• Anonym (tveksam)

Använda vibrator och gravid?????

Hejsan!

Är gravid i vecka 7 och undrar om det är skadligt för fostret om man använder vibrator?
    Gjort det två gånger men varje gång har jag börjat blöda en liten stund efteråt... Man blir tveksam...

NÅN SOM KAN HJÄLPA???

• Svar på tråden Använda vibrator och gravid?????
  • Anonym (xx)

Oj herregud, jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara farligt/skadligt för barnet. Jag har använt vibratorn ganska flitigt under mina hittills 8 månader som gravid, jag har dock aldrig fått någon blödning eller något annat oroande tecken på att det inte skulle vara lämpligt.
    Svara snälla någon som VET!

• MansonDust

Nej det är inte skadligt !

• MansonDust

Blöder man bör man väl avvakta, men i regel är det ingen fara har jag läst.

• Mallory

Eh jag tror inte det är skadligt att använda vibrator,  skulle inte kunna tänka mig hur det skulle kunna skada fostret, kanske du är extra känslig?

en vibrator är väl inte farligare än vanligt sex?

]Älskar mina pojkar [
  • Lis Alm

I och med att du blöder tycker jag att du ska tala med din barnmorska om vad det kan bero på (kanske känsligare/skörare slemhinnor än normalt)men hör med henne för både din och barnets hälsa.

1 .Man ska vara mycket viktig med hygienen på sina leksaker under graviditeten. Använd alltid ett bakteriedödande rengöringsmedel så att man inte får infektioner.

2. Se efter vad det är för material i din leksak.
    Köp gärna i silikon - då det materialet saknar tillsatser. Hårdplast är också okej (har inga mjukgörare)
    Det som kan vara farligt/skadligt i leksakerna är ftalater(som används för att göra plasten mjuk.)
    Vissa gifter i ämnesgruppen Ftalater misstänks ge fosterskador. Misstanke om att Ftalater tas upp genom slemhinnorna i underlivet finns också.

Det finns tillverkare som uppger att en leksak är ftalatfri, tyvärr är det många tillverkare som struntar i detta.
    Håll dig till de silikon, hårdplast eller förpackningar som uppger att leksaken är ftalatfri. (Det finns givetvis massor av leksaker som är ftalatfria men som inte uppger det).

Vill du läsa mera om Ftalater så kan du göra det på Lustjakt.se under "Sexualupplysning" (längst upp) och i artikeln "Ftalater i sexleksaker"

• Anonym

Tror absolut inte det är farligt, hoppas inte det i alla fall, har använt min ganska ofta! Gjorde det även med första barnet och hon är precis som hon skall!!!!!!

• Anonym (tveksam)

Tack för alla svar... Har ännu inte vågat använda den igen så att det säkert hålls inne mitt lilla kryp... =)

• Anonym (sluta)

Det är jättefarligt! Sluta på en gång! Varför ska du riskera ditt barns liv pga lite tillfredställese! Usch!

• Lis Alm

Givetvis så ska du kunna använda leksaker även om du är gravid, hoppas inte mitt inlägg uppfattades.
    Däremot så bör du prata med din bm om att du blöder och fråga varför. - Även samlag borde ju påverka på samma sätt.

Man ska också tänka på vilket material leksaken är tillverkad av och välja en som är nyttig.
    Jag använde leksaker och knipkulor under hela min graviditet och det fungerade jättebra - fick en fin och välskapt liten dotter.
    - Njutning är bra för både dig och din lilla parvel i magen - bara man ser till att göra det på ett sätt som inte är skadligt.
    Så lek och njut !!

Anonym (tveksam) skrev 2008-03-06 09:20:01 följande:

Tack för alla svar... Har ännu inte vågat använda den igen så att det säkert hålls inne mitt lilla kryp... =)
  • alrun

Anonym (sluta) skrev 2008-03-06 09:21:42 följande:

Det är jättefarligt! Sluta på en gång! Varför ska du riskera ditt barns liv pga lite tillfredställese! Usch!
    är du seriös??
    klart att det inte är skadligt.
  • Anonym (sluta)
    alrun skrev 2008-03-06 12:46:30 följande:
    Anonym (sluta) skrev 2008-03-06 09:21:42 följande: är du seriös??klart att det inte är skadligt.
  • Anonym (abc)

Det heter ju att man inte ska använda något som vibrerar då man är gravid, ex ryggamassagestolar. Varför vet jag inte men jag kan tänka mej att det innebär samma sak med dildos. Använd den utan vibration är mitt tips!

• Anonym (för 2 minuter)

Läste precis det här eftersom jag mest var nyfiken vad folk säger om det.
    Jag kan dock inte tänka mig att det ligger i samma kategori som ryggmassagestolar. Det tar mig liksom 2 minuter för att komma. Om det skulle vara skadligt för att det vibrerar så är att köra bil på en oasfalterad väg också skadligt.

Jag kan tänka mig att en massagestol inte får användas pga blodflödet och avfallsämne i kroppen som "lossnar" och en sådan använder man i allmänt lite längre än 2 minuter dessutom!
    En vibrator är lite väl platsspecifik...
    Det är bara mina tankar så jag VET inte om det är sant så klart!

• Anonym (sexrådgivare)

Det är absolut inte farligt för fostret om du skulle använda en vibrator.
    Dessutom är en orgasm som massage för barnet och bif´drar bara till positiva känslor för bebisen.

Svar på tråden Använda vibrator och gravid?????