• ananda74

Ajaj...magkatarr och gravid! Hänger det ihop? Nån mer som lider/lidit av magkatarr?

Jag har inte haft problem med magkatarr på flera år men plötsligt dyker det upp igen med molvärk i mellangärdet efter måltid. Usch, det är så jobbigt! Jag är dessutom gravid (tidigt). Kan det vara detta som triggar nya utbrott av magkatarren? Nån mer här som lider/lidit av mahkatarr och har några bra tips på hur man blir av med värken när det är akut, och på längre sikt. Jag dricker inte kaffe, alkohol eller nåt annat skumt som kan oraka för mycket syra.

• Svar på tråden Ajaj...magkatarr och gravid! Hänger det ihop? Nån mer som lider/lidit av magkatarr?
  • Zperox

Det är många som har magkatarr och är med barn Så det finns ett samband ja. Under min första Grav. Så fick jag till och med ligga inne en vecka på sjukan för jag fick början till magsår. Så ta hand om din mage

• Always Love

Ja hade också det ett tag och jobbiga halsbränningar pga graviditeten kan ja kännas som/är magkatarr.
    Gaviscon finns receptfritt på apoteket, bra för just halsbränna och för gravida.

• Miss Mii

min magkatarr blev bättre sen jag slutade äta mjukt bröd och dricka mjölk. Det är tydligen tufft för magen att ta hand om...
    Jag fick också ett kalk att blanda med vatten av min akupunktör som jag blandade o drack. Sen dess har jag inte haft problem alls faktiskt!
    Se till att äta lite och ofta också så att magen inte är tom...

Lycka till med magen på alla sätt o vis, o hoppas att det blir bättre med magkatarren!

• ananda74

Miss Mii skrev 2008-02-28 15:29:49 följande:

min magkatarr blev bättre sen jag slutade äta mjukt bröd och dricka mjölk. Det är tydligen tufft för magen att ta hand om...Jag fick också ett kalk att blanda med vatten av min akupunktör som jag blandade o drack. Sen dess har jag inte haft problem alls faktiskt! Se till att äta lite och ofta också så att magen inte är tom...Lycka till med magen på alla sätt o vis, o hoppas att det blir bättre med magkatarren!
    Vad hette den kalken? Den borde man kanske testa.
  • Kattmat

Har precis samma sak. Har fått Nexium på recept samt ska ta gaviscon och novaluzid när det gör ont.

• ananda74
    Kattmat skrev 2008-02-28 15:54:33 följande:
    Har precis samma sak. Har fått Nexium på recept samt ska ta gaviscon och novaluzid när det gör ont.
    Hjälper det då? Vad jag så såg när jag kollade lite på internet var att typ inget hjälper mot magkatarr och den molvärken man får. det lät inte så kul! hjälper det för dig? isåfall finns det ju hopp....
  • alla bra alias är redan upptagna

Jag drog i början ned på mjölkprodukter och kött och mådde mycket bättre.

• Cassanna

Jag pratade med min BM idag ang min mage och hon sa att jag hade en släng av magkatarr. Jag är gravid i vecka 17+1 och har aldrig haft magkatarr innan. Visste inte vad det är ens. Hon gav mig rådet att inte dricka juice på fastande mage, äta neutral yoghurt och sur mat tex. grapefrukt, citronvatten att dricka osv. Ska även äta mindre och oftare så magen inte är tom.
    Hon sa även att jag kunde köpa novaluzid som någon skrev innan och ta vilket jag ska prova.
    Jag tycker detta är skitjobbigt och har mått skit länge...alltså säkert ända sen december...detta konstanta magkörandet har gjort att jag inte vill ha fler barn. Tur att man har en sen innan ialla fall.

• Nangi

Jag har kämpat hela graviditeten med magkatarr, prövat gaviscon- mådde illa, novalucid- hjälpte bara en timme eller så. Och undvikigt allt man ska undvika, utan resultat. Men nu tackar jag gudarna för Losec, trodde inte man fick äta dom men jo da´!! Hallelulia !! Är nu i vecka 30 utan besvär !!!

• Lilla Varg

Har haft problem med, och fick Novalucid. Läkaren sa att man förr i tiden botade magsår med den medicinen, fast då fick man ta den kanske 14 gånger om dagen! Så riktigt så mycket kanske man inte ska knapra, men för att det ska hjälpa får man nog ta den ganska ofta i början..

Svar på tråden Ajaj...magkatarr och gravid! Hänger det ihop? Nån mer som lider/lidit av magkatarr?