• SVSH

Ev. köpa bostadsrätt men badrummet är i dåligt skick!

Vår hyresrätt ska eventuellt ombildas och vi får då möjlighet att köpa den.
    Badrummet är inte renoverat sedan huset byggdes på 1950-talet och har ett antal brister (allmänt ofräscht, sprickor i kaklet, rost i badkaret, spricka i handfatet, fogar som lossnat mm).
    Nuvarande hyresvärden har tittat på badrummet och sa att inget kommer att göras innan den ev. försäljningen, ex. ett stambyte görs i så fall efter försäljningen om föreningen beslutar om detta.

Om det blir en försäljning och om vi vill köpa, kommer vi detta då att bli dyrt för oss eller betalar föreningen för det dåliga skicket?

• Svar på tråden Ev. köpa bostadsrätt men badrummet är i dåligt skick!
  • jummie

Själva badrummet får ni nog fixa o bekosta själva men stambyten brukar nog förenignen stå för då det inte går att göra bara för ett badrum.

Sen finns det ju in idé med att inte fixa badrummen innan ett stambyte..

• mammas skatt
    jummie skrev 2008-02-29 11:25:38 följande:
    Själva badrummet får ni nog fixa o bekosta själva men stambyten brukar nog förenignen stå för då det inte går att göra bara för ett badrum.Sen finns det ju in idé med att inte fixa badrummen innan ett stambyte..
    Håller med ovanstående men när man köper loss en hyresrätt på det viset så får man dom ju ofta till mycket förmånliga priser, vilket gör att det lönar sig att då renovera badrummet efter stambyte.. köpa en färdigrenoverad bostadsrätt är troligtvis inte billigare beroende på var ni bor.. Stambyte står föreningen för och man får då ett standardbadrum utan kostnad, (ibland sker en höjning av månadsavgiften beroende på föreningens ekonomi) och vill man ha något särskilt så står man själv för mellanskillnaden.. Jag tror man brukar säga ca 60 år mellan stambytena så det borde snart vara dags.. Bara att kolla med föreningen om något är planerat..
    Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Soul

Tänk på att om det är något allvarligt fel i badrummet kan ni själva bli ansvariga för att betala det om ni inte har kollat upp det innan köpet. Hade några vänner som köpte sin hyresrätt och strax efter visade det sig att det badrummet var fuktskadat. Då det under badkaret fanns hål i mattan ansågs de själva ansvariga och fick stå för hela kostnaden. De ansåg att det var ett dolt fel som de inte kunde upptäcka, men rent juridiskt borde de tydligt kollat under badkaret och sett att mattan var skadad innan köpet. Det blev väldigt dyrt för dem i slutänden.

• mammas skatt

Det är ju i slutänden ingen stor kostnad att ta dit en snubbe som kollar så det inte är fuktskadat. Som sagt man kan göra ordentliga vinster på att köpa loss sin hyresrätt..

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Rapunzella

Alla föreningar betalar inte ett standardbadrum vid ett stambyte - det är helt upp till den enskila föreningen.
    Troligen kommer månadsavgiften att höjas efter stambytet, så det gör ni klokt i att räkna med redan från början. Och som någon skriver ovan, det är ju absolut inte någon idé att börja renovera ett badrum nu om det kanske blir stambyte snart - det är som att kasta pengar i sjön.

Glöm inte heller att när ni blir en förening så är föreningen inte samma sak som den gamla hyresvärden. Det som förut var "någon annan" som betalade (= hyresvärden), det blir istället ni själva som betalar tillsammans med era grannar - det är NI som är föreningen nu, och alla utgifter som föreningen har får ni själva hjälpas åt att betala.

Det är ofta det blir lite oklart med den frågan när hyresrätter går över till bostadsrätter.

• SVSH

Okej.
    Babkaret är av gammal modell, fastkaklat i väggen så det går inte att titta under.
    Men det var bla av denna anledningen som jag undrade,
    tänk om man köper loss lägenheten och sen märker man att den tex har fuktskador!!

Silikonlisten som ligger mellan kaklet och badkarskanten har en massa mörkgrå prickar, ser lurvigt ut men det känns inte ocg går inte att gnugga bort. Flera kakelplattor har dessutom börjat luckras upp vid silikonlisten så små flisor lossnat.

Jag är faktiskt orolig för att detta kan innebära fuktskada men vad gör man om den nuvarande hyresvärden (privat sådan) inte vill åtgärda badrummet för han har nog bara i tankarna att sälja huset?
    FÖrstår att det inte är så stor idé att renovera först och sedan stambyta men man vill ju inte stå där med kostnaden själv sen om man hade haft rätt att få detta betalt av nuvarande hyresvärd.

Oj, vad långt det blev..!

• appapp2

Det kan ju dessutom vara värt att tänka på att alla badrum förmodligen är i samma skicka, så för föreningen (dvs du och dina grannar) kan det bli en hög kostnad för att fixa, vilket såklart ska avspegla priset på fastigheten.

• appapp2

Kakelplattorna är inte en del av fuktskyddet, därempt är de till för att skydda fuktspärren under.

Innan föreningen köper huset måste alla lägenheter besiktas och fastighetens skick i övrigt måste fastställas. Detta ska vara dokumenterat i köpehandlingarna.
    Jag kan tänka mig att juridiken skiljer en hel del när det är en förening som köper, alltså är det viktigt att göra en ordentlig kontroll innan. Detta ska såklart göras av er förening mha av en besiktningsfirma. Har ni bildat förening? Har ni anlitat ombildningskonsult?

• SVSH

Nej,
    nuvarnade hyresvärd nämnde bara för mig i förbifarten när han var här och tittade på badrummet att vi eventuellt kommer att få erbjudande om att köpa, ingenting klart alltså!

Ber om ursäkt för alla frågor, jag är helt ny på området, och tack för alla svar!

Menear ni att vi inte ska försöka få nuvarnade hyresvärd att renovera något utan vänta in en eventuell försäljning och vid denna se till att badrummet gås igenom ordentligt?
    Om vi då väljer att köpa, ska vi se till att få ett extra bra pris eftersom skicket är dåligt eller hur fungerar det?

• appapp2

Det är väl inget konstigt att du undrar... Det är ju ofta en stor affär.

Alltså, första steget är att bilda en bostadsrättsförening. Dvs di och dina grannar gemensamt. Här är det en fördel om något som är kunnig och/eller intresserad är med och leder, för det är en hel del jobb och rätt mycket att sätta sig in i.
    Beroende på var ni bor är sedan frågan om ni ska ta in extern hjälp för att sköta hela uppgörelsen, eller bara i de fall det behövs (besiktning).

Sedan kommer en förhandling mellan hyresvärd och förening om priset på huset. Eftersom ni besiktat vet ni alla skavanker och det kommer såklart påverka slutpriset. Här är det nog återigen lämpligt att ha en van person inblandad. Att se till att få "extra bra pris" är väl poängen, men det är inte som att pruta på en bil

• appapp2

Vill nuvarnade ägare sälja är det nog svårt att få till en badrumsrenovering och är stambyte aktuellt är det nog ännu svårare. Ett stambyte brukar dessutom betyda avsaknad av badrum i runt en månad (eller?).

• SVSH

Men jag menar,
    om vårat badrum är i extra dåligt skick i förhållande till de andra lägenheternas, borde inte vi då få en lägre avgift?
    Tänk o mdet inte blir något stambyte, ska vi då dras med ett taskigt badrum "bara" för att nuvarnade värden inte ville renovera?

• appapp2
    SVSH skrev 2008-02-29 12:11:35 följande:
    Men jag menar,om vårat badrum är i extra dåligt skick i förhållande till de andra lägenheternas, borde inte vi då få en lägre avgift?
    Nej. Möjligen ett lägre inköpspris. Avgiften går till driften av fastigheten.
    "Tänk o mdet inte blir något stambyte, ska vi då dras med ett taskigt badrum "bara" för att nuvarnade värden inte ville renovera?"
    Detta måste såklart klargöras i detalj INNAN ni köper lägenheten. Annars kan det i värsta fall bli som du säger. Om nu ert badrum är i väsentligt sämre skick än övriga, måste ju det ha en orsak. Tänk på att ni är ersättningsskyldiga för onormalt slitage.
  • SVSH

Vi har nyligen flyttat in så det såg ut så här redan innan.

• appapp2

ok.
    är du SÄKER på att ert badrum är i mycket sämre skick än övriga lägenheter? I så fall skulle jag prata med värden och om nu ombildning är på g se till att det märks på det priset ni betalar för just er lägenhet i förhållande till övriga.

• SVSH

Jättetack för alla svar!
    Vi får väl se hur det blir framöver.

• Rapunzella
    Svar på #12
    SVSH skrev 2008-02-29 12:11:35 följande:
    Men jag menar,om vårat badrum är i extra dåligt skick i förhållande till de andra lägenheternas, borde inte vi då få en lägre avgift?Tänk o mdet inte blir något stambyte, ska vi då dras med ett taskigt badrum "bara" för att nuvarnade värden inte ville renovera?
    Det är prescis detta jag menar i det jag skrev. När ni blivit en förening så kan ni inte "kräva" en lägre avgift av föreningen, för föreningen är inte någon annan utan föreningen är NI tillsammans med era grannar.

När man köper en hyresrätt som omvandlas så anlitar man expertis så som appapp2 skriver. Till sist får man ett pris av den nuvarande ägaren. Kort sagt kan man sedan säga att föreningen betalar en del och de boende en del. Vi säger att hela erat hus är på 1000 kvm, er lägenhet är på 100 kvm och det begärda priset 10 miljoner, det vill säga priset per kvadratmeter blir då 10000:-. Ert pris blir då 10000:- x 100 = 1 miljon.

Föreningen betalar för gemensamma utrymmen, tex trapphus, tvättstuga & källare/vind, vi säger att det också blir totalt 100 kvm. Då har föreningen också lån på 1 miljon. Men det är då ett gemensamt lån som ni och era grannar ska betala på - det är ju era gemensamma utrymmen.

Så en del av den månadsavgift som ni kommer att få betala varje månad är betalningen på det gemensamma lånet, och resten är underhållskostnader för tex städning, försäkringar, sophämtning, underhåll, snöskottning mm.

Men så fort ni har köpt så är lägenheten er, och bara er. Ev. skador och sådant som ni kommer på i efterhand kommer bara att vara ert ansvar och föreningen har ingenting med det att göra.

Den besiktning som utfördes i vårt hus innan försäljning var mer för att fastställa om priset var skäligt. Det skedde ingen noggrann besiktning av varje lägenhet, men det kanske kan vara olika.

Vill ni då förhandla så är det den nuvarande ägaren ni ska förhandla med, men jag vet egentligen inte hur sånt funkar.

Ombildningskonsulten var i vårt fall mest intresserad av att slutföra affären så att han fick ut sina pengar, men det finns säkert de som är bättre. Det säkraste för er är nog att göra en egen besiktning, men ombildningskonsulten (tex) borde kunna svara bättre på den frågan.
Svar på tråden Ev. köpa bostadsrätt men badrummet är i dåligt skick!