katt tappa tand
Våran katt som är cirka 6mån har tappat sin hörntand.. Får han en ny eller kommer han att vara tandlös där?
Igår blödde han ur munnen men idag är ser det fint ut vet inte vad han har gjort för att lyckas tappa tanden...
Våran katt som är cirka 6mån har tappat sin hörntand.. Får han en ny eller kommer han att vara tandlös där?
Igår blödde han ur munnen men idag är ser det fint ut vet inte vad han har gjort för att lyckas tappa tanden...
Katter har också mjölktänder, så det är nog lugnt. Minns inte när mina tappade sina, men googla på det, så hittar du nog info.
hittade svar på google....
Kattungar har som små mjölktänder som sedan byts ut mot de permanenta. Tandömsningen sker vid 3-7 månaders ålder.
I bland händer det att någon mjölktand sitter kvar trots att de permanenta tänderna är på väg eller redan har kommit.
Du kan försiktigt vicka lite på mjölktanden dagligen och var observant på att kattungen inte utvecklar ett bettfel (t ex överbett). Om mjölktänderna inte lossnar inom de närmsta veckorna tycker jag att du ska kontakta din veterinär för hjälp med att dra ut dessa.
När min kisse tappade möjlktänderna så märkte vi bara av en, för den tappade hon på golvet. Resten var spårlöst försvunna. Läste mig då till att de ofta tar vägen om magen.
Jag tyckte nästan det var lite synd när mina tappade mjölktänderna. De blev av med sina gulliga små bissingar och fick värsta rovdjurständerna. Rätt coolt iofs, för det blir så uppenbart hur liten skillnad det är mellan dem och de större kattdjuren, men nu får man vara lite försiktigare när man leker med dem