• mandolina

Hur vänja lillan vid BabyBjörn??

Har både sjal och Babybjörn, men hajar inte sjalen riktigt.
    Min 5 v tjej gillar inte att sitta i babybjörnen, hon känns ostadig mot min bröstkorg med huvudet så det känns olustigt att ha henne i den, fast jag har henne inåt mig och m nackstöd i rätt läge enl manual - tips någon?

• Svar på tråden Hur vänja lillan vid BabyBjörn??
  • Maggis Nervis

Vad är det du inte hajar med sjalen? Dom barnen som inte gillar och sitta i bärsele går oftast inte vänja heller... Min son hatade våran bb, medans dottern älskade den. Däremot gillar han sjalen!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Ragnar

Min son skrek som en stucken gris i babybjörn selen. Men i sjalen har han suttit nöjd och glad i mer än 2 år.
    Eftersom du redan har en bärsjal skulle jag nog gett den en chans till. Bäst är att försöka hitta någon som kan visa och ge lite praktisk hjälp.
    Man behöver några försök för att få till en sjal. Mig tog det upp till 10 knytningar innan jag fick till det någurlunda och säkert 20 innan det blev bra. Efter 30 kunde jag knyta i sömnen.
    De flesta barn verkar acceptera lättare om man går omkring lite medans man försöker få till sjalen.

• herilane

Vad har du för slags sjal, mandolina?

• mandolina

trikåsjal fr babyproffsen

• herilane

Har du instruktionsbok för trikåsjalen? Får du inte till knytningen alls, eller känns den inte bra när barnet är på plats? Vad är det som inte funkar?

• mandolina

Jag har instruktioner men vet inte riktigt vilken knytning som är bäst.
    Vet du?
    Min lilla tjej är lättviktare men "relativt långsmal" ca 3900 g 56 cm, kanske 4,2 kg nu och 57,5 cm. Hon känns för stor men det kan hon inte vara! Hon är ju liten jämfört med större bebisar!
    Jag kanske tycker att hon sitter instängd i den också, som en märla.

Har du några tips? Har testat grundknytningen och vaggpositionen...

• herilane

Du kan prova vagga, men jag tror att en 5-veckors bebis kommer att föredra ett mer upprätt läge.

Omslutet kryss är bäst. Det är nog den du kallar grundknytningen, skulle jag gissa.

Här finns också bra instruktioner, steg för steg med jättetydliga bilder:
    www.babyboden.nu/Mias/Websidor/xomslut2.htm

Variationer man kan prova:
    - benen innanför i grodposition
    - benen utanför som i bildserien jag länkar till
    - armarna innanför som i bildserien
    - en eller båda armarna utanför
    ... beroende på vad du tycker känns bäst, och vad din dotter verkar trivas bäst med.

Hon SKA sitta instängd. Sjalen ska sitta tajt och hon ska komma riktigt nära dig. Det är väl lite annorlunda mot BB-n, det kanske är därför det känns konstigt? Men ju närmare dig hon kommer, desto stadigare blir knytningen, och desto mindre kommer du att känna av hennes tyngd. Och desto mysigare också!

Svar på tråden Hur vänja lillan vid BabyBjörn??