• gavagai

Koksaltlösning mot slem i halsen?

På natten samlar vår lilla på sig slem som gör att det rosslar alldeles väldigt när hon andas. De kan ju inte hosta upp det de har i halsen när de är så små som två veckor gamla. Ofta rekommenderas ju koksaltlösning i näsan om de har snor/slem som sitter fast. En del skriver om att man ska använda mycket av det för att liksom "skölja bort" allt slem så att de kan svälja det (alternativt kräkas upp det). I så fall låter ju det som någonting man skulle kunna använda i det här fallet. Tror ni det, och hur mycket ska man i så fall ta?

Det som får mig att tveka är att hon ju inte är förkyld i egentlig bemärkelse. Hon är t.ex. inte snorig. Det är bara det där slemmet som sitter där p.g.a. trånga luftvägar och oförmåga att hosta (enligt BVC m.fl.). Vad tror ni kan hjälpa då? Högläge räcker inte.

• Svar på tråden Koksaltlösning mot slem i halsen?
  • gavagai

Har pratat med sjukvårdsupplysning och BVC (som också har tittat på henne), och det tycks ändå vara ganska klart att det bara är slemansamling. Hon är ju liksom inte ens förkyld. Verkar inte sjuk på något sätt.

• Flickan och kråkan

ok, det var ju skönt! Har tyvärr inga råd mot slem i halsen. Det är väl det som är problemet förresten om de drabbas Rs och blir slemmiga i halsen...det finns inte så himla mycket att göra...

• Cilla77

Om jag var du skulle jag inte lyssna på BVC så mycket. Ta kontakt med en bra barnläkare om du är orolig. Våran mista lät precis som din rosslade och hade slem och vi tog kontakt med läkare och dom konstaterade att det var förkylningsastma och hon fick medicin. På BVC och sjukvårdupplysningen bad dom mig bara att inte göra nåt utan det skulle nog gå bort till våren sa dom.

• marre81a

Koka upp sockerlösning o ge ljummet några tsk om dagen.. ( lite vatten + mkt socker)
    kan även ge saft..
    men jag valde att göra sockerlösning.

de rådet fick jag från barnmot. då min son hostade en massa..
    de drar till sig slemmet o löser upp de, så de blir lättare att hosta upp...

• gavagai

Cilla77: Hade ditt barn alltså bara slem i halsen och inga andra symptom? Min lilla får dessutom bara detta nattetid när hon legat ner och sovit ett tag.

• toveca

Min son har oxå förkylningsastma. Tog sig samma uttryck som du beskriver - första gången vid 8 veckors ålder. Jag fick då rådfet att amma mycket (bröstmjölk är slemlösande) samt fick bricanyl utskrivet på recept. Idag får Hugo bricanyl när han blir sådär slemmig på natten. Då går det över
    Nu misstänker vi även att han är allergisk mot katt och att det ibland gör honom rosslig och slemmig.

Så jag skulle oxå kontakta en läkare om jag var du.

Hugo 17/2 -07
  • Cilla77

Ja wilma hade bara slem i halsen hon var inte förkyld eller så.

Så jag tycer du ska ta kontakt med en iktig barnläkare om du är orolig, kan va bra att nån kollar upp det.

• Augustiblomman

Har koksaltlösning från apoteket som jag ger sonen... små rör med en engångsdos i... man ska värma upp den till kroppstemperatur och droppa några få droppar i vardera näsborre. Jag har för mig att detta främst är för att slemmet ska åka ner i magen och komma ut den vägen. Sonen har haft en hel del slem sen han föddes, han är nu nästan 6,5 månader. Rådet med koksaltslösningen kommer från barnläkaren.

• gavagai

Augustiblomman: Tycker du att det funkar? Brukar han andas rossligt annars och blir det bättre av koksaltlösningen?

• gavagai

Vi åkte till barnjourmottagningen idag för att en barnläkare skulle få titta på henne. Han lyssnade och tittade och kände, och konstaterade att det inte var något fel. Hon har ju inte mycket besvär på dagtid heller, så kanske var det lite missvisande, men om det nu var något allvarligt så borde han ju ändå ha märkt något. Han rekommenderade koksaltlösning och högläge, så vi får väl fortsätta med det. Om det blev riktigt illa på natten så skulle vi åka tillbaka för koll. Synd bara att det är närmare en timmes väg till sjukhuset...

Det är väl bra ändå att de kollat och sett att det inte är något allvarligt. Vi får vaka och bära i skift på nätterna helt enkelt tills vi ser att det är bättre. Någonting annat vi ska se till att göra är att dammsuga. Vi insåg just att det kanske var ett tag sedan, och om hon nu har lite känsliga luftvägar, så kan det ju vara en reaktion på något i miljön härhemma.

Ska man verkligen ge vatten till så små?

• gavagai

Sitter uppe med lilla filur, men hon sover och andas så fint nu så. De kan verkligen konsten att skrämma en, de där små, för att sedan bara återgå till det normala igen. Kanske blev rosslingarna värre förra natten för att hon dessutom hade haft ont i magen större delen av dagen. Eller så simulerade hon bara för att göra sina stackars nyblivna föräldrar oroliga. Vad vet jag. De är mysterium, de små.

• anneliesb

När ni dammasiger, om hon ksulle vara känslig för damm, se till att en tar ut henne i vagnen å den andra vädrar å dammsuger hemmet, det drar upp så himla mkt när man dammsuger, därför är dte vikigt att vädra. Så försöka å ta en prommis på 1 h el nåt, ett tips bara! :D

• gavagai

Ja, vi tänkte faktiskt på det, och lät därför bli att dammsuga på kvällen när vi kom hem igår. Vi får göra det imorgon (eller idag blir det ju) istället när vi har tid att ta ut henne. Tack i alla fall för tipset!

• anneliesb

Ja det var så lite så, även om det nu inte astma, så är det ändå jobbigt för henne att andas.
    Har asmta själv, å försöker vädra mkt av den anledningen.

• Lilja2007

Jag gav renaissance koksalt droppar till min lilla när hon var liten och hade slem som inte vill försvinna, efter en liten stund så ammade jag för att slemmet skulle antingen sväljas ned i magen alt komma upp. Det funkade de flesta gångerna. Nu ammas hon inte längre men när det händer numera så får hon lite ljummen ersättning eller vatten istället för bröstmjölk.

Ett tips är också att lägga en bok eller två under benen på spjälsängen för att höja huvudändan.

Svar på tråden Koksaltlösning mot slem i halsen?