• allt och lite till

Katten har nog öronskabb!!!

Jag tror mina katter har öronskabb(brunt i örat på dom, då den ena går ute)
    men om jag behandlar dom (dom kliar sig inte) hur lång tid kommer det dröja innan dom får det igen?
    då den ena går ute och träffar mkt katter!
    ska man behandla(låter grymt att inte göra det, men kan ju få det igen och igen och igen och det blir mkt pengar)
    ska ringa vet och fråga nån dag!
    mvh//Johanna

• Svar på tråden Katten har nog öronskabb!!!
  • mariilee

Ta med en katt till veterinären så att den får konstaterat att det är öronskabb.
    Öronskabb kan ju göra så att den får andra sjukdomar ( ex blodöra )och det är inte skönt för katten att gå runt och klia sig hela tiden..så det får man räkna med att behandla om och om igen...Djur kostar mycket pengar.. :)

• allt och lite till
    mariilee skrev 2008-02-29 09:41:11 följande:
    Ta med en katt till veterinären så att den får konstaterat att det är öronskabb.Öronskabb kan ju göra så att den får andra sjukdomar ( ex blodöra )och det är inte skönt för katten att gå runt och klia sig hela tiden..så det får man räkna med att behandla om och om igen...Djur kostar mycket pengar.. :)
    dom lider ju inte av det och jag gör rent med öron rengöring frö katter och hundar 1 gång i veckan!
  • Tezzan

Ta kontakt med veterinär så de kan konstatera att det är öronskabb och i så fall kan de göra rent ordentligt. Mina katter hade skabb i öronen. Veterinären gav dem lugnande och gjorde rent ordentligt. Sedan skulle vi själva försöka hålla rent i öronen på dem. Det var ju inte alltid så lätt att göra. Men vi fick tips av vet. att hälla några droppar matolja i öronen på dem när man gör rent, För det kväver skabben.

• allt och lite till
    Tezzan skrev 2008-02-29 09:55:34 följande:
    Ta kontakt med veterinär så de kan konstatera att det är öronskabb och i så fall kan de göra rent ordentligt. Mina katter hade skabb i öronen. Veterinären gav dem lugnande och gjorde rent ordentligt. Sedan skulle vi själva försöka hålla rent i öronen på dem. Det var ju inte alltid så lätt att göra. Men vi fick tips av vet. att hälla några droppar matolja i öronen på dem när man gör rent, För det kväver skabben.
    oki.. jag har hört att om man häver i matolja får dom svamp m.m
  • skorpionen80

allt och lite till skrev 2008-02-29 10:12:47 följande:

oki.. jag har hört att om man häver i matolja får dom svamp m.m
    Häva i ska du INTE göra.

Gå till veterinär så de får kolla om det verkligen är skabb. Är det det krävs behandling. Att behandla utan att katterna har skabb är inte bra, så därför krävs det att du tar reda på om det verkligen är skabb.
  • Twinkiie

allt och lite till skrev 2008-02-29 09:12:55 följande:

*PUFF* ingen som har haft öronskabb på katt?
    Jo o de var brunt i hela öronen på honom!! Sen fick vi "droppar" att droppa i öronen vilket inte var populärt!
  • annmi

Öronskabb är inte skönt för kissen
    Det är Djur som lever i innerörat,har ytterörat till toalett & springer omkring i Pälsen på dagarna

Blää...!!! Testa medlet: Frontline Spot- on-vet,det kan Hjälpa & är Receptfritt
    Läs här:

www.katt.nu/artikel-20021028.htm

Svar på tråden Katten har nog öronskabb!!!