• Anonym (clueless)

citalopram, skillnad mellan tillverkare?

jag undrar om det är någon skillnad mellan tillverkarna, vad ni användare har märkt? jag ska äta dessa medans jag ammar och är lite orolig över biverkningar på mitt barn. sedan tidigare har jag lundblads och nu fick jag mercks.

• Svar på tråden citalopram, skillnad mellan tillverkare?
  • MissScary

bara priset skiljer...

• MrsSn0w

Varför ska du äta Citalopram, medans du ammar?

~ Liam 07~09~15 ~
  • Anonym (clueless)

altså inte bara under den tiden, jag är deprimerad helt enkelt! uttryckte mig dåligt kanske!

• MrsSn0w
    Anonym (clueless) skrev 2008-02-29 15:48:02 följande:
    altså inte bara under den tiden, jag är deprimerad helt enkelt! uttryckte mig dåligt kanske!
    Du vet om att det inte är bra att äta Citalopram medans du ammar...
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Anonym
    MrsSn0w skrev 2008-02-29 15:50:21 följande:
    Du vet om att det inte är bra att äta Citalopram medans du ammar...
    Man tittar i varje enskillt fall vilket som är bäst.
  • MrsSn0w
    Anonym skrev 2008-02-29 15:51:02 följande:
    Man tittar i varje enskillt fall vilket som är bäst.
    Jo men sitta och tyckra Citalopram, är nog inte den bästa idén.. Utan tror man får titta på en annan lösning
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • MajaMaria79

Jag har fått veta att det är okej att äta citalopram under både graviditet och amning. Det anses vara en av de säkraste antdepp-medicinerna man kan äta då. Skräm inte TS, hon har säkert anledning att äta dem.

• MrsSn0w
    MajaMaria79 skrev 2008-02-29 15:57:29 följande:
    Jag har fått veta att det är okej att äta citalopram under både graviditet och amning. Det anses vara en av de säkraste antdepp-medicinerna man kan äta då. Skräm inte TS, hon har säkert anledning att äta dem.
    Och jag har hört att det inte är bra.. Vill inte skrämma TS utan säger bara vad jag tror
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • listo
    MrsSn0w skrev 2008-02-29 15:55:30 följande:
    Jo men sitta och tyckra Citalopram, är nog inte den bästa idén.. Utan tror man får titta på en annan lösning

Det är ju en läkare som gör den bedömningen, och precis som under graviditet kan läkaren göra bedömningen att depressionen i sig kan vara mer skadlig för både mamma och barn, än medicinen.

Men för att svara på TS fråga; det ska inte vara någon skillnad. Det verksamma ämnet är ju detsamma oavsett tillverkare, det som kan skilja lite är tillsatsämnen, bindemedel och liknande. Men det bör inte påverka.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • k girl

MrsSnow: Så här är det. Antidepressiv behandling ska inte avbrytas hur som helst. Det "annan lösning" som finns är att inte amma i överhuvudtaget. AMNING STÅR I LÄGRE PRIORITET ÄN PSYKISK HÄLSA.
    Men, som det står i läkarfass: "Fördelarna med amning bör vägas mot de eventuella riskerna för barnet".

En post-partem-deprimerad mamma kan orsaka "permanent störd anknytning mellan mor och barn och därmed hämma barnets psykiska, fysiska och sociala utveckling". Så frågan är vilket som är "bättre".

Nåväl, TS, det är som listo skriver, den skillnad som finns är bindemedel men den verksamma substansen är densamma. Jag har provat många olika tillverkare utan problem.

• MrsSn0w
    k girl skrev 2008-02-29 16:12:11 följande:
    MrsSnow: Så här är det. Antidepressiv behandling ska inte avbrytas hur som helst.
    Tror inte riktigt på det där, har själv varit väldigt deprimerad och ätit dessa värdelösa tabletter (enligt mig) Och jag avbört mitt i den s k "behandligen" och har inte mått sämre för det..
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Lost in universe

MrsSnOw: Eftersom du skriver värdelösa antar jag att du inte blivit hjälpt av dom alls, och då är det inte så konstigt att du inte kände av att du avbröt mitt i. Men det ska man aldrig göra, man kan må riktigt dåligt. Bara för du inte blev hjälp av dom eller lyckades undvika utsättningssymtom är det inte så för alla.

• k girl

MrsSnow: SSRI ger väldigt kraftiga utsättningssymptom om de inte sätts ut långsamt. Och det vet jag, för jag har själv råkat ut för det. Då slutade jag på psykakuten på Sankt Göran med yrsel, panikångest, känselstörningar, overklighetskänslor, hjärtklappning, huvudvärk, synstörningar, suicidtankar. Sist jag slutade slutade jag på eget bevåg (efter nedtrappning) med resultatet att depressionen kom tillbaka.

Jag vet inte riktigt vad du menar "mitt i", efter två veckor? Efter ett halvår? Två månader? Två år?

Om det nu är så overksamt, varför skulle det vara farligt för barnet...?

• MrsSn0w

Ska jag vara ärlig så tror jag inte på antidepressiva överhuvudtaget.. Tror att allt sitter i psyket. kan lika bra ge sockerpiller och folk skulle genast tro att dom mår bättre.

Nej, men nu var det inte det som diskuterades i denna tråd. Får starta en egen om detta vill diskuteras

~ Liam 07~09~15 ~
  • Lost in universe

Jasså du MrsSnOw, men jag är ett levande bevis på att de hjälper. Sen får du tro hur mycket du vill på placeboeffekten, men jag gör det inte i mitt fall iallafall. Däremot skrivs de ut för lätt och alla behöver inte medicinen eftersom de inte har vidare serotoninbrist och klart det inte hjälper på dom.

• listo
    MrsSn0w skrev 2008-02-29 16:20:37 följande:
    Tror inte riktigt på det där, har själv varit väldigt deprimerad och ätit dessa värdelösa tabletter (enligt mig) Och jag avbört mitt i den s k "behandligen" och har inte mått sämre för det..
    Nja alltså alla mediciner funkar inte för alla. Jag har själv en bekant som harvat runt hos olika doktorer och fått olika diagnoser och behandlingar under flera år. En del har funkat bättre, men det mesta har inte funkat särskilt bra alls. Nu har hon däremot fått rätt diagnos och rätt medicin, och naturligtvis fungerar det.

Det finns många som kan vittna om att SSRI har räddat deras liv. Depression orsakar/orsakas ofta av en kemisk obalans. Att medicinera för att rätta till den obalansen är ju inte märkligare än att tillföra insulin till kroppen vid diabetes för att kroppen inte kan tillverka tillräckligt mycket insulin själv.

Däremot håller jag helt med "Lost in universe", jag tror det skrivs ut väldigt mycket SSRI-preparat på helt fel grunder, och det är naturligtvis inte bra på nåt sätt.
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • jossan090

placeboeffekt eller ej? det spelar väl ingen roll så länge den som mår dåligt blir bättre!

jag har inte ätit den medicin TS skriver om men dock en annan antidep och jag hade inte överlevt utan den. Sen om det är placebo eller ej i tabletterna utan min vetskap bryr jag mig skiten i(ursäkta uttrycket). Allt jag ville och vill är att må bra.

Så kontentan jag vill komma fram till är (som någon annan i tråden oxå påpekat); att en mamma som mår bra (och kanske inte ammar) är en större tillgång för det lilla barnet än en mamma som mår dåligt (och ammar). Sluta absolut inte med din medicin tvärt, det kan få stora obehagliga konsekvenser. Lita på din läkare, han/hon vet vad som är bäst för dig och ditt barn. Jag har heller aldrig märkt någon skillnad mellan olika tillverkare på min medicin.

• MajaMaria79

Själv är jag helt övertygad om att tabletterna räddade mitt liv. Och även nu när jag som gravid slutade med dem, så blev de också räddningen när jag blev sämre igen.

Jag har fått just ctalopram utvalt av överläkaren på öppen psykiatriska avdelningen på universitetssjukhuset i Lund. Det tycker jag känns tryggt nog för att jag ska våga äta dem under restan av min graviditet och under amningen. Alternativet att vara utan vågar jag inte ens tänka på.

Svar på tråden citalopram, skillnad mellan tillverkare?