• Fru Mumin

Trädgårdsarbete och jord när man är gravid???

Funderar på hur jag ska göra...nyligen köpt hus med trädgård där mycket trädgårdsarbete finns att göra bl.a vända jord och rensa mossa. Hur går det ihop om man är gravid? Räcker det med handskar eller ska man undvika det helt????

• Svar på tråden Trädgårdsarbete och jord när man är gravid???
  • Sencha

Varför skulle du undvika helt? Är det toxoplasmos du tänker på, så tycker jag det räcker bra med att tvätta händerna ordentligt efteråt. Inga jordiga fingrar i munnen

Sedan är det ju olika hur mycket fysiskt arbete man mäktar med och hur mycket magen är i vägen.

• Syss Inha

Handskar är bra, men känner du dig osäker tycker jag inte du ska chansa.
    Hälften sitter i huvudet, kan vara skönt att reducera oro, man
    har tillräckligt att oroa sig för som gravid.
    Tydligen ska man inte som gravid tömma kattsandslådor t.ex, och man vet ju aldrig ifall några grannkatter varit i er trädgård och... hmmm... hälsat på, så det kanske kan vara en tanke också.

Själv grävde jag som tusan i trädgården i v.15 och ingenting har hänt mig veterligen, är nu snart i v.39
    Fast till skillnad från dig så visste jag inte om ev fara.

Kan gå bra alltså, gör det som känns bäst för dig

• angelcry

Hade inte en aning om att det kunda vara farligt. jag har rensat som en tog i flera dagar nu.
    Kanse borde använda hanskar isf då men tycker dom bara är i vägen

Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.
  • TheMilky

Sunt förnuft kommer du långt med. Du slickar ju knappast av jorden från händerna eller hur?
    Jag har målat med lackfärg och grejat med jord och bökat runt, är i v.36 nu. Man får som sagt var använda förnuftet. Som med lackfärgen där, har du bra ventilation så är det ok, det ska du förövrigt jämt ha.

Svar på tråden Trädgårdsarbete och jord när man är gravid???