• Oliwa

Ger du alvedon vid tandsprickning?

Jag VET att man inte ska göra det, men nu har jag gjort det igen.. Även vid denna tandsprickning har vår son nämligen fått en jätteblåsa, blivit röd i ansiktet, febrig, gnällig och vill varken äta eller sova. Han tar sig mot munnen hela tiden.

Tycker du att det är ok att ge alvedon i detta läge?

• Svar på tråden Ger du alvedon vid tandsprickning?
  • Ylle

jag har gjort det någon gång. varför ska dom ha ont i onödan?

• Heisan

Jag har alltid gett alvedon när de fått tänder-om de verkat ha ont.. Varför skall de lida i onödan?

Startar på 105,8....-97,9
  • JoiPoi

Jag tycker det är okej om barnet har besvär av det, tex feber mm som du beskriver.
    Sen vet jag folk som ger det för att de ser att det håller på att komma en tand, tex i förebyggande syfte! Det är INTE ok!

• Soffis79

Ja, när han lidit av det och haft ont och haft svårt att sova.

• Dexan

Har barnet feber eller synliga besvär av det så ger jag inte annars..

• carola1977

Vi ger det när vi märker på dottern att hon har det jobbigt. Ibland har vi inte givit när vi lägger henne men om hon då vaknar på kvällen/natten får hon alvedon. Hon får ofta även lite feber vid tandsprickningen.

• Tjohalia

Varför skulle man inte göra det om barnet har ont? Min dotter hade inga problem med tandsprickning, sonen däremot har haft det nån gång (inte med alla tänder han hittils har, men med någon) och då har han självklart fått alvedon. Ser ingen anledning till att barnen ska ha ont i onödan.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • carola1977

Hörde av en kompis att en i hennes mammagrupp blev utskälld av en på apoteket när hon köpte alvedon för att barnet höll på att få tänder. Det var minsann ingen anledning att ge alvedon. Fattar inte varför. Jag brukade själv äta alvedon när mina visdomständer kom för det var inte alls skönt.

• Oliwa

Håller helt med om att man inte ska ge i förebyggande syfte, oftast får dom ju inte så mkt besvär!

Bvc tycker INTE att det är ok. Barnläkaren hävdade att barn inte får feber vid tandsprickning och att man inte ska ge alvedon mot "smärttillstånd" hos bebisar utan läkares föreskrift.

För mig känns det dock som sunt förnuft att ge alvedon så han får vila.

Lite OT, men vad konstigt att en massa föräldrar upplever att barn får feber av tänder men att det inte verkar kliniskt bevisat..

• xenaa

jag gav inget vid först tanden. däremot fick han lite is som han sutta p

♥LEO♥
Svar på tråden Ger du alvedon vid tandsprickning?