• Novus

Jag får bättre pension om jag är hemma hela livet med Akassa än om jag jobbar heltid som jag gör nu!

Trodde inte det var sant när hon på AF berättade att man inte tjänar ihop till nån pension när man jobbar extra på timmar!
    Däremot är Akassan pensionsgrundande. Hur sjukt är inte det??
    Hur många finns det inte som flera år går och jobbar extra på heltid och får inte ens nå pension för det??

• Svar på tråden Jag får bättre pension om jag är hemma hela livet med Akassa än om jag jobbar heltid som jag gör nu!
  • J Ba

det låter ju helt befängt!!! är det verkligen så????? isåfall är det något allvarligt fel på systemet. inte konstigt att många hellre går arbetslösa med a-kassa än att vara ute och söka jobb, det måste ju kosta oändligt mycket skattepengar..

• Vroooooom

Nej, men så kan det väl inte vara? Pensionsgrundande inkomst är ju ens årsinkomst minus pensionsavgiften. Så din timanställning måste räknas med där.

• ming

Jag har svårt att tro att inte all inkomst av tjänst är pensionsgrundande.
    Men sen är det ju så att man kan ju faktiskt inte stanna hemma hela livet på a-kassa, så i längden tjänar du nog mer pengar på att arbeta.

• Novus

Jag frågade henne om det verkligen var sant (satt som en fågelholk därinne!) och det sa hon att det var. Men att det inte var något som någon gärna pratade högt om.

Jag hoppas givetsvis att det inte är sant!

• Polgara

Min man skulle som arbetslös tjäna så mycket mer än han gör idag och jobbar!! Helt jävla sjuk men sant.

• Vroooooom

www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/pgi.4.4f3d00a710cc9ae1c9c80008300.html
    Följande inkomster är pensionsgrundande:

Inkomst av anställningInkomst från aktivt bedriven näringsverksamhetSkattepliktiga inkomster från socialförsäkringen, som t.ex. sjukpenning, föräldrapenning och arbetslöshetsersättning.www.redovisningshuset.se/kort_pgi.htm
    Vilka inkomster räknas in?

PGI beräknas utifrån dina arbetsinkomster: Inkomst av aktiv näringsverksamhet, löner, OB-ersättning, vikariatstillägg, provisioner, kostnadsersättningar (t ex traktamenten), sjukpenning, föräldrapenning, arbetslöshetsersättning, förmåner (t ex bilförmån) .

Vissa ersättningar får du inte räkna in i PGI: Pension, kapitalinkomster, ersättningar under 1 000 kr från en utbetalare etc.

• Novus

Fast är man timanställd (utan fasta timmar) har man ju egentligen ingen anställning

• ming
    Polgara skrev 2008-02-28 15:03:49 följande:
    Min man skulle som arbetslös tjäna så mycket mer än han gör idag och jobbar!! Helt jävla sjuk men sant.
    Hur då? (Med tanke på att man, som arbetslös, får ut mindre än vad man har tjänat.)
  • Vroooooom
    Novus skrev 2008-02-28 15:05:41 följande:
    Fast är man timanställd (utan fasta timmar) har man ju egentligen ingen anställning
    Nu blir jag förvirrad. Det finns ju enbart två sorters anställningsformer i LAS och timanställning är ingen utav dom. Man har antingen en tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning. Och är man anställd på timme har man en tillvidareanställning eller tidsbegränsad anställning.
  • Martin1980

Inkomst som man får från ett arbete är skattepliktigt och pensionsgrundande.

Däremot kan det vara så att man inte tjänar in någon tjänstepension när man har en sk "timanställning".

• Rymdtroll

Det stämmer det som Martin 1980 skriver. Man får pension på timanställning men den delen av din pension som arbetsgivaren betalar in är frivillig för arbetsgivaren upp tills dess att man arbetat ett helt år där. Så om du inte kommer upp i en årsarbetstid så betalar de flesta inte in din pension. Jag tror inte att din handläggare på AF har stenkoll (det har ingen av mina AF-handläggare haft).

• Lurvenpajsaren

All inkomst räknas. Jag har i alla fall tjänstepension på de extrajobb jag hade när jag jobbade extra under studierna. Det har hunnit bli en ganska schysst summa. Så det det där låter mycket märkligt.

• Vroooooom

Jag tror man måste arbeta mer än 17 timmar per vecka för att få tjänstepension.

• annicavillhabeis

Jo då, det räkns in, jag jobbar som timvikarie å gjort det i snart 5 år, det räknas allt på.Ända från början.

• Martin1980

Tjänstepensionen ser olika ut beroende vilket kollektivavtalsområde man jobbar inom. Det kan vara allt från det man fyllt 21 år till det man fyllt 28 år som det börjar att betalas in för tjänstepension.

Svar på tråden Jag får bättre pension om jag är hemma hela livet med Akassa än om jag jobbar heltid som jag gör nu!