rostiga bilar??
jag undrar om myten stämmer, rostar Saab bilarna mer än nån annan?
jag undrar om myten stämmer, rostar Saab bilarna mer än nån annan?
Nej det gör de inte.
Alla bilar har sjukdomar, likaså rosksjukdomar.
Du har ju svaret i frågan "myt".
Det fanns en gång, måste ha varit på 70-talet när saab gick till en annan rostskyddsmetod eller var det lackmetod och den nya metoden var inte riktigt utprovad. Det blev något eller några år innan dom löste detta. Kanske var det därifrån det kommit?
Idag finns det dock oberoende tester på bilar och Saab brukar (sen början på 90-talet) hamna högt upp = bra. Volvo likaså. Var det inte S80 som var exeptionellt bra?
Av en Svensk leverans Fordar tillverkade i Tyskland någon gång på 70-talet finns det inte många kvar. Ford hade börjat med vax, ett toppenskydd. Men Svenskarna tittade under, såg att fabriken glömt rostskyddet och körde på svart tectyl. De täppte samtidigt igen alla dräneringshål och rosten fäste bra...
Brassilenbyggda fordar från 80-talet rostade bra, vet inte varför. De hade många andra problem också.
När Chrysler PT Cruiser kom läste jag i något biltest att de inte hade något rostskydd alls utöver lacken!
SAABs problem ovan, det går nog att räkna upp för de flesta fabrikat ifall man är insatt.
Vi kör en 92:as 9000 för tillfället och den är näst intill rostfri.
Har trist nog inte upplevt något annat bimärke än DeLorean som inte rostar. Denna var byggd i sk rostfritt stål....Alla andra rostar i princip lika mycket. Välskött bil håller banne mig i både 20-30 år. misskött försvinner och blir en hög skrot inom mindre än 10.
Sambon är bilplåtslagare och för honom är det bara Saab som gäller (det har visserligen inte med just rost att göra). Han beklagar sig ständigt över Ford och Mercedes (nästan nya) som de får in massor av som behöver få sönderrostade dörrar m.m bytta.
"Har trist nog inte upplevt något annat bimärke än DeLorean som inte rostar. Denna var byggd i sk rostfritt stål"
Det kallas ofta rostfritt, mer rätt är syrafast eller rosttrögt. Även rostfritt rostar, men det är mer svårstartat. Alla små rostfläckar på bilen beror oftast på alla dessa asfaltsfläckar på bilarna. Asfalten som stänker upp innehåller partiklar från dubbarna, de rostar och äter hål på lacken för att sedan fortsätta in på plåten. Även aluminium (Som också är "rostfria") har samma problem. Ställ en blöt konservburk på rostfria diskbänken, stänk dit lite vatten när det börjar torka. Efter några dagar eller veckor har den börjat smitta av sig på diskbänken. Skynda på processen med lite salt. Redan efter några timmar kan det vara fläckar som är svåra att ta bort.
Ett annat problem är klantiga bilplåtslagare. Man ska ha en lokal med komplett verktygsuppsättning för svart, rostfri respektive aluminiumplåt. Att ta med sig verktyg från någon av de vita verkstäderna till den svarta är inga problem om de sedan stannar där. Men att ta från svart till vitt är inte så bra om man inte vill att de rostfria bilarna ska rosta.
Man MAG-svetsar i svart plåt och MIG-svetsar i vit plåt. Samma sak där. Går man från MIG till MAG är det bara att byta tråd och gas. Från MAG till MIG måste man minst byta slangpaket och matarrullar också, helst ha två maskiner. Köra aluminium och rostfritt med samma slangpaket och rullar går bra.
Vit plåt = Aluminium och syrafast.
Svart plåt = Järn/stålplåt.
"Han beklagar sig ständigt över Ford och Mercedes (nästan nya) som de får in massor av som behöver få sönderrostade dörrar m.m bytta."
Av de bilmärken jag har sett nylevererade till ÅF, innan leverans till första kund kan jag säga en sak i varje fall. Ford har mest rost på chassiet.