• Anonym

Silverfiskar

När vi flyttade hit för ca 1 månad sedan så såg vi att det finns silverfiskar här. Hade det inte i förra lägenheten!
    Vad kommer dom ifrån? Varför finns dom inte hos alla?
    Ser dom mest i badrummet & äcklas av att gå in där. Ska jag duscha så måste jag kolla noga om det finns nån i badkaret, som idag. Det fanns ingen men när jag duschat klart så satt det ÄNDÅ en på ena kanten. jag hade alltså suttit PÅ den nästan!!
    Hur får man bort dom??

• Svar på tråden Silverfiskar
  • werner

Det är ganska vanligt att det finns silverfisk där det är fuktigt, som i badrum (och kök). Det du kan göra är att göra ordentligt rent och att göra det ofta. Då finns det inte så mycket för dem å äta...(äter bla tvålrester, mikroskopiska alger och papper...) Gör även rent avloppsbrunnen. Då ska du nog se att de försvinner så småningom. Är de riktigt många å äckliga kan man använda myrr (insektsmedel) mot dem...

Lycka till!/Åsa (som lyckats få ihjäl alla sina silverfiskar)

• Kajsan

Det läskigaste är att du satt rubriken under "kroppsligt".
    Usch! nu kliar det överallt här

Dränk in avloppsbrunnen och golvet med klorin och låt det verka.
    Sen dör de nog.... *mörda mörda*

• Cammo

Du måste ta kontakt med en saneringsfirma. En kompis till mig hade oxå sånna äckliga kryp, började i badrummet sen vart det oxå i köket. Saneringsfirman sa att ser man 1 finns det miljoner! Dom sprider sig oxå via avloppsrören odyl. *Hua*

• clara02

Jag köpte nått som skulle ta bort blomflugor som fungerade på silverfiskar jag städade badrummet jättenoga sen sprayade jag med flug medlet runt alla kanter och i hörna. tror att de hette pyrex.

• Signatur

Hade också problem i förra lägenheten. Det gäller att lista ut var de tar sig in och var de bor och sedan täta där. I gamla lägenheten bodde de under golvlisten vid dörren. Så jag sprutade insektsmedel i hela badrummet (och speciellt där jag sett dem) och tätade efter det. Sedan såg jag inte till en enda.

Har man massiva arméer silverfiskar bör man ta kontakt med anticimex (de har många tips, men brukar inte kunna göra så mycket mot silverfiskar). Många bostadrättsföreningar och hyresvärdar har kontrakt med anticlimex, så hör med den som är ansvarig där du bor.

• anna25

Jo, de är ju lite äckliga om de blir riktigt många... Men se det så här: Silverfiskar (liksom spindlar) är faktiskt ett tecken på att man bor i ett friskt hus. Om det t ex finns mögel flyr de små rackarna fältet

• delphy

Jag har hört att man ska se silverfiskar som nåt positivt... men kommer inte ihåg anledningen.
    Har sett några st i mitt badrum men det har varit när jag precis tänder lampan.... då springer de å gömmer sig. Har inte sett några på länge nu. Kan de ha försvunnit av sig självt???

• SSS

jag hade en silverfisk i min förra lägenhet. Har dock inte haft något mer problem med de små krypen, öppnar alltid badrumsdörren / fönstret efter duschning så att fukten försvinner.

Jag får in spindlar istället. Hmmm......? Kanske spindlarna äter upp silverfiskarna??? Nej , har nog klarat mig ganska bra mot spindlar nu sista tiden...........KÖP INSEKTSMEDEL!!! Superbra!

• Alsephine

Jösses. Vi hade pälsängrar i vår sista svenska lägenhet - liknande silverfiskar fast svarta. YUK! Inte förrän vi var på väg ut kom Aniticimex... Om du inte får bort eländet med Myrr e dyl rekommenderar jag att du tar kontakt med A. Å det snaraste. Kram och lycka till.

• Åse

Anticimex!

När jag flyttade in i min första lägenhet så var det fullt
    av silverfiskar i köket (lådor, skåp, golv). Jag höll på att
    svimma av äckel.

Jag ringde Anticimex direkt och dom kom och sprejade nåt
    i hela köket som skulle ligga kvar i ca 1 vecka.
    Efter detta såg jag aldrig några flera kräk.

Lycka till!

Svar på tråden Silverfiskar