrester skrev 2008-02-28 12:42:47 följande:
    Katter kan göra skada de med. Jag har mer problem av katter än jag har av möss. Grannens katt kommer upp och pissar på min veranda och rev mig en gång när jag skulle låsa upp min egen dörr.Men, varför är det värre att döda en katt eller en hund, än det är att döda en mus eller spindel?
    Vi har hund och katt som husdjur och har haft sen urminnes tider? Visst, en del har möss och spindlar som husdjur och då dödar man inte dom heller antar jag.'
    Intressant fråga iofs. Och återigen: jag dödar inga djur medvetet.
    DIF i själ och hjärta
  • mysrester

Alltså jag påstår inte att jag är bättre än andra. Jag har också dödat djur. Främst insekter men nångång har jag huggit ner en huggorm också, och har väl haft några råttfällor på vinden.

Nuförtiden dödar jag inte avsiktligt annat än myggor som suger mitt blod, eller andra blodsugande insekter. Men jag reagerar också starkare på ifall någon dödar en katt än en mus, och det stör mig. Vem är jag att sätta ett värde på andra liv?

Svar på tråden Jag tänker avsiktligt döda en katt med mina egna händer