• GuteCarra

Rulla runt från mage till rygg vid 3 veckor?

De gjorde vår lilla Leia. Nämnde de på BVC och hon trodde att de bara var en engångsgrej. Påstod att dom inte ska kunna de förrän kring 6 mån men att en del tidiga barn fixar de vid 3 mån.
    Men de var ingen engångsgrej har den senaste veckan fortsatt och göra de titt som tätt.
    Är de så ovanligt som BVC påstår?
    När började era små rulla runt?

• Svar på tråden Rulla runt från mage till rygg vid 3 veckor?
  • Smulan1979

Vet inte hur vanligt det är. Vår dotter gjorde det när hon var 4 veckor exakt (har det på film så bevis finns ) Men jag tror att senare så får de bättre teknik på det. Hon lyckas ju inte varje gång direkt.

• Linda Al

...det låter ju onekligen lite, tja, konstigt. Men jag ska inte säga nåt, har ju inte sett det själv. Men jag funderar ju ändå, hur är underlaget, alltså vad ligger hon på? Sängen eller golvet? Och det är inte så att hon är lite ostadig, och vippar över av den anledningen? Det blir ju lätt så i den positionen.

• ann0rlunda

jag vet att när jag var liten.. vände jag mig när jag var 4 veckor.. hmm.. men det är tidigt. började gå redan vid 8 månaders ålder.

• toveca

Hugo rullade från rygg till mage första gången när han var 3 veckor (på dagen). Sedan rullade han från mage till rygg nån månad senare
    Det är ju olika för olika barn hur stadiga de är, hur mycket de rör sig osv. En kompis tös var ju helt lealös vid den ålder, men Hugo var hur stadig som helst.

Hugo 17/2 -07
  • jenjen

Det är inte helt ovanligt att de liksom tippar över från mage till rygg redan väldigt tidigt. Det är dock inte så att de har utvecklats snabbt och sen kan detta, det är som sagt mer tur än skicklighet.

• toveca

Jenjen: Fast Hugos rullande var ingen slump! Han rullade sig fram en bra bit över golvet när han var drygt 3 månader , satt sjävl vid knappt fyra månader och kröp när han var 6 månader. Så atrt säga att de inte kan rulla förrän vid 6 månader är julöjligt! Hugo kunde både sätta sig upp själv och ställa sig upp med stöd när han var ett halvår...

Så visst utvecklas de olika.

Hugo 17/2 -07
  • jenjen

toveca:
    Jag sa aldrig att de inte kan rulla förrän vid 6 månader...
    Att rulla vid tre veckor är en slump, att kunna rulla vid drygt 3 månader är inte konstigt.

• GuteCarra

Jag har också det på film som bevis hehe. Ska nog ta med den till BVC nästa gång ;)
    Hon ligger på golvet när hon gör de och de är som sagt ingen slump utan har hållit på med de en vecka nu.
    Gör de nästan varje gång man lägger henne på mage, flera gånger i rad om man vänder tillbaka henne :P

• danitra

Men att välta över på rygg från mage är väl inget barn behöver lära sig - det är väl bara att göra?

• toveca

Jenjen: Nä det med sex månade sa TS BM! Sorry!

Hugo rullade i varje fall frekvent och medvetet redan vid 3 veckor - fast från rygg till mage Från mage till rygg kom först nån månad senare.

Hugo 17/2 -07
  • danitra

Men om det nu är något dom lär sig så kunde sonen det vid 3-4 veckor. Han gjorde det varje gång han tröttnade på att ligga på mage.

• Busbellan

Alltså när barn vänder sig vid den åldern är det inte särsklit medvetet utan de lyfter oftast huvudet för högt och tippar runt.

Mamma till Nora, August och Ella
  • danitra
    Nogula skrev 2008-02-29 15:45:44 följande:
    Alltså när barn vänder sig vid den åldern är det inte särsklit medvetet utan de lyfter oftast huvudet för högt och tippar runt.
    Men nog kan dom lära sig att det är ett smart sätt att komma ner på rygg igen. Min son gjorde det iaf medvetet.
  • toveca

Nogula: Hmm om man ska tippa runt från rygg till mage för att man lyfter huvudet för högt så ska det allt lyftas bra högt

Hugo 17/2 -07
  • Busbellan
    toveca skrev 2008-02-29 15:47:18 följande:
    Nogula: Hmm om man ska tippa runt från rygg till mage för att man lyfter huvudet för högt så ska det allt lyftas bra högt
    Fast mina barn har kommit i obalans när de lyft huvudet högt när de legat på mage. Det blir då för tungt för att hålla balansen och de trillar över på rygg.
    Så har de gjort redan från några veckors ålder, men inte har det varit medvetet inte.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Linda Al
    toveca skrev 2008-02-29 15:47:18 följande:
    Kanske egentligen inte, när huvudet är 40% av kroppen... :D
  • Linda Al
    toveca skrev 2008-02-29 15:52:11 följande:
    Hmm alltså från RYGG till MAGE..
    Ahhh, läste tvärtom eftersom jag trodde det var det vi diskuterade...
    Men HAHA, det var kul i sånna fall! Starka magmuskler liksom. :DDDD
Svar på tråden Rulla runt från mage till rygg vid 3 veckor?