• MansonDust

Hälla i avhärdningssalt i diskmaskinen - hjälp !

Jag har en Ariston LS 620T.

Jag vet var man häller i saltet, har skruvat av ett lock med just "SALT" på. Men i hålet är det massa vatten, upp till kanten.
    Jag har öst ur det jag kunde med en sked ( ) & har känt efter hur djupt det är ner med den & det är nästan ända ner liksom.. ska jag bara hälla i salt där ? Hur mycket ? (Har ingen manual då den var här då vi köpte huset)
    Var tar saltet vägen ? Det är ju bara vatten där i hålet.. Inte smutsigt, kanske jag bör påpeka. Det var helt klart. Har iofs nyss haft maskinen igång.

Anyway.. HJÄLP !

• Svar på tråden Hälla i avhärdningssalt i diskmaskinen - hjälp !
  • biaw

du ska hälla saltet i vattnet. om det inte var vatten skulle saltet fräta på väsentliga delar av maskinen. dvs saltet löses upp av sig själv i vattnet..

• sahara

Det ska vara vatten där du häller i saltet.
    Fyll upp så det nästan blir fullt.Det går i ganska mycket.1-2 liter minst.

• MansonDust

Jahaaa.. Okey, typ hela kartongen då blir det ju. Bara rädd att det ska bli för mycket & så pajjar hela skiten.

• johandra

nej då,ös i bara...men gör det precis innan du ska diska för minsta lilla som hamnar utanför kan fräta sönder maskinen...Så står det i våra instruktioner iaf!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • AnnaGBG
    johandra skrev 2008-02-29 17:40:50 följande:
    nej då,ös i bara...men gör det precis innan du ska diska för minsta lilla som hamnar utanför kan fräta sönder maskinen...Så står det i våra instruktioner iaf!
    Så står det i vår också. Vi har iofs en Siemens... Saltet tränger ju bort vattnet efterhand du häller.
Svar på tråden Hälla i avhärdningssalt i diskmaskinen - hjälp !