• Anonym (HJÄLP)

Mitt barns folkbokföring

Jag behöver snabbt få hjälp av någon kunnig

Bor inte ihop med mitt barns pappa och har heller inte gjort det sedan barnet föddes pga bråk. Vi är fortfarande gifta fast jag lämnat in skilsmässoansökan eftersom det begås av 6 månaders betänketid

Har bott med min tonåring och hans pappa och samtidigt stått i kön i över 1 år för att få en till bostad så att jag kunde överlåta min nuvarande till han och dottern vi har ihop.

Nu har jag alltså fått en bostad som jag och min minsta på 7 månader skulle flytta till.
    Jag anmälde flytten till skatteverket MEN fick tillbaka ett brev där det stog att pappan skulle godkänna flytten ! Och det vägrar han ju förstås göra då han vill förstöra mitt liv. Jag skulle enbart flytta 50 meter fr min gamla adress och vårat gemensamma barn har varit skriven med mig sedan han föddes !!!

Nu flyttar de alltså ut mig härifrån men inte mitt barn och han kan inte bo på denna adress då min fd sambo bor här med våran gemensamma tonåring.

Vem ska jag kontakta ?

Vi har gått på samarbetssamtal sedan våran son föddes men det har inte funkat då han skitit i samtalen i flera månader och han bara smutskastat mig.

Ååååh....jag vet inte vad jag ska ta mig till nu. Har kämpat som en galning för att först få en lägenhet och nu får jag inte ta med mitt barn !

Skatteverket ska starta en utredning om vart barnet ska va folkbokförd och pappan sa till mig idag att han ska se till att vårt barn skall bli skriven hos honom och att han ska börja ha barnet fler dagar för att vinna detta !!!

Snälla hjälp mig någon. Jag sitter här med gråten i halsen

• Svar på tråden Mitt barns folkbokföring
  • sophiie

Vad du kan göra är att prata med skatteverket, så kan de nog svara korrekt på dina frågor/funderingar.

Vad jag har hört är att skatteverket folkbokför barnet där den spenderar mesta delen av sin tid.

Varför skulle ditt ex kunna påverka skatteverket? Tror han försöker få dig osäker så du godkänner att barnet blir skiven hos honom.

LYCKA TILL!

• sophiie

från
    www.skatteverket.se/folkbokforing/barnsfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc8000258.html

Barn som har dubbel bosättning

Barn som har dubbel bosättning, därför att föräldrarna inte bor tillsammans, folkbokförs enligt samma regler som gäller för vuxna personer. Föräldrarna kan inte själva - t.ex. genom avtal om underhåll - bestämma var barnet ska vara folkbokfört. Barnets folkbokföring påverkar inte frågor om vårdnad, avtal om boende eller umgängesrätt.

Ett barn som har dubbel bosättning genom att vistas omväxlande hos båda sina föräldrar ska anses ha sitt egentliga hemvist hos den förälder där det tillbringar flest nätter. Så länge en förälder bor kvar i den ursprungliga bostaden bör det förhållandet att barnet tillbringar en natt mer i veckan hos den andra föräldern, inte medföra ändrad bosättning.

När båda föräldrarna flyttat från den ursprungliga bostaden måste en ny bedömning ske av var den övervägande delen av dygnsvilorna tillbringas. Med ursprunglig bostad menas den bostad där familjen senast var folkbokförd tillsammans. Ett barns folkbokföring kan inte enbart ändras på grund av att föräldrarna är överens om var barnet ska vara folkbokfört eller att tingsrätten har bestämt att barnet ska vara stadigvarande bosatt hos en föräldrar, utan hänsyn tas till den faktiska bosättningen.

Regler för var en person ska vara folkbokförd finns i folkbokföringslagen (SFS 1991:481) som riksdagen beslutat om.

• T x 3

Hmm, ingen rolig sits. Tyvärr kan jag inte det här men vill pappan vara pappaledig? Kan du inte kontakta socialen? Du kan polisanmäla din karl för förtal och hot. Det du måste göra är att skriva ner allt han gör som är fel och allt han säger ifall ni inte kommer att kunna lösa detta själva. Helst ska du spela in det på band. Om ni inte kommer överens om hur vårdnaden och umgänget ska vara så beslutas det i familjerätten om jag förstått allt rätt. Jag tror också att det kan vara bra att prata med en kurator/någon på socialen och någon på försäkringskassan. Lycka till.

• VackertVäder

Lugn! Låt inte honom skrämma dig! Så här funkar det:

- om den ena vårdandshavaren inte skriver på flyttändringen, skickars en begäran till skatteverket
    - skatteverket skickar då ett brev till vårdandshavaren som ej skrivit på (minns inte om det även gick till den som skrivit på), med en information om att de fått en flyttbegäran och där de ber personen skriva på och återkomma med svar inom 14 dgr
    - om personen inte återkommer med svar inom 14 dgr el meddelar att han/hon nekar skriva på skickar skatteverket ut nytt brev till båda vårdnadshavare med information om läget och att de påbörjar en utredning som skall ligga till grund för beslutet de tar avs vart barnet skall vara folkbokfört. Båda vårdnadshavare ombeds fylla i ett papper som innehåller frågor om hur mycket barnet bor hos resp förälder, om dagisplats finns mm
    - när utredningen är slutförd meddelas båda föräldrar beslutet samt får 14 dgr på sig att överklaga.

Som regel blir barnet folkbokfört där det tillbringar mest dygnsvila. Om dagisplats finns påverkar oxå.

Blev långt men jag har varit där nyligen och kände själv då att all information man kan få är bra. Jag hoppas att det hjälper!

• Anonym (HJÄLP)

Ok...barnet bor mest hos mig MEN pappan hotade med att han skulle ha barnet fler nätter för att få ta över folkbokföringen

Kan jag neka till detta?

Vi har ALDRIG bott på samma adress med barnet. Hur blir det då ?
    Dagis och skola behöver vi ju inte tänka på då barnet är 7 månader.

Socialen har vi redan haft kontakt med sedan barnet föddes då han ville ha delad boende redan från början. Har ni hört nåt värre ???VV boende från födseln !!! Ni kan ju gissa hur dåligt jag mått hela barnets levnads månader.

Jag har barnet 4 nätter och han 3 nätter !!! Men vissa veckor har han skitit i sitt barn och velat jobba istället.

• T x 3
    Svar på #5
    Oj, jag förstår att du har mått jättedåligt och att du fortfarande gör det. Tycker socialen verkligen att det är bra för ett så litet barn att flytta runt. Kör ni varannan dags principen? De veckor han struntat i sitt åtagande skriv upp de datumen. De kan lätt kollas upp om det tas upp i rätten. Det är en fördel för dig. Jag tycker att ett barn har rätt till sina föräldrar lika mycket men ett litet barn som behöver ammas och närheten till sin trygghet som i början är mamman. Därför att det är hennes röst, hjärtslag och lukt den vänjer sig vid. Er tonåring hur ofta är h*n hos dig? Nej, jag får magont av bara att höra hur du har det. Hur fungerar det för dig ekonomiskt då? Går du och jobbar de dagar han har bebisen? Jag hoppas att ni kommer att finna en lösning.
  • VackertVäder

Frågan är varför han verkar så angelägen om att barnet är folkbokfört hos honom? Är det en ekonomisk fråga el vad? Kan vara lättare att hitta ett bra sätt att bemöta det på om du vet vad det eg handlar om... Sen skulle jag rek att du funderar på varför det är viktigt för dig att barnet är skrivet hos dig så att du har klart för dig hur du skall gå tillväga när du pratar med Familjerätten el soc, för du bör ringa dit.

• Anonym (HJÄLP)

Jag fick inte amma mitt barn för pappan ! Han tog barnet redan när han var nyfödd och gick ut och var borta med barnet i 8-10 timmar i sträck under de 10 dagarna han hade rätt att vara hemma. Soc sa ingenting om det fast det var jag som kontaktade dom.

Jag bor med min tonåring nu eftersom jag precis fått en bostad för mig och mitt lilla barn.Denna bostad som vi bor i nu är MIN men har som sagt skrivit över kontraktet till min fd sambo och våran dotter. Krångligt...jag vet Min tonåring vill fortsätta att bo med sin pappa som är för övrigt en helt underbar pappa för henne

Jag kommer alltså att flytta ut om en månad och kontrakten är skrivna. Dessutom tänkte jag på min son och den lille här på 7 månader när jag valde lägenheten då jag kommer att ha ett varsitt rum till dom medans pappan till min lilla inte har det. Det kommer vara helt nyrenoverat

Ja jag har skrivit upp de dagar pappan inte ville ha barnet och går ensam på samtalen hos familjerätten

Men jag förstår inte riktigt hur de kan tycka att det är ok för VV boende för så här små barn sedan födseln.

Nej...jag jobbar inte de dagar jag inte har barnet för att jag är mammaledig och sjukskriven då jag gått igenom ett h-e med den här mannen. Mkt våld och psykisk misshandel

Jo jag vet vad detta handlar om. Det är just ekonomin för hans del. Han vill ha fullt bostadsbidrag, halva barnbidraget (som han får), dessutom jobbar han nästan dygnet runt. Även svart.

Vi har barnet 4 och 3 dagar i sträck enligt hans önskemål. Det värsta är också att jag måste både lämna och hämta barnet varje vecka även fast vi bara har en resa på 20 minuter mellan våra hem

• sophiie

Det låter som det vore en bra ide att koppla in en advokat om han sätter sig på tvären hela tiden.. en tanke bara

• Anonym (HJÄLP)

Jag tror faktist också det. Orkar inte mer

Svar på tråden Mitt barns folkbokföring