• Anonym (...)

Hård i magen, vad göra???

Jag är så förbaskat hård i magen, konstant! Nu är jag snart desperat. Efter varje nr 2 är jag knallröd i fejjan, svettig och hemorrojderna mår inte bra dom heller.

Dricker vatten, minst 1 liter om dagen. Promenerar NÄSTAN varje dag. Äter oftast mörkt bröd.

Känns som att jag testat det mesta men INGET funkar. Porslinet i toalett stolen går sönder snart om det fortästter såhär.

Har ni något BRA tips utöver det jag redan gör? plommon har jag testat nångång men det är omöjligt att få i sig, hatar det.

Kan man ha någon sjukdom eller nåt sånt? börjar snart inbilla mig det...

• Svar på tråden Hård i magen, vad göra???
  • Anonym (jobbigt)

Finns jättebra medel/pulver på apoteket att köpa. Är du stressad? och blir du stressad innan du går på toa o skall göra nr2? Det kan vara en ond cirkel.

Men du är inte ensam om det här... Sök på förstoppning och du får ca 100 sidor att gå igenom.

• Turboathena

testa lunelax på apoteket.. funkar både på hård och lös mage :)

• Anonym (förstår)

Rätta mig om jag har fel. Men jag blev tillsagd att inte äta mörkt bröd eller andra fiberrika saker när jag var hård. Man ska äta vitt bröd som är lättare för magen att smälta.
    Undvik förhårdnande saker som banan osv.

PS. Annars finns de ju receptfria medel på apoteket mot förstoppning så som Dulkolax.

• Anonym (...)

Om jag är stressad, jag vet inte. Bra fråga, ibland kanske. Stressad när jag går på toaletten är jag absolut och har ångest varje gång. Förut höll jag mig för jag "vågade" inte. Nu går jag direkt jag känner att jag måste, men har då en panik känsla. För detta är inte roligt, fruktansvärt.

vad är det för medel/pulver?

• Anonym (förstår)

De jag pratade om är bara några tabletter som man tar innan man går o lägger sig så ska man kunna gå på toa som vanligt dagen efter

• Anonym (...)

Är dessa preparat från apoteket något man kan använda en längre period? Jag vet inte om det är kosten det är fel på, eller om det är något annat. Tror inte att det rättar till sig om jag äter något några dagar, får skita ordentligt. Tror jag kommer bli hård i magen direkt efteråt.

• Turboathena

Lunelax är ett pulver man blandar ut i vatten. Finns att köpa på apoteket för strax över femtiolappen tror jag det var. Jag har motsatt problem till dig att jag får gå alldeles för många gånger om dan. Sen jag började ta pulvret har magen kommit mer i harmoni. Och det funkar på både lös och hård mage står det på förpackningen.

• flippertjejen

Lite krossat linfrö på yoghurten varje morgon hjälper min mage nu när jag ammar.

Messmör har också en lätt laxerande effekt så det kan du prova om du tycker om det. Eller varför inte tugga lite sockerfritt tuggummi, många av dem är laxerande (det står på förpackningen om de är det).

• Anonym (...)

turbo Hur länge får man använda det?

• Anonym (...)

flippertjejen jag ammar också, kan det ha något med saken att göra????

• Turboathena

Hon på apoteket sa att man kunde använda det tills magen kom i rätt rytm igen.

• Anonym (...)

turbo ok, det låter som något jag borde testa. tack!

• Enira

Äter du mycket ost ? Man blir hård i magen av det. Men det verkar som om du inte smälter maten ordentligt.

Hur ofta äter du soppa ? Man ska äta soppa minst 1 gång i veckan om man är hård i magen , för om du bara äter torr mar så är det väldigt svårt för magen att smälta det, oavsett om du dricker vatten eller inte.

En annan bra sak är om du köper Psyllium frön och Hela Linfrön som finns på hälsohyllan i affären och antingen om du strör det över maten eller om du gör någon form av gröt och häller i lite av dessa frön så kommer du märka skillnad redan nästa dag.

Har du testat Proviva ? Finns i både yoghurt och juice i affären.

Dessutom ska du ju förståss INTE äta grovt / mörkt bröd om du är hård i magen. Det är bra för tarmarna men dock inte om man är hård i magen.

Jag skulle rekommendera att du äter någon form av soppa i alla fall en gång i veckan, annars kan du prova Proviva som finns i varje affär.

• CeeKaay

Jag hatar katrinplommon me...men ett bra tips e trots allt katrinplommonjuice från ICA. Det fick det att rassla till hos mig iaf. :)

• Anonym

vanliga linförn i som du lägger i gröten eller på filen.
    Sen drick mycket vätska och rör på dig .

• flippertjejen

Ammningen är nog boven i dramat om du inte brukar vara hård i magen i vanliga fall. Du ammar ur ca en liter vätska om dagen. När jag helammade så drack jag upp emot 3 liter vatten om dagen, åt katrinplommon, linfrö och messmör nästan varje dag. Annars blev jag som du och försökte skita ut en vattenmelon (ursäkta uttrycket men om man har varit ruskigt förstoppad så vet man vad jag menar...)

• Anonym (i know)

Har hört att katrinplommon kan ge motsatt effekt om man äter för mycket.
    Päron är bra, det är laxerande och samma med linfrön.. du kan blanda det i vatten och dricka som det är - låt det svälla först.
    Bröd, vitt som mörkt, gör att magen svullnar upp så låt bli det också.. samma sak med youghurt och mjölkpdroukter ö.h.t..

Svar på tråden Hård i magen, vad göra???