• storasyster o lillebror

efterlyser recept med lax i ugn!

Någon som har ett gott recept med laxfile som man kan göra i ugnen?

• Svar på tråden efterlyser recept med lax i ugn!
  • Linda365

Jag brukar pensla med lite olivolja,krydda med citronpeppar och vitlök och lite salt. In i ugnen 200 grader 15-20 minuter,servera med klyftpotatis och romsås. Enkelt och gott.

• DropDeadUgly

kläm ut en citron över fisken, salta, peppra. strö ett tunt lager ströbröd över och så in i ugnen 200 grader c:a 20min (beroende på hur stor bit fisk du har). tag ut fisken och häll över grädde (riktig vispgrädde), in i ugnen igen c:a 10 min.

Servera med nyklippt dill över fisken och kokt potatis. En smarrig sallad till är gott

• lokacitron

Lax med citron & örter i ugn
    För 4 personer.

Enkelt och gott! Lågt GI-värde har det åxå!

Ingredienser
    4 laxfiléer
    1 citron
    lite olivolja
    olika basilikablad
    salt och peppar

Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxbitarna på folie i en ugnsfast form, antingen alla i en eller var för sig. Häll olivolja över, lägg på citronskivor, basilikablad och salta och peppra. Vik ihop folien och ställ in i ugnen ca. 15-20 minuter.

Servera med bulgur och en klick crème fraiche.

• Emmies mamma

Det här receptet har jag hämtat från ica.se. En favorit här hemma som till och med maken, som inte gillar senap, tycker mycket om. Jag brukar servera pressad potatis till.

Portioner: 4

2 dl crème fraiche
    2 msk fransk senap
    2 msk vitt vin
    1 msk honung
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    600 g laxfilé (utan skinn och ben)
    vildris
    wokgrönsaker

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    Blanda samman crème fraiche med fransk senap, vitt vin, honung, salt och vitpeppar. Lägg laxfilén i en ugnssäker form. Bred över crème fraicheblandningen. Tillaga i 225°C, ca 20 min.

Servera laxen med vildris och frästa wokgrönsaker.

• Evilhoney

Vi brukar bara salta och sätta citronpeppar och sen pesto över laxen och sen in i ugnen. Enkelt och gott!

• Helenapena

Har ett superenkelt och supergott recept!!!

Köp en burk grön pesto och klicka ut peston på de tinade laxbitarna, in i ugnen på ca 200 grader i 20 min. Servera med pasta/potatis och Creme bonjours gräslök/charlottenlök creme fraiche.
    Enkelt och såååå GOTT!!!!!!

• wanjis

Lax med pesto!

För 4 personer.

Ingredienser
    4 laxfiléer
    1 burk pesto
    citrompeppar efter smak

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg laxbitarna i en ugnsfast form.
    Peppra ev med lite citronpeppar men var försiktig så det inte blir för mycket.
    Lägg på peston på filebitarna så de blir täckta.

Skuts in i ugnen ca 15-20 minuter.

Om mina pojkar 7 och 6 år får bestämma mat så är det detta de önskar.

Servera med ris och sallad.

............mmmmmm vad hungrig jag blev. det blir detta på lördag tror jag.

• limefrukt

Salta och peppra filén. Snitta sen små snitt i köttet och kläm ner bitar av ädelost. In i ugnen och låt osten smälta och fisken genomsteka. Om man vill gör man en "sås" ytterligare av mer ost som smälts i kastrull tillsammans med grädde. Det häller du över hela filén när det är en liten stund kvar av ugnstiden.
    Jag tycker det är supergott, och det brukar uppskattas när jag bjuder andra på det!

• supersemlan

Ååå, gissa om jag har ett gott recept! Efter ett program med nakne kocken.

Lägg filén i en ugnsform, salta och peppra, och lägg vid sidan om laxfilén grönsaker: körsbärstomater, grön sparris och urkärnade kalamataoliver, lägg sardellfiléer över och skjuts in i ugnen. Servera med gott bröd och hemgjord aioli - Jamie Oliver gjorde basilikaaioli, dvs han stötte basilikablad och vitlöksklyfta tillsammans och använde sedan bara olivolja. Jag tyckte inte att den blev så god så jag brukar göra "vanlig" aioli (utan basilika) med bara en del olivolja, resten rapsolja för en lite mildare smak.

Jag brukar använda en långpanna och klä den med aluminiumfolie så att det blir två delar - underlättar disken och så blandar inte fiskfett och grönsaksspad ihop sig, om man är lite kinkig...

Och så brukar jag blanda i fler grönsaker, röd paprika t ex blir ju supergott i ugnen, och ibland champinjoner, kanske rödlök också. Kalamataoliverna, körsbärstomaterna och sardellerna måste vara med dock.

Det är också gott att servera ugnsbakad laxfilé ihop med couscoussallad med fetaost, rödlök, oliver, soltorkade tomater, ruccola och andra gosaker i.

• storasyster o lillebror

Alla recept verka till att vara goda..tack  alla för hjälpen

• Zarah

Jag brukar tina laxbitarna sedan lägger jag tomatpesto och citronsaft över bitarna. In i ugnen, sedan gör jag en sås på creme fraiche, tomatpesto och pressad vitlök. Till detta serverar jag pressad potatis eller pasta. Jättegott!!!!!!!!

Svar på tråden efterlyser recept med lax i ugn!