Svar på #12
SVSH skrev 2008-02-29 12:11:35 följande:
Men jag menar,om vårat badrum är i extra dåligt skick i förhållande till de andra lägenheternas, borde inte vi då få en lägre avgift?Tänk o mdet inte blir något stambyte, ska vi då dras med ett taskigt badrum "bara" för att nuvarnade värden inte ville renovera?
Det är prescis detta jag menar i det jag skrev. När ni blivit en förening så kan ni inte "kräva" en lägre avgift av föreningen, för föreningen är inte någon annan utan föreningen är NI tillsammans med era grannar.
När man köper en hyresrätt som omvandlas så anlitar man expertis så som appapp2 skriver. Till sist får man ett pris av den nuvarande ägaren. Kort sagt kan man sedan säga att föreningen betalar en del och de boende en del. Vi säger att hela erat hus är på 1000 kvm, er lägenhet är på 100 kvm och det begärda priset 10 miljoner, det vill säga priset per kvadratmeter blir då 10000:-. Ert pris blir då 10000:- x 100 = 1 miljon.
Föreningen betalar för gemensamma utrymmen, tex trapphus, tvättstuga & källare/vind, vi säger att det också blir totalt 100 kvm. Då har föreningen också lån på 1 miljon. Men det är då ett gemensamt lån som ni och era grannar ska betala på - det är ju era gemensamma utrymmen.
Så en del av den månadsavgift som ni kommer att få betala varje månad är betalningen på det gemensamma lånet, och resten är underhållskostnader för tex städning, försäkringar, sophämtning, underhåll, snöskottning mm.
Men så fort ni har köpt så är lägenheten er, och bara er. Ev. skador och sådant som ni kommer på i efterhand kommer bara att vara ert ansvar och föreningen har ingenting med det att göra.
Den besiktning som utfördes i vårt hus innan försäljning var mer för att fastställa om priset var skäligt. Det skedde ingen noggrann besiktning av varje lägenhet, men det kanske kan vara olika.
Vill ni då förhandla så är det den nuvarande ägaren ni ska förhandla med, men jag vet egentligen inte hur sånt funkar.
Ombildningskonsulten var i vårt fall mest intresserad av att slutföra affären så att han fick ut sina pengar, men det finns säkert de som är bättre. Det säkraste för er är nog att göra en egen besiktning, men ombildningskonsulten (tex) borde kunna svara bättre på den frågan.