• 40 plus

Katten skrapar och skrapar i govet.....

Har ett problem som jämfört med andra problem kan tyckas futtigt.

Stort eller litet problem, så skrapar vår kattunge (ca 18 v) i golvet i det oändliga!! Hon håller oftast på i 1-2 minuter och flera ggr per dag. Vi har ett nylagt trägolv och inte vet jag om det till slut kan bli repor i golvet. (fast det kanske är en fånig oro). I alla fall är det lite störande när hon gör så hela tiden!

Mest kanske jag lider eftersom hon inte tycks gilla maten, för hon nosar oftast bara på den och så sätter hon igång med sitt skrapande!! (äter förstås litegrann ibland)
    Tror det är 3:e eller 4:e sorten vi har köpt hem nu, men hon äter bara när hon blivit vrålhungrig verkar det som.
    Den mat hon verkar gilla mest är lightmaten som vi ger vår vuxna, lite överviktiga katt. Försöker ta bort den, för jag tror hon behöver kattungematen, men den vill hon ju inte ha. Tror ni att det gör något om hon äter lightmaten?

Tänker att det åndå måste vara bättre om hon får i sig nånting. Men samtidigt har jag hört att hon då inte får i sig tillräckligt med näring, kan det stämma?

Sammanfattningsvis undrar jag om man på nåt sätt kan få katten att sluta skrapa eller är det ett beteende som hon måste få ha?

Sen undrar jag om kattungen får äta lightmaten som jag ibland inte hinner ställa undan efter vår vuxna katt?

• Svar på tråden Katten skrapar och skrapar i govet.....
  • MaijaO

Hon dör ju inte om hon råkar smaka lite på lightmaten men det är absolut inte lämpligt som basfoder till henne. Och vad jag tror att hon försöker göra är att gömma maten, gräva över den helt enkelt. Lägg lite servetter runt matskålen så att hon har något verkligt att täcka över maten med så kanske hon nöjer sig sedan, och hon äter när hon blir hungrig.

• Susiepie

Ja jag tror inte det 'r någon fara, min skrapar så fort dom dricker lixom gräver fram vattnet, samt att är det något dom itne gillar så gräver dom ner det med att krafsa! :)

Och att äta lightmaten är inte farligt bara man ser till att kissen får i sig vad den behöver på sidan om då :)

Våran älskade familj Stoffe Susie Makke och Lillibebis
  • sydneygirl

Mina katter "gömmer" ofta maten. De springer fram och slänger sig över maten, men sen efter några tuggor så ska maten "gömmas" för att ätas senare. De kan "gräva" en bra stund.

Så det behöver inte betyda att katten inte gillar maten, iaf gör det inte det för mina. Men iofs äter de ju en bit innan de gräver, kanske annat om de direkt skulle försöka gräva över maten. Kanske din katt gör det eftersom hon gillar den andra maten bättre?

Och det var precis samma när vår yngsta katt var mindre - hon ville bara äta den stora kattens foder och den stora ville istället ha kattungematen. Så det var lite trixigt, men när lillkatten var 7 månader så gick vi över till vuxenkattmat. Men försöker mixa ner lite kattungemat så hon får i sig lite mer näring. 

• rött och guld

mina katter "skrapar" mest i hallen
    då vet jag att det är dags att städa, för de gör det när de tycker det är smutsigt.

• emeliasmamma

Ställ skålen på ett underlägg så hon inte skrapar på golvet...

• 40 plus

Tack för era svar!

Kul idé med servetterna. Det ska jag testa! Flört
    Skönt i och för sig att lightmaten inte gör någon skada. Fast i slutändan gör det ju det, om hon får i sig för mycket så hon inte vill ha sin mat.

Vad kör ni med för märke?
    Kanske onödig fråga för smaken är väl som baken.
    Men dom som jag har testat är Royal Canin, Nutro, Iams och ett till som heter Pro....nånting tror jag.

emeliasmamma: Jag har faktiskt ställt skålen på en plåt, i väntan på att vi ska köpa nåt snyggare. (nåt genomskinligt, typ som man har under diskmaskin - fast mindre).
    I alla fall krafsar hon bredvid plåten......det känns väl bättre för henne antar jag....

• 40 plus

rött och guld: Oops.....tänk om hon tycker det är dags att städa!!
    Känner själv att det är dags för ett ryck med dammsugaren. Får väl se om det blir bättre...Glad

Svar på tråden Katten skrapar och skrapar i govet.....