• Flutterby

Hur gör er förskola när barnen har födelsedag?

Vår pojke fyller snart tre och jag frågade i dag hur de brukar göra, om man ska ha med något att bjuda på eller så. Fick då höra att de slutat med sådant, förut brukade de fira med kakor, glass etc, men det blev så mycket och ofta, så numera har de skippat allt sådant. I stället får barnet en speciell dag: de får ha en krona på sig och får välja först när det gäller frukt, sånger m.m. och bestämma lekar, sätta sig först när de ska ha mat etc. Jag tycker det låter jättemysigt för barnet och bättre än att bara käka en massa socker.

Hur gör era dagis/förskolor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 22:29
    Men hej-kom-och-hjälp-mig! Den här tråden var inte tänkt som ett inlägg i sockerdebatten, utan var bara en nyfiken undran om hur födelsedagsfirandet ser ut runtom i landets förskolor!

Jag är inte rabiat sockermotståndare, men kan tycker det är ett bra initiativ av dagis att dra ner på sockerkonsumtionen.

Vårat dagis har en "nyttig" profil, med enbart hemlagad, organisk mat, men de serverar även bullar, kakor tårta vid festliga tillfällen, dock inte på föedelsedagarna, för det blev för mycket!

Kan vi skippa själva sockersnacket nu och gå tillbaka till det TS frågade? Dvs hur gör de på era förskolor? Tack!

• Svar på tråden Hur gör er förskola när barnen har födelsedag?
  • AnnaGBG

De käkar socker på vårt dagis. Så mycket man själv vill ta med som förälder. Och det är bra, när någon fyller år skall man äta tårta eller åtminstone glass. Hur ofta kan det bli... max ca 20 ggr om året som ungarna får en glass.

• Analoga

På vår förskola har de också slutat med glass och sånt och tur är väl det - för det skulle ju bli jätteofta annars!

Den som fyller år blir uppvaktad med en liten present, och ballonger så många som de fyller år, samt exempelvis en frukt med ljus i som de får blåsa ut. Födelsedagsbarnet får också sitta i en speciell "Pippi-stol" - och så sjunger de såklart för honom/henne

• Flutterby
    AnnaGBG skrev 2008-02-28 21:38:06 följande:
    De käkar socker på vårt dagis. Så mycket man själv vill ta med som förälder. Och det är bra, när någon fyller år skall man äta tårta eller åtminstone glass. Hur ofta kan det bli... max ca 20 ggr om året som ungarna får en glass.
    Jo, kanske det, men tydligen är det många som fyller nästan samtidigt på våran förskola, så ibland kunde det bli kalas två gånger i veckan. De har en "nyttig" inriktning också, med bara hemlagad, organisk mat och då rimmade det illa med en massa glass och annat. Se'n tror jag inte att ungarna blir utan sådant ändå, de flesta har nog kalas hema också.
  • Familytime

Men snälla nån!! Vad händer med dagens samhälle?? Har de "slutat med socker" på dagis?? Hallå?? Det är ju barn! Jag har faktiskt ingen koll på hur de gör på vårt dagis, jag gör då aldrig nåt. Men jag antar att de käkar socker och att de äter mycket glass! Jag har hört talas om att några på dagis inte får äta socker, inte ens i ketshup och sånt. Nu har det gått till överdrift allt det här!

• Flutterby
    Analoga skrev 2008-02-28 21:38:54 följande:
    På vår förskola har de också slutat med glass och sånt och tur är väl det - för det skulle ju bli jätteofta annars! Den som fyller år blir uppvaktad med en liten present, och ballonger så många som de fyller år, samt exempelvis en frukt med ljus i som de får blåsa ut. Födelsedagsbarnet får också sitta i en speciell "Pippi-stol" - och så sjunger de såklart för honom/henne
    Ja, just det, en liten present skulle han få också!
  • Emlak

Det är olika från kommun till kommun.. Jag jobbar som förskollärare på en privat förskola och vi har månadskalas med glass och frukt en gång i månaden då vi firar alla barn om fyllt år.. samt att när barnet fyller år så sjunger vi "jag må han leva" och så får barnet välja sånger..

Tycker barn är för små eg för att få bli lockade till socker, jag blir arg då jag ser föräldrar köpa läsk till sina barn..

• Emlak

Det är olika från kommun till kommun.. Jag jobbar som förskollärare på en privat förskola och vi har månadskalas med glass och frukt en gång i månaden då vi firar alla barn om fyllt år.. samt att när barnet fyller år så sjunger vi "jag må han leva" och så får barnet välja sånger..

Tycker barn är för små eg för att få bli lockade till socker, jag blir arg då jag ser föräldrar köpa läsk till sina barn..

• AnnaGBG
    Flutterby skrev 2008-02-28 21:41:00 följande:
    Jo, kanske det, men tydligen är det många som fyller nästan samtidigt på våran förskola, så ibland kunde det bli kalas två gånger i veckan. De har en "nyttig" inriktning också, med bara hemlagad, organisk mat och då rimmade det illa med en massa glass och annat. Se'n tror jag inte att ungarna blir utan sådant ändå, de flesta har nog kalas hema också.
    Ah, ja då förstår jag ju att de inte vill att de skall käka glass jämt om de nu är "nyttiga". Vårt dagis är helt normalt.
  • Tant Green

De har fruktfat med tomtebloss och födelsedagsbarnet får en krona, också får alla ballong med sig hem. Förut fick de glass, men en del föräldrar protesterade. Jag tycker det är helt ok att de äter glass på födelsedagarna (det blir 10 gånger/år) men jag tycker inte det är någon katastrof att de inte får glass heller, jag kan ju ge dottern det hemma om jag vill.

• korven72

Dom har lite firande och om man vill så får man som förälder ta med glass eller nåt. Jag är politiskt inkorrekt och tog senast med äckliga spindelmannenglassar som gav alla barnen blåa tungar moohaahaahaa!!!

Svar på tråden Hur gör er förskola när barnen har födelsedag?