• Majakatt

Är det dumt att använda Nezeril?

Vår dotter är 3 mån och förkyld och väldigt täppt i näsan på nätterna. Hon har ingen andnöd, men det låter så jobbigt. Hon sover på kudde och vi har höjt upp spjälsängen med böcker. Vi har även testat koksalt. Enligt bvc ska man inte använda Nezeril om det inte är andnöd eller öroninflammation. Någon som använt det med gott resultat ändå?

• Svar på tråden Är det dumt att använda Nezeril?
  • S a C

Nezeril är beroendeframkallande och ska användas när det inte går att andas genom näsan. Om hon inte störs av det kanske du ska vänta med att ge det.

~ Nya bilder 28/2 ~
  • blackangel

Vid behov har jag gett nezeril till mina barn vid spädbarnsålder. Min lilla fick första gången till natten när hon var 1 månad gammal. 
    Inga andnödsproblem eller öronproblem hade hon, men en jädra nästäppa.

• kicki p

bra näsdroppar eller nässpray som man kan använda till små bebisar är Rennässans som är helt "naturligt". kanske värt att prova?

• Midwinter

Jag har köpt nezeril idag till min dotter på 5mån. Hon är heltäppt på morgonen, någon natt har hon även vaknat på sena natten så jag har fått ta näsfridan. Hjälpt lite för stunden. Hon är varit helt täppt nu i några dagar och jag har hittills använt renässans (som är helt ok). Tänkte använda nezerilen till natten och koksaltet på dagen. Dottern är 5mån

Vad jag nog vill ha sagt är: Är det inget annat som ger gott resultat så använd du nezeril!

• vicsun

Har använt nezeril vid behov till mina killar sedan dom var en månad.. På barnmotagingen sa dom till oss att det var helt ok att använda nezeril om barnet var täppt och då för att även undvika öroninflammation.

• Friyaz

vi använde nezeril på vår 3månaders tjej, när hon va förkyld... hon kunde andas me näsan men det lät besvärligt, o ibland stördes hon av snoret i näsan.
    Vår BM sa att vi skulle använda nezeril. vi hade renässans också, men BM tyckte att vi behövde ju inte bara underlätta förkylningen utan också bli av med den, o då skulle vi ta nezerilen.
    O när vi börja med den gick det fort över.

visst det är beroendeframkallande OM man använder det för mycke. o inte när dom är små...

• Heather

Har gett mina barn Nezeril vid behov när dom varit rejält täta, speciellt nattetid. Koksaltlösning/Rennässans tycker jag fungerar bäst för att skölja ur snoret när barnet behöver "snytas" ordenligt men inte kan fräsa själv än. Om snoret är riktigt trögt/hårt tycker jag definitivt att nezeril är bäst.

Använder det dock med måtta för att jag själv blir vansinnigt torr/sårig i näsan efter nezeril-bruk...

ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • CoCl

Min son fick det på bb. Och en läkare på bvc sa att det inte är så farligt att ge det tex en gång om dagen vidbehov som tex till natten.

• Majakatt

Tack för alla tips! Jag vill ju hemskt gärna bli av med denna förkylning som snart har hållit på i två veckor. Kanske ska våga mig på Nezeril några nätter framöver. Vet ju själv hur jobbigt det är att vara täppt i näsan på natten.

• Snuffis mamma

Du kan absolut använda Nezeril. Men aldrig mer än 10 dagar i rad, det är då slemhinnorna kan få en svullnad som är svår att blir av med. Det är tom så att det är BRA att använda avsvällande näsdroppar just för att undvika tex en öroninflammation, men som sagt inte under för lång tid.

• Mamasita 07

Jag använder Rennässans Näsdroppar och det funkar jätte bra!!

• Anki85

jag använde renässans näsdroppar tills sonen var 9 månader med bra effekt.
    har bytt till renässans nässpray. vanligt koksalt men i sprayform sungerar kanon och man slipper krångla med barnen och pripetterna:)

mamma till Liam- född 070423
  • babymaby

Hej! Jag kör med koksaltlösning å sen andvända sugen och ta bort det funkar hur bra som helst och skonsamt mot dom... Men man väljer själv vad man tycker är bäst!!! Hoppas det går bra!!!

Svar på tråden Är det dumt att använda Nezeril?