Hur gör er förskola när barnen har födelsedag?
Vår pojke fyller snart tre och jag frågade i dag hur de brukar göra, om man ska ha med något att bjuda på eller så. Fick då höra att de slutat med sådant, förut brukade de fira med kakor, glass etc, men det blev så mycket och ofta, så numera har de skippat allt sådant. I stället får barnet en speciell dag: de får ha en krona på sig och får välja först när det gäller frukt, sånger m.m. och bestämma lekar, sätta sig först när de ska ha mat etc. Jag tycker det låter jättemysigt för barnet och bättre än att bara käka en massa socker.
Hur gör era dagis/förskolor?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 22:29
Men hej-kom-och-hjälp-mig! Den här tråden var inte tänkt som ett inlägg i sockerdebatten, utan var bara en nyfiken undran om hur födelsedagsfirandet ser ut runtom i landets förskolor!
Jag är inte rabiat sockermotståndare, men kan tycker det är ett bra initiativ av dagis att dra ner på sockerkonsumtionen.
Vårat dagis har en "nyttig" profil, med enbart hemlagad, organisk mat, men de serverar även bullar, kakor tårta vid festliga tillfällen, dock inte på föedelsedagarna, för det blev för mycket!
Kan vi skippa själva sockersnacket nu och gå tillbaka till det TS frågade? Dvs hur gör de på era förskolor? Tack!