• Mysaaan

Arbeta i närhet av cytostatika behandlande patienter..farligt för fostret?

Är det farligt för fostret om man arbetar på samma avdelning som där finns cytostatika behandlade patienter? Givetvis ska man inte hantera cytostatikan eller sköta om dessa patienter som behandlas, men undrar om det är ok att vistas på samma avdelning och rum som dom.

• Svar på tråden Arbeta i närhet av cytostatika behandlande patienter..farligt för fostret?
  • Imox

vi hade lite samtal om det när vi gick i skolan.. omvårdnad..
    för det har ju varit uppe massa om att man får i sig cytostatika av att jobba med den även på samma avd..
    men prata med en enhetchef eller nått..

hur jobbar du jobbar du på en onkologavd eller??

• louiselangberg blogg se

jag har för mig att jag har läst nånstans att d e förbud på o jobba me d om man e gravid. men ajg kan ha fel. kolla upp d med de på jobbet. d måste ju finnas nåns om har koll. skyddsombudet borde veta.

• tjooohej

Man bör inte arbeta med cytostatika som gravid. Om du säger till så slipper du det! Min kompis som jobbade med det slapp från tidigt i grav.
    Lycka till

• kiwis

Jag skulle inte vistas i samma rum som cyt.pat när du är gravid! Även om du inte har med själva cyt.läkemedlet att göra, så utsöndras cytostatika från patienten, finns på sängkläder etc..
    vet inte säker hur det fungerar med att vistas på avdelningen.. men till mej sa man att det gick bra, så länge man inte går in i salen!
    Lycka till!

• Themis

Men det är ju stor skillnad på att själv hantera läkemedlet och att bara vara i närheten av personer som har fått det.

Din chef och ditt skyddsombud ska kunna svara på vad som står i AFS (arbetsmiljöverkets författningssamling) om detta och om utförd riskbedömning av arbetsplatsen/arbetsuppgifterna vid graviditet.

Här är en länk till söksidan på arbetsmiljöverket:

www.av.se/sok/afssok.aspx

Och länk till dokumentet om cytostatika:

www.av.se/dokument/afs/AFS2005_05.pdf

• kidA

högdosare är et ju ganska hårda regler kring.
    man kör med dubbla handskar o man slänger kläder o sängkläder i egna tvättsäckar med dubbla påsar.
    så har du bara rätt skydd så är det ingen fara.

men är du osäker så ta upp det m din arb.plats o hör vad de säger?

• Beccie

Mysaaan: Jag har nyligen blivit omplacerad till en annan avdeldnig, eftersom att vi fick in en cytostatikabehandlad boende. Min Chef tyckte inte att jag som gravid skulle vara i närheten. Men vad jag förstått så ska det inte vara någon fara att endast vistas med personen som genomgår behandlingen, utan det farliga är om man kommer i kontalt med kroppsvätskor, kläder och sängkläder osv.

• Min son å ja

Jag som städar cytostatika behandlades toaetter på sjukuset då?? Jag har handskar + armskydd på mig när ja städar.. E det lika farligt då?? För ja e oxå gravid å vill inte berätta för min chef än att ja e gravid.. Å ja vill helst inte byta område me min kollega heller..

♥♥Mamma till Liam 05-08-05!! BonusMamma till Gabriella -00 & Marcus -03 & Pyre i magen BF 31:e Okt ♥♥
Svar på tråden Arbeta i närhet av cytostatika behandlande patienter..farligt för fostret?