• TigerMorsan

Egypten, Hurgada, Nån Som Varit där? Tips Varningar

Jag ska åka till Hurgada med 3 barn 1, 8, 9 år i april.
    Vi åker med Ving och bor på The Grand hotel, verkar helt ok.
    Jag vill gärna ha info från er som varit där!
    Hur är det jämnfört med grekland/spanien/bulgarien?
    Vad ska jag tänka på att ta med som inte finns där?
    Alla Varningar och Tips ni har!!

Tack

• Svar på tråden Egypten, Hurgada, Nån Som Varit där? Tips Varningar
  • Leigh

Vi ska också dit i april/maj.

Tips vi fått,
    Se till att ha mycket vatten med sig till alla köer på flygplatsen på vägen hem.

Hoppas det kommer fler tips.

Hotellet ska vara bra, chefen har varit där.

• TigerMorsan

tack! börja nästan ångra mig lite.... känns bättre nu när jag fått Liiiite bekräftelse på att hotellet är bra

• sweetpea

Jag tyckte att Hurghada var ganska hemskt och ville mest därifrån. Vi bodde i El Gouna som var ett lugnt litet tusen-och-en-natt-paradis men åkte in till Hurghada för att kolla läget en kväll. Hua!

Det var skitigt och högljutt och rörigt och man kunde inte sätta sin fot på gatan förrän försäljarna började ropa och skrika. När vi inte stannade, eller pratade med varenda en, blev de arga och började ropa skällsord efter oss. Jag inser att deras kultur är annorlunda än vår och att vi kanske uppträdde oartigt som inte svarade på varenda invit att köpa fula papyrusar och dricka te, men det var lite för mycket för att jag skulle orka.

Jag var klädd i jacka och byxor och höll min man i handen, men ändå visslade de efter mig, och liksom kuttrade - ett hemskt ljud! Återigen en kulturkrock, men inte lättare att stå ut med för det.

Faktiskt är det så att de flesta jag hör prata om det avskyr Hurghada, men ändå åker ju folk dit hela tiden, så någon charm finns det säkert! Havet är ju fantastiskt och hotellområdena enorma och vackra, så håller man sig där är det säkert toppen.

Annars skulle jag rekommendera El Gouna - dit skulle jag gärna åka tillbaka.

• Snooze

Tips:
    Massor med handsprit....sprita, sprita, sprita hela tiden. Det kryllar av basillusker framför allt på pengarna.
    Badskor. Är mer eller mindre ett måste, sanden är satans varm och de bör sitta kvar när man badar i havet eftersom botten är full av vassa stena å koraller.
    Glasbåt. Är barnen för små att snorkla så är glasbåten en underbar upplevelse.
    Var försiktig med "lös" glass å milkshake.
    Kissa på planet, det står tokiga kärringar å kräver hutlösa summer för att få gå på toa.
    Återkommer om jag kommer på nåt mer.

• Leigh

Glasbåt? Hur bokar man sånt? På hotellet?

• Snooze
    Leigh skrev 2008-02-29 12:58:41 följande:
    Glasbåt? Hur bokar man sånt? På hotellet?
    Vi gjorde det via Vings kontor i Hurghada. Det var inte billigt men värt varenda krona, det var en urhäftig upplevelse och ungarna älskade det
  • sweetpea

Och om man inte bokar via Ving, utan med en fristående resebyrå, så är det säkert halva priset. Så var det i alla fall med de saker vi bokade. Precis samma utflykt, halva priset!

• Snooze
    sweetpea skrev 2008-02-29 13:11:12 följande:
    Och om man inte bokar via Ving, utan med en fristående resebyrå, så är det säkert halva priset. Så var det i alla fall med de saker vi bokade. Precis samma utflykt, halva priset!
    Tvivlar jag inte en sekund på
  • Leigh

Men det går att lösa där nere? Kan en treåring gilla sånt tro?

• Bobbenn
    Leigh skrev 2008-02-28 15:21:09 följande:
    Vi ska också dit i april/maj.Tips vi fått, Se till att ha mycket vatten med sig till alla köer på flygplatsen på vägen hem.Hoppas det kommer fler tips.Hotellet ska vara bra, chefen har varit där.
    Var på flygplatsen 3½-4 timmar innan planet går så slipper ni köer
    BF 27/3-08
  • Bobbenn

Är numera gift med en av dom "jobbiga" försäljarna underbar make och snart far till mitt barn

BF 27/3-08
  • Ellinora

Har själv aldrig bott på Grand Hotel, men däremot på systerhotellet Grand Resort. GH är fint, ngt mer slitet. Det är stort, nära till stranden som för övrigt är mkt fin o så finns det en stor park att strosa runt i! Glöm inte bort att ni även har alla faciliteter på Grand Resort till ert förfogande (ett kanonhotell, kolla in poolområdena en dag om ni får tid!!).

redseahotels.com/index.php

Hurghada är underbart! Har sin charm o speglar fortfarande det genuina Egypten. Grand Hotel ligger dock väldigt bra, det är ett lugnt o stilla område. Ta taxi in till Sheraton street (huvudgatan) om ni vill ha liv o rörelse (affärer o restauranger).

Som nämnts innan, satsa på alcogel, kanon att ha med sig.

• Leffeman

Vi bodde på grand resort för 3 år sedan; superfint! Passerar då igenom grand hotell när man ska till stranden. Som någon annan skrev så är det något mer slitet hotell, men å andra sidan närmare till stranden. Skor behövs ej på denna strand då det inte finns några koraller här. Kan rekommendera snorkeltur via buss till Sharm el naga. Helt ok att ha med sig även små barn utan att vara rädd. Fin snorkling och man kan som föräldrar turas om att snorkla eller vara på stranden med de små. Vi var där i februari=kallt. Ni kommer att få det varmt och skönt. Kom ihåg alcogel! Pengarna är kontaminerade, men vi klarade oss bra med samma person som handhar pengar och är noga med att sprita händerna efteråt. Sprita barnen innan matintag... Trevlig resa

• decimeter

Hejsan! jag och min man och ett par vänner var där för fyra år sedan. Alltså vi bodde på The Grand hotell,som var ettt lugnt,stort,fint och trivsamt hotell!
    Det ligger alldeles vid stranden och vill man bara softa kan man i princip stanna på hotellområdet hela veckan. underbar strand fina pooler och vackra trädgårdar!
    Maten ok men lite tråkig!
    Själva Hurghada har sin charm!
    Lite rörigt och stökigt och folk som sliter i en första dagarna,men det är väl en tjusning det å? man åker väl inte för att ha det som hemma?
    I höst ska vi tillbaks fast till Makadi bay (Grand makadi).
    Vi längtar,förra resan var vår bästa resa nånsin,så slappna av och enjoy!

Svar på tråden Egypten, Hurgada, Nån Som Varit där? Tips Varningar