• ananda74

Får man sämre immunförsvar när gravid? Jag har en influensa som aaaaaldrig går över!!

Är det så att ens immunsförsvar blir sämre när man är gravid. jag blir aldrig frisk från denna förkylning/influensa eller vad det nu är. har varit sjuk i en vecka nu och det brukar jag aldrig vara. hur upplever ni andra det med sjukdomar under graviditeten? är det lättare att bli sjuk/svårare att bli frisk?

• Svar på tråden Får man sämre immunförsvar när gravid? Jag har en influensa som aaaaaldrig går över!!
  • Lilla i

Jag tycker inte att jag oftare blir sjuk däremot blir jag aldrig av med det jag får. Speciellt förkylningar har en tendens att fastna. Immunförsvaret är påverkat när man är gravid + att jag har gravidnästäppa oxå. Det gör ju att förkylningen kan kännas ännu längre och segare.

• Birgitta2

Jag upplevde att det tog låååång tid att bli frisk från förkylningar etc när jag var gravid. Så visst är nog immunförsvaret påverkat.

• Sencha

Det sägs väl att man under graviditeten har försämrat immunförsvar. Detta för att kroppen inte ska stöta bort det där främmande som finns i livmodern (Barnet är ju en främmande kropp.)

Förra graviditeten tyvkte jag att jag åkte på allt! Den här gången tycker jag *peppar peppar* att jag är mindre sjuk än jag brukar.

• Flickan och kråkan

Ja det har man. Jag gick till en läkare för jag trodde jag fått halsfluss, men det var bara en helt vanlig halsinfektion som helt enkelt blivit värre och mer utdragen pga av graviditeten. Helt normalt enl. läkaren.

• ananda74

OK, det känns ju..hmmm..."bra" att det är normalt men tråkigt att behöva vara sjuk hela tiden i 9 månader. får försöka hålla mig borta från sjuka människor i framtiden.

• ananda74

Bara det inte är farligt för fostret om man är sjuk hela tiden, men det borde det väl inte vara.

• Flickan och kråkan

Det är ingen fara. Du blir sjukare därför att din kropp, när du angrips, lägger allt krut på att skydda lillpyret...så egentligen är det ju bra att man som mamma blir lite sjukare än man brukar (om man blir sjuk) då vet man ju att barnet blit väl omhändertaget.

• Snurran1

Är hemma från jobbet just nu med en härlig förkylning, hostar som en galning. Började förra veckan och har varit på jobbet tills i onsdags då jag pratade med min bm. Ville veta om det fanns någon bra hostmedicin. När hon hörde hur jag lät så sa hon att jag borde gå hem på en gång. Jag sa att jag inte tyckte att det var nödvändigt, nätterna är värst och jag har ingen feber. Hon förklarade för mig att det tar längre tid att bli av med förkylningen när man är gravid, ansträngningen är större. Så nu sitter jag hemma, med hosta, feberfri och rastlös. Men vad gör man inte för sin bebis.

• hannelelle

samma här!
    har varit sjuk i en vecka nu, brukar aldrig vara sjuk!

har världens hosta och fick medicin mot det, tyvärr gjorde den så att jag kräktes upp allt jag åt...nåja, man får väl se det som positivt att kroppen har fullt upp med annat (roligare!).

• äntligen ett pyre i magen

Jag upplevde att mitt immunförsvar försämrades krafigt, särskilt i början av graviditeten. Fick en rejäl förkylning (var konstant beroende av nässpray och näsdukar) som sedan mynnade ut i öroninflammation i julas. Det tog nog över en månad innan jag blev helt frisk. sen efter ett par veckor blev jag förkyld igen!!?? lindrigare den gången men ändå,.. jobbigt. Nu är jag i vecka 21 och har inte varit sjuk på drygt en månad. hoppas det håller i sig nu! =)

Svar på tråden Får man sämre immunförsvar när gravid? Jag har en influensa som aaaaaldrig går över!!